In een poging om zijn toewijding aan veilige en transparante advertenties voor gebruikers en bedrijven aan te tonen, kondigde Google de lancering aan van het Ads Transparency Center en de lancering van het 2022 Ad Safety Report.
Wat is het Advertentietransparantiecentrum?
Het Ads Transparency Center, dat in de komende weken wereldwijd wordt uitgerold, biedt een doorzoekbare database van alle advertenties op Google Zoeken, YouTube en Display.
Net als de inspanningen van zijn Big Tech-collega’s op het gebied van advertentietransparantie, wil Google ervoor zorgen dat gebruikers goed geïnformeerd zijn over de advertenties die ze zien. Als u bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in een product of service die u in een Google-zoekadvertentie heeft gezien, kunt u het Ads Transparency Center gebruiken om meer over het merk te weten te komen voordat u de website bezoekt.
Google-screenshot, maart 2023
Het Ads Transparency Center toont belangrijke informatie over advertenties, inclusief details over de adverteerder, waar/wanneer een advertentie is verschenen en weergegeven, en de indeling ervan.
Google-screenshot, maart 2023
Google biedt meer transparantie voor politieke advertenties. Aanvullende details voor politieke advertenties zijn onder meer hoeveel adverteerders hebben uitgegeven, hoe vaak de advertentie is weergegeven en criteria voor plaatsingstargeting.
Google-screenshot, maart 2023
Het Ad Transparency Center gebruiken als hulpmiddel voor advertentieonderzoek
Adverteerders kunnen het Ad Transparency Center gebruiken als onderzoekstool om ontwerpen en advertentieteksten van concurrenten te analyseren om Google Ads-campagnes te maken.
Meta biedt advertentie-informatie vergelijkbaar met de advertentiebibliotheek van Facebook, waar adverteerders en gebruikers kunnen zoeken naar merkadvertenties op verschillende gebieden, waaronder politiek, huisvesting, werkgelegenheid en krediet. Advertentiedetails omvatten het ontwerp en de kopie van alle varianten van de advertentie, de platforms waarop de advertentie wordt weergegeven en wanneer deze is gelanceerd.
Facebook-screenshot, maart 2023
Naast het Ad Transparency Center kunt u ook Mijn Ad Center bezoeken in uw Google-account. Het is gelanceerd in oktober en laat u de advertenties bekijken die u onlangs op Google heeft gezien. U kunt de advertenties die aan u worden getoond, beheren op basis van categorie, merk en gevoelige onderwerpen.
Google-screenshot, maart 2023
Statistieken uit het Ad Safety Report 2022
In gerelateerd nieuws beschrijft Google’s Ad Safety Report 2022 zijn inspanningen om fraude te voorkomen, transparantie te bieden en jongere gebruikers te beschermen.
Volgens het rapport heeft Google vorig jaar 29 beleidsregels voor adverteerders en uitgevers toegevoegd of herzien.
Op basis van dit beleid zijn meer dan 4 miljard advertenties verwijderd of beperkt en zijn 6,7 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort.
Google breidde zijn certificeringsprogramma voor financiële diensten uit, waardoor adverteerders door lokale toezichthouders moeten worden geautoriseerd om frauduleuze advertenties te voorkomen.
Ondanks uitdagingen van geavanceerde fraudeurs, zoals malware-operators die zich voordoen als echte softwaremerken in Google Ads om kwaadaardige code te verspreiden, heeft Google 142 miljoen advertenties geblokkeerd en verwijderd wegens verkeerde voorstelling van zaken en 198 miljoen advertenties wegens schending van de financiële dienstverlening.
Google pakt verkeerde informatie aan door advertenties met schadelijke gezondheidsclaims, valse verkiezingsclaims en ontkenning van klimaatverandering te blokkeren. Tientallen miljoenen advertenties die dit beleid schonden, ongepaste inhoud bevatten of gevaarlijke producten promootten, zijn verwijderd.
Google heeft 5.900 nieuwe adverteerdersaccounts geverifieerd die verkiezingsadvertenties weergeven in de VS, en meer dan 2,6 miljoen niet-geverifieerde verkiezingsadvertenties werden geblokkeerd.
Google verbood advertenties die de oorlog in Oekraïne verwierpen, uitbuitten of goedkeurden en schortte advertentieactiviteiten in Rusland op. Meer dan 17 miljoen oorlogsgerelateerde advertenties werden geblokkeerd en advertenties werden verwijderd van meer dan 275 door de staat gefinancierde mediasites.
Ten slotte breidde Google de bescherming van kinderen onder de 18 jaar uit, blokkeerde advertentietargeting op basis van leeftijd, geslacht of interesses en verbood bepaalde categorieën advertenties voor tieners, zoals dating-apps, wedstrijden en producten voor gewichtsverlies.
Hoe adverteerders kunnen profiteren van advertentietransparantie
Het beoordelen van de inhoud van het Ad Transparency Center heeft voordelen.
Degenen die advertenties op Google-eigendommen zien, kunnen meer te weten komen over adverteerders voordat ze een aankoop doen. Adverteerders kunnen leren hoe ze geschiktere advertenties kunnen maken voor hun doelgroep.
Adverteerders moeten ook het Google Ads-beleidscentrum raadplegen voor updates om ervoor te zorgen dat advertentiecampagnes niet worden geblokkeerd, beperkt of verwijderd. Het biedt ook opties om problematische advertenties op te lossen, de status van uw Google Ads-account te controleren en Google Ads te melden die het beleid schenden.
Uitgelichte afbeelding: rafapress/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!