De voortdurende aandacht voor de privacy van consumenten heeft geleid tot een nieuwe update van Google Ads, die van invloed is op lookalike targeting.
Deze week bevestigde Google Ads-liaison Ginny Marvin dat Google lookalike doelgroeptargeting in 2023 zal uitfaseren.
Lees verder om de impact te begrijpen en hoe u zich op deze verandering kunt voorbereiden.
Er zijn geen nieuwe vergelijkbare doelgroepen beschikbaar na mei 2023
Als u momenteel vergelijkbare doelgroepen gebruikt in uw campagnes en advertentiegroepen, verandert er niets.
Hoewel je tot augustus 2023 nog steeds bestaande Lookalike Audiences kunt gebruiken, kun je niet toevoegen nieuwe doelgroepsegmenten die vergelijkbaar zijn met campagnes en groepen.
Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022
Vergelijkbare doelgroepen worden in augustus 2023 volledig verwijderd
De tweede zonsondergangsfase van soortgelijke hoorzittingen vindt plaats in augustus 2023.
Google verwijdert alle bestaande vergelijkbare doelgroepen uit alle advertentiegroepen en campagnes.
Geen paniek: adverteerders hebben indien nodig nog steeds toegang tot historische rapporten voor deze segmenten.
Waarom de verandering?
Google beweert dat deze doelgroepverschuiving het gevolg is van:
Dit is een wijziging ten opzichte van de oorspronkelijke positie van Google in 2021.
Nadat ze aanvankelijk hadden aangekondigd dat ze geen alternatief zouden bieden voor cookies van derden, hielpen assertieve feedback van adverteerders het landschap te veranderen.
Google realiseerde zich het belang van een soort gebruikerstargeting voor adverteerders om producten en diensten effectief op de markt te brengen.
Zonder een alternatief zouden adverteerders waarschijnlijk zijn weggegaan bij Google, wat een aanzienlijke impact had op de advertentie-inkomsten van Google.
Specifiek over vergelijkbare doelgroepen gesproken, de wijziging zal lookalike doelgroepen overzetten naar een meer geautomatiseerde targetingoplossing.
Ginny Marvin gaf meer context aan de vergelijkbare overgang van het publiek in deze Twitter-thread:
1/4 Vandaag kondigen we een update aan over vergelijkbare doelgroepen en de overgang naar duurzamere doelgroepoplossingen. Dit is waarom we een verandering aanbrengen en de tijdlijn bekijken (vanaf nu 6 maanden):
— AdsLiaison (@adsliaison) 1 november 2022
Met deze wijziging bood Google adverteerders een voorbereidingsgids aan op basis van het campagnetype:
Veelgebruikte zoek- en Shopping-campagnes
Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022
Display-, discovery- en video-actiecampagnes
Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022.
Video bewustmakingscampagnes
Afbeelding tegoed: Support.google.com, november 2022.
Hoeveel invloed heeft dit op adverteerders?
Hoewel het lijkt alsof het soortgelijk publiek volledig verdwijnt, is dat niet precies het geval.
De PPC-collega’s van Twitter reageerden snel en vroegen om meer duidelijkheid over hoe (en of) Google vergelijkbare doelgroepen zal combineren met andere targetingopties:
Screenshot: Twitter.com, november 2022
Dus hoewel vergelijkbare targeting mogelijk niet beschikbaar is als een op zichzelf staande optie, gebruiken andere targetingoplossingen en meer geautomatiseerd bieden vergelijkbare signalen, waardoor er geen behoefte is aan vergelijkbare doelgroepen.
Marvin bevestigde dat Slim bieden al rekening houdt met deze signalen:
Bestaande doelgroeplijsten toegevoegd Signalen uit onze eigen matchlijsten van klanten om huidige en nieuwe klanten te bereiken.
Overzicht
Zal deze vergelijkbare doelgroepovergang een significante impact hebben op bestaande campagnes?
Voorlopig waarschijnlijk niet. Maar het is goed voor adverteerders om te begrijpen wat er verandert, waarom en wat de alternatieven zijn.
De ondersteuningsgids van Google is een geweldige manier om de fijne kneepjes van elk campagnetype beter te begrijpen en om verschillende campagnetypes voor te bereiden op deze overgang in 2023.
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: Jirsak/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!