Met de lancering van frequentietargeting geeft Google adverteerders meer controle over het aantal keren dat mensen hun advertenties op YouTube zien.
Voorheen was het beheren van de advertentiefrequentie op YouTube alleen mogelijk bij het uitvoeren van tv-campagnes die zijn gekoppeld aan Google Display & Video 360.
De doelfrequentiefunctie is nu wereldwijd beschikbaar voor alle adverteerders die YouTube-campagnes uitvoeren.
In een blogpost legt Google uit hoe doelfrequentie adverteerders kan helpen hun doelen te bereiken zonder kijkers te irriteren met te veel advertenties:
“Dit zal adverteerders helpen optimaliseren voor een nauwkeuriger bereik en frequentie, terwijl we ervoor zorgen dat we kijkers een relevante advertentie-ervaring blijven bieden. Doelfrequentie stelt adverteerders in staat een frequentiedoel van maximaal vier per week te selecteren en onze systemen worden geoptimaliseerd om maximale uniek bereik op de gewenste frequentie.”
Verhoog de advertentiefrequentie zonder de ROI te verstoren
Er is altijd een risico van afnemende opbrengsten wanneer dezelfde advertentie herhaaldelijk aan gebruikers wordt getoond.
Uiteindelijk bereik je een punt waarop de kijkers elkaar niet kennen en de toegevoegde vertoningen leiden tot minder verkopen.
Google erkent dat het zien van dezelfde advertentie frustrerend is voor kijkers en verspillend voor adverteerders.
Uit een onderzoek in opdracht van Google blijkt dat de ROI van tv-adverteerders met 41% daalt wanneer de frequentie 6 of meer vertoningen per week overschrijdt, wat overeenkomt met 46% van de weergegeven tv-vertoningen.
Dat is bijna de helft van de verspilde vertoningen, zegt Google:
“Bijna de helft van de lineaire tv-impressies in ons onderzoek werd als verspilling beschouwd, maar uit hetzelfde Nielsen-onderzoek blijkt dat merken hun gemiddelde wekelijkse frequentie op YouTube met één tot drie kunnen verhogen met een consistente ROI.
Dit is een geweldige kans voor marketeers om hun impact te maximaliseren op dezelfde groep mensen die ze nu al bereiken.”
Met doelfrequentie wil Google adverteerders helpen het aantal vertoningen te vergroten zonder de ROI negatief te beïnvloeden.
Adverteerders kunnen het frequentiedoel selecteren en Google optimaliseert het voor een maximaal uniek bereik bij het frequentiedoel.
Bij het testen zegt Google dat meer dan 95% van de doelfrequentiecampagnes op YouTube hun frequentiedoelen hebben bereikt wanneer ze de best practices volgen.
beschikbaarheid
De doelfrequentie is wereldwijd beschikbaar voor alle Google Ads-adverteerders.
Om aan de slag te gaan met een voor frequentie geoptimaliseerde campagne, maakt u een nieuwe campagne voor videobereik met het doel dat is ingesteld voor de targetingfrequentie en selecteert u vervolgens de gewenste wekelijkse frequentie.
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: Tada Images/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!