De aandelen in het moederbedrijf van Google, Alphabet, daalden scherp nadat het laatste winstrapport van het bedrijf het langzaamste kwartaal van omzetgroei in bijna tien jaar onthulde.
De jaar-op-jaar omzetgroei van Google is toegenomen 6%de kleinste stijging sinds 2013, op één maand na tijdens de pandemie.
Het klinkt misschien goed dat de inkomsten van Google over het algemeen stijgen, maar het probleem wordt duidelijk als je het vergelijkt met de groei van vorig jaar van 41%.
De operationele marge van Google is gedaald van 32% vorig jaar a 25% dit jaar, en het netto-inkomen is gedaald 36% L.
Omdat Google niet aan de verwachtingen voldeed, waren de omzet en winst per aandeel (EPS) zwakker dan analisten hadden verwacht.
Zoals de onderstaande gegevens illustreren, is de enige categorie waar Google de schattingen overtreft, cloudinkomsten:
EPS: $ 1,06 versus $ 1,25 verwacht (gebaseerd op schattingen van Refinitiv).
inkomen: $ 69,09 miljard versus $ 70,58 miljard verwacht (volgens schattingen van Refinitiv).
YouTube-advertentie-inkomsten: $ 7,07 miljard versus $ 7,42 miljard verwacht (volgens schattingen van StreetAccount).
Google Cloud-inkomsten: $ 6,9 miljard versus $ 6,69 miljard verwacht (volgens schattingen van StreetAccount).
Verkeersacquisitiekosten (TAC): $ 11,83 versus $ 12,38 verwacht (gebaseerd op schattingen van StreetAccount).
Vóór de winstoproep werd verwacht dat Alphabet de langzaamste omzetgroei in twee jaar zou boeken. Het was de traagste omzetgroei van enig kwartaal sinds 2013.
Google- en YouTube-advertentie-uitgaven dalen
Het grootste nieuws van de inkomstenoproep is de vertraging van de digitale advertentie-inkomsten van Google.
De digitale advertentie-inkomsten van Google groeiden in het derde kwartaal met slechts 2,5%. Het ging in ieder geval omhoog, want hetzelfde kan niet gezegd worden voor YouTube.
De advertentie-inkomsten van YouTube daalden tot $ 7,07 miljard, een daling van 2% op jaarbasis en de verwachtingen van analisten van $ 7,42 miljard werden niet gehaald.
Dit is de eerste daling in YouTube-advertentie-inkomsten sinds Alphabet dit in 2019 meldde.
Ruth Porat, CFO van Alphabet, verklaarde tijdens de winstoproep:
“Tijdens de inkomstenoproep in het tweede kwartaal zagen we een vermindering van de uitgaven door sommige adverteerders op YouTube en op internet, en die dalingen in de uitgaven namen toe in het derde kwartaal. In de zoekresultaten en andere was de belangrijkste factor die belangrijk was voor de vertraging in het derde kwartaal kwartaal was de outperformance van 2021. In het derde kwartaal zagen we een terugval in sommige adverteerdersuitgaven in bepaalde gebieden en zoekadvertenties. Zo zagen we in financiële dienstverlening een terugval in de subcategorieën verzekeringen, leningen, hypotheken en cryptocurrencies. ”
De advertentie-inkomsten van YouTube piekten in het tweede kwartaal van 2021 op 84%. Een jaar later daalde het tot 2%.
De scherpe daling van de advertentie-uitgaven op YouTube en Google valt samen met een even sterke daling van de cryptocurrency-prijzen.
Het is vermeldenswaard dat, zoals Porat zegt, crypto een subcategorie is waar adverteerders hun uitgaven verlagen.
Bitcoin bereikte een record in 2021, net toen YouTube de hoogste omzetgroei ooit kende. De cryptocurrency crashte in het tweede kwartaal van 2022, wat overeenkomt met de daling van de advertentie-inkomsten die door Porat worden gerapporteerd.
wat nu
In de huidige economie is het begrijpelijk dat bedrijven de advertentie-uitgaven vertragen. Een dreigende recessie betekent een verschuiving van kapitaaluitgaven naar kapitaalbehoud.
Als je een YouTube-kanaal hebt waarmee inkomsten worden gegenereerd, kunnen je advertentie-inkomsten afnemen als dit nog niet het geval is.
Dit is het moment om na te denken over manieren om uw inkomen te diversifiëren.
Op YouTube kan dit bijvoorbeeld het verkopen van merchandise, het aanbieden van kanaallidmaatschappen of livestreaming zijn. Dit zijn allemaal manieren om geld te verdienen zonder alleen op advertenties te vertrouwen.
Het zal me niet verbazen als de inkomsten uit streaming van videomakers hun advertentie-inkomsten beginnen te overtreffen. Anekdotisch gesproken heb ik gezien dat onafhankelijke makers van YouTube-inhoud duizenden dollars per stream krijgen van geld dat door kijkers is gedoneerd via Super Chats.
Je kunt je ook voorbereiden om in 2023 inkomsten te genereren met YouTube-shorts. Als je je op je gemak voelt met het maken van leuke en informatieve korte video’s, kan je kanaal meer inkomsten genereren wanneer advertenties voor shorts worden weergegeven.
bronnen: CNBC, Motley Fool, Alphabet (PDF-link)
Uitgelichte afbeelding: FellowNeko/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!