Google-zoekadvocaat John Mueller ontkracht een theorie dat de hogere snelheid van HTTP/3 rechtstreeks van invloed kan zijn op de SEO van een website.
Dit onderwerp komt aan bod tijdens de editie van november 2022 van de Google SEO Office Hours Q&A-sessie.
Met het Google Search Relationships-team beantwoordt Muller de volgende vraag:
Kan het gebruik van HTTP/3 SEO verbeteren omdat het de prestaties verbetert?
HTTP/3 biedt prestatievoordelen ten opzichte van HTTP/2 en HTTP/3. Het is echter onwaarschijnlijk dat prestatieverbeteringen een verschil zullen maken als het gaat om SEO.
Mueller over de SEO-impact van HTTP/3
Mueller begint zijn reactie door te stellen dat Google HTTP/3 ook niet gebruikt als rankingfactor bij webcrawlen:
“Op dit moment gebruikt Google HTTP/3 niet als rankingfactor. Voor zover ik weet, gebruiken we het ook niet om te crawlen.”
Google gebruikt voornamelijk HTTP/1 voor webcrawlen. Googlebot ondersteunt HTTP/2, maar gebruikt het alleen als er een duidelijk voordeel is ten opzichte van HTTP/1.
Ondersteuning voor HTTP/3 is waarschijnlijk nog ver weg. Websites die ervoor kiezen om het snel te gebruiken, zullen geen directe verbetering in de zoekresultaten zien, legt Mueller uit:
“Wat de prestaties betreft, vermoed ik dat de voordelen die gebruikers zien door het gebruik van HTTP/3 niet voldoende zijn om de kernwebstatistieken aanzienlijk te beïnvloeden, wat de statistieken zijn die we gebruiken in de Experience Ranking Factor van de pagina. Tijdens het maken van een server sneller is altijd een goed idee, ik betwijfel of je een directe verbinding met SEO zou zien met alleen HTTP / 3. Net zoals het moeilijk zou zijn om een directe verbinding te vinden om snel een hoger type RAM te gebruiken op je servers.
Mueller gaf een soortgelijk antwoord toen hem in december 2021 werd gevraagd naar HTTP/3.
Hij suggereerde echter dat HTTP/3 “mogelijk indirect” de belangrijkste vitale elementen van het web zou kunnen beïnvloeden.
Ik denk niet dat we met http/3 crawlen, maar dat betekent niet dat je geen positieve effecten zult zien voor gebruikers (en daarmee mogelijk indirect ook de levensader van het web).
— John Mueller is grotendeels afwezig 🐀 (@JohnMu) 6 december 2021
Mueller lijkt er nu meer vertrouwen in te hebben dat er geen impact is.
Hoor zijn antwoord in onderstaande video:
Uitgelichte afbeelding: SteafPong88/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!