Google laat gebruikers nu zien of zoekresultaten gepersonaliseerd zijn of niet, zo maakte de zoekgigant via zijn blog bekend.
In februari 2021 heeft de in Mountain View, Californië gevestigde zoekmachine een sectie ‘Over dit resultaat’ toegevoegd om gebruikers meer context te bieden voor zoekresultaten.
Aanvankelijk bevatte dit alleen details over de oorspronkelijke website. Na verloop van tijd breidde hij dit uit met aanvullende informatie over waarmee hij rekening hield om deze resultaten te leveren.
Deze nieuwste advertentie, die samenvalt met Google’s Search On-evenement, laat gebruikers nu zien of een zoekresultaat gepersonaliseerd is of niet.
“Het is waardevol om niet alleen je zoekresultaten te zien, maar ook de factoren te begrijpen die in onze systemen zijn verwerkt om te bepalen of die resultaten nuttig voor je zijn”, zegt Danny Sullivan, Google Search Public Liaison, in de blogpost.
De nieuwe gepersonaliseerde zoekfunctie, die momenteel alleen beschikbaar is in het Engels voor gebruikers in de VS, past de resultaten aan op basis van eerdere zoekopdrachten en browsegeschiedenis.
“De informatie in ‘Over dit resultaat’ kan u een beter begrip geven van hoe Google u in contact brengt met relevante en nuttige resultaten”, zei Sullivan in de blog. “Zoals altijd is ons doel om u te helpen de informatie te vinden die voor u het nuttigst is, zodat u inspiratie kunt opdoen, waar u ook naar op zoek bent.”
Gepersonaliseerde resultaten, die kunnen worden in- en uitgeschakeld via privacyopties, gebruiken eerder verzamelde informatie om aanbevelingen voor elke Google-gebruiker te personaliseren.
De nieuwe functionaliteit kan helpen bij het aanbevelen van recepten en films
Volgens de blog is een van de toepassingen voor dit verbeterde maatwerk voor culinaire doeleinden.
“Je kunt zoeken naar ‘dinerideeën’ om gepersonaliseerde aanbevelingen te zien van recepten die je zou willen proberen. Als je specifieke wensen hebt, kun je zoeken op keuken of dieetvoorkeuren, bijvoorbeeld ‘Thaise recepten’,” zei Sullivan in de blog .
Andere toepassingen zijn het ontdekken van nieuwe restaurants, gepersonaliseerde winkelervaringen en aanbevelingen over tv-programma’s en films. Als een gebruiker gepersonaliseerde resultaten heeft ingeschakeld, kunnen ze de streamingdiensten selecteren die ze gebruiken en showsuggesties krijgen die zijn afgestemd op hun specifieke smaak.
Er zijn verschillende nieuwe ontwikkelingen aangekondigd op Search On
Naast de uitbreiding van gepersonaliseerde resultaten, introduceerde Google verschillende nieuwe initiatieven tijdens zijn jaarlijkse virtuele evenement. Deze omvatten updates om zoeken natuurlijker en intuïtiever te maken, updates voor Google Maps zoals luchtfoto’s van oriëntatiepunten en sfeercontroles in de buurt, en verbeterde informatie over de milieu-impact van opties zoals autoroutes en maaltijden.
Uitgelichte afbeelding: Shutterstock/Jay Fog

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!