Google heeft een nieuwe YouTube-short uitgebracht, waarin meer mensen worden uitgenodigd om de generatieve zoekervaring via Search Labs te proberen.
Google SearchLiaison kondigde ook op Twitter aan dat Google de afgelopen twee weken verschillende verbeteringen aan SGE had aangebracht.
Twee weken geleden zijn we begonnen met het openstellen van de toegang tot SGE. Sindsdien hebben we verschillende kwaliteitsupdates doorgevoerd, waaronder een grote verbetering die de tijd die nodig is om AI-snapshots te genereren halveert. We hopen dat iedereen die het probeert, zal genieten van de snelste ervaring. Als je dat niet hebt gedaan…
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 8 juni 2023
Dit is wat ik vond tijdens het testen van de nieuwe en verbeterde Google SGE.
De bronnen waren niet altijd accuraat
Heeft Google bronnen genoemd in de generatieve AI-overzichten? Ja, maar dat waren niet altijd de juiste bronnen.
Een van de eerste vragen die ik SGE bijna twee weken geleden stelde, was wat Google Bard is. Ik vroeg het opnieuw en het antwoord werd toegeschreven aan artikelen uit vier bronnen.
Screenshot van Google, juni 2023
Toen ik de tekst door Originality.ai liet lopen, kwam een deel van de tekst overeen met een artikel uit PC Guide, dat niet in de bronnenlijst van Google stond.
Screenshot van Originality, juni 2023
Iets soortgelijks gebeurde toen ik het AI-overzicht controleerde om erachter te komen wat ChatGPT is.
Screenshot van Google, juni 2023
Ontdekte bronnen van originaliteit die niet zijn opgenomen in de AI-generatieve tekst.
Screenshot van Originality, juni 2023
Er waren ook inconsistente bronnen in het antwoord op wat linkbuilding is tussen wat Google AI aanhaalde…
Screenshot van Google, juni 2023
…en degene die de originaliteit ontdekte.
Screenshot van Originality, juni 2023
Dit probleem kan belangrijk zijn voor niet-geaccrediteerde auteurs en redacteuren in generatieve AI-reacties.
Gesponsorde resultaten verschenen boven sommige SGE-antwoorden
In plaats van altijd als eerste te verschijnen, verschenen sommige SGE-reacties onder door Google Ads gesponsorde resultaten.
Het gebeurde in deze zoektocht naar wat de beste SEO-cursussen zijn.
Screenshot van Google, juni 2023
Deze vraag over de beste plaats om een laptop te kopen toonde resultaten van gesponsorde winkels vóór het antwoord van SGE met lokale zoekresultaten.
Screenshot van Google, juni 2023
In de bronnen verschenen meer merkwebsites
Toen ik Google SGE voor het eerst bezocht, waren de meeste antwoorden meestal gekoppeld aan websites van uitgevers. Sommige reacties die ik heb ontvangen, bevatten links naar officiële/merkbronnen.
Deze Google Search Console-zoekopdracht bevatte bijvoorbeeld een Google Support-feed.
Screenshot van Google, juni 2023
Toen ik vroeg naar de grootste aankondigingen van WWDC 2023, bevatte het AI-overzicht een link naar de Apple Vision Pro-pagina.
Screenshot van Google, juni 2023
Ik heb een robotstofzuiger gekocht. De bronnen bevatten links naar twee retailers en een fabrikant.
Screenshot van Google, juni 2023
Ten slotte heb ik gecontroleerd wie de CEO van Microsoft was. Twee links in de reactie waren links naar nieuws van Microsoft over Satya Nadella.
Screenshot van Google, juni 2023
In de bronnen verschenen meer sociale netwerken
Naast het opnemen van relevante merkwebsites in SGE-reacties, merkte ik meer resultaten op sociale media.
Ik vroeg bijvoorbeeld naar de huidige prijzen van Twitter API v2. Een bron van respons was een tweet.
Screenshot van Google, juni 2023
Ik wilde weten wie de CTO van OpenAI was. De reactie omvatte het LinkedIn-profiel van Mira Murati.
Screenshot van Google, juni 2023
Ik heb gecontroleerd of Best Buy klantenondersteuning op sociale media had. Bronnen waren onder meer de Twitter- en Instagram-profielen van Best Buy.
Screenshot van Google, juni 2023
De snelheid was bijna hetzelfde
Helaas merkte ik geen significant verschil in snelheid vergeleken met de laatste keer dat ik SGE probeerde.
Screenshot van Google, juni 2023
Over het algemeen reageerde Google SGE snel, zelfs als er vreemde vragen waren die niet konden worden beantwoord.
Screenshot van Google, juni 2023
Google SGE blijft verbeteren
Google’s Search Generative Experience (SGE) zal blijven evolueren, de reikwijdte en diversiteit van het bronmateriaal uitbreiden en een meer generatieve toekomst voor zoekervaringen signaleren.
De verschuiving van voornamelijk vertrouwen op uitgeverswebsites naar het opnemen van merkwebsites in zoekresultaten biedt gebruikers een breder spectrum aan informatie. Het biedt directere toegang tot informatie, waardoor consumenten betere beslissingen kunnen nemen.
De integratie van sociale media als bron in SGE-reacties toont aan dat Google het belang erkent van deze platforms bij het leveren van realtime door gebruikers gegenereerde gegevens om relevantere antwoorden te geven.
Het opnemen van gesponsorde resultaten boven SGE-antwoorden is niet helemaal een verrassing, gezien de voortdurende nadruk van Google op het genereren van inkomsten met zoekresultaten.
Ondanks deze updates zijn de exacte bronnen en verwachte snelheidsverbeteringen niet consistent voor alle zoekopdrachten, wat suggereert dat er ruimte is voor verdere optimalisatie.
De toekomst van Google SGE is er een van voortdurende transformatie, het streven om zoekervaringen globaler, boeiender en sneller te maken.
Het valt echter nog te bezien hoe deze veranderingen de gebruikerservaring op de lange termijn zullen beïnvloeden en of de zoekgigant een evenwicht zal blijven vinden tussen het leveren van nauwkeurige resultaten en het behouden van een gebruiksvriendelijke ervaring.
Uitgelichte afbeelding: PixieMe/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!