fbpx

Google kondigt de zonsondergang van gelijkaardige doelgroepen aan

Google kondigt de zonsondergang van gelijkaardige doelgroepen aan

Share This Post


De voortdurende aandacht voor de privacy van consumenten heeft geleid tot een nieuwe update van Google Ads, die van invloed is op lookalike targeting.

Deze week bevestigde Google Ads-liaison Ginny Marvin dat Google lookalike doelgroeptargeting in 2023 zal uitfaseren.

Lees verder om de impact te begrijpen en hoe u zich op deze verandering kunt voorbereiden.

Er zijn geen nieuwe vergelijkbare doelgroepen beschikbaar na mei 2023

Als u momenteel vergelijkbare doelgroepen gebruikt in uw campagnes en advertentiegroepen, verandert er niets.

Hoewel je tot augustus 2023 nog steeds bestaande Lookalike Audiences kunt gebruiken, kun je niet toevoegen nieuwe doelgroepsegmenten die vergelijkbaar zijn met campagnes en groepen.

Google biedt een tijdlijn voor doelgroepovergangen die vergelijkbaar is met Google AdsAfbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022

Vergelijkbare doelgroepen worden in augustus 2023 volledig verwijderd

De tweede zonsondergangsfase van soortgelijke hoorzittingen vindt plaats in augustus 2023.

Google verwijdert alle bestaande vergelijkbare doelgroepen uit alle advertentiegroepen en campagnes.

Geen paniek: adverteerders hebben indien nodig nog steeds toegang tot historische rapporten voor deze segmenten.

Waarom de verandering?

Google beweert dat deze doelgroepverschuiving het gevolg is van:

Dit is een wijziging ten opzichte van de oorspronkelijke positie van Google in 2021.

Nadat ze aanvankelijk hadden aangekondigd dat ze geen alternatief zouden bieden voor cookies van derden, hielpen assertieve feedback van adverteerders het landschap te veranderen.

Google realiseerde zich het belang van een soort gebruikerstargeting voor adverteerders om producten en diensten effectief op de markt te brengen.

Zonder een alternatief zouden adverteerders waarschijnlijk zijn weggegaan bij Google, wat een aanzienlijke impact had op de advertentie-inkomsten van Google.

Specifiek over vergelijkbare doelgroepen gesproken, de wijziging zal lookalike doelgroepen overzetten naar een meer geautomatiseerde targetingoplossing.

Ginny Marvin gaf meer context aan de vergelijkbare overgang van het publiek in deze Twitter-thread:

1/4 Vandaag kondigen we een update aan over vergelijkbare doelgroepen en de overgang naar duurzamere doelgroepoplossingen. Dit is waarom we een verandering aanbrengen en de tijdlijn bekijken (vanaf nu 6 maanden):

— AdsLiaison (@adsliaison) 1 november 2022

Met deze wijziging bood Google adverteerders een voorbereidingsgids aan op basis van het campagnetype:

Veelgebruikte zoek- en Shopping-campagnes

Zoek- en Shopping-campagnes voorbereiden voor een vergelijkbare doelgroepovergang.Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022

Display-, discovery- en video-actiecampagnes

Hoe u Display- en Discovery-campagnes voorbereidt voor een vergelijkbare doelgroepovergang.Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022.

Video bewustmakingscampagnes

Hoe u videobewustzijnscampagnes voorbereidt voor een vergelijkbare doelgroepovergang.Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022.

Hoeveel invloed heeft dit op adverteerders?

Hoewel het lijkt alsof het soortgelijk publiek volledig verdwijnt, is dat niet precies het geval.

De PPC-collega’s van Twitter reageerden snel en vroegen om meer duidelijkheid over hoe (en of) Google vergelijkbare doelgroepen zal combineren met andere targetingopties:

Bespreek de overgang van vergelijkbare doelgroepen van Google Ads naar TwitterScreenshot: Twitter.com, november 2022

Dus hoewel vergelijkbare targeting mogelijk niet beschikbaar is als een op zichzelf staande optie, gebruiken andere targetingoplossingen en meer geautomatiseerd bieden vergelijkbare signalen, waardoor er geen behoefte is aan vergelijkbare doelgroepen.

Marvin bevestigde dat Slim bieden al rekening houdt met deze signalen:

Bestaande doelgroeplijsten toegevoegd Signalen uit onze eigen matchlijsten van klanten om huidige en nieuwe klanten te bereiken.

Overzicht

Zal deze vergelijkbare doelgroepovergang een significante impact hebben op bestaande campagnes?

Voorlopig waarschijnlijk niet. Maar het is goed voor adverteerders om te begrijpen wat er verandert, waarom en wat de alternatieven zijn.

De ondersteuningsgids van Google is een geweldige manier om de fijne kneepjes van elk campagnetype beter te begrijpen en om verschillende campagnetypes voor te bereiden op deze overgang in 2023.

bron: Google

Uitgelichte afbeelding: Jirsak/Shutterstock





Source link

More To Explore

Bing AI voicechat komt naar de desktop
Marketing Nieuwtjes

Bing AI voicechat komt naar de desktop

Bing heeft een update aangekondigd voor Bing AI Chat die voicechat-mogelijkheden toevoegt aan de gebruikersinterface voor zoeken op desktops. Spraakinteractie is tweerichtingsverkeer en beschikbaar in

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!