Google verstrekte essentiële details over zijn privacy- en meetoplossingen in zijn handboek voor digitale marketing.
Het handboek voor digitale marketing komt op het juiste moment te midden van de voortdurende en steeds veranderende privacyverwachtingen van consumenten en dreigende regelgeving zoals het Montana TikTok-verbod en de AMERICA Act.
In de 31 pagina’s tellende gids schetst Google de noodzakelijke updates voor adverteerders die van invloed zijn op hoe prestaties worden gemeten en hoe ze op een zinvolle manier contact kunnen leggen met consumenten.
Het draaiboek laat zien hoe verschillende belangrijke spelers, zoals marketeers, bureaus en leidinggevenden, een cruciale rol spelen in de toekomst van adverteren, terwijl privacy voorop blijft staan.
Breng relaties tot stand met gegevens uit de eerste hand
Het eerste deel van het draaiboek van Google is gewijd aan het bouwen van een first-party datastrategie.
Google benadrukt het belang van een zinvolle en passende waarde-uitwisseling om klantrelaties te versterken.
Een deel van het vestigen van vertrouwen in het vastleggen van gegevens door de eerste partij is om de consument controle te geven over zijn informatie. Dit is waar Apple’s App Tracking Transparency (ATT) -beleid voor iOS-apps van pas komt. Adverteerders moeten het ATT-beleid doornemen en bepalen wat de beste manier is om toestemming te verkrijgen in hun iOS-apps.
Een ander cruciaal onderdeel van een eigen datastrategie is de integratie van databronnen en platforms, zoals een CRM-platform, met Google-advertenties en meettools zoals Google Ads en Google Analytics.
Tools en platforms voor nauwkeurige metingen
In het tweede hoofdstuk van het handboek voor digitale marketing schetst Google essentiële leergebieden:
Een solide tagging-basis creëren
Nauwkeurigere conversiemeting met eigen data en machine learning.
Verbind en integreer meerdere gegevensbronnen in Ads Data Hub
Privacygerichte applicatiemeting
De overgang naar Google Analytics 4 voor meten
Hoe de toekomst van meten eruit ziet.
Etikettering op de hele site
Het is niet verwonderlijk dat marketingcampagnes steeds moeilijker te volgen zijn voor succes.
Googles oplossing? Gebruik een robuuste tagging-infrastructuur over de hele linie.
Google biedt tal van opties voor tagging voor de hele site, waaronder:
De Google-tag
Google Tagmanager
Google Tagmanager 360
Om de privacy en veiligheid te verbeteren, is tagging aan de serverzijde beschikbaar voor beide versies van Google Tag Manager.
Conversiemodellering
Een andere manier waarop Google zich heeft aangepast aan privacyveranderingen, is door verbeterde conversies voor internet te introduceren. Met dit type conversietracking kunnen tags voor de hele site hun eigen gegevens verzamelen (na toestemming van de gebruiker), die vervolgens naar Google worden verzonden.
Google koppelt de gehashte gegevens aan de ingelogde Google-accounts om de juiste conversies toe te schrijven aan zoek- en YouTube-advertenties.
Hier komt het conversiemodel om de hoek kijken.
Volgens Google blijft conversiemodellering een belangrijk onderdeel van zijn meetoplossingen.
Conversiemodellering maakt gebruik van machine learning om verschillende signalen vast te leggen en te vergelijken voor betere prestaties.
Google zei in het draaiboek:
Waar mogelijk integreren we het conversiemodel rechtstreeks in de advertentieproducten van Google,
u vindt deze gemodelleerde gegevens dus automatisch in de kolom voor conversierapportage. Dit geeft je inzicht
conversies die u anders niet zou hebben geregistreerd, zoals platformbeperkingen die het gebruik van derden beperken
cookies of andere identifiers.
Ads Data Hub voor marketeers gebruikt BigQuery om eigendomsgegevens te verzamelen en voegt zich bij Google’s advertentiecampagnegegevens op evenementniveau. Het zorgt er ook voor dat de persoonlijke gegevens van gebruikers worden beschermd door privacycontroles en nooit beschikbaar zijn voor adverteerders.
Applicatie gericht op privacy en meten GA4
Na de release van het ATT-beleid van Apple moeten marketeers prioriteit geven aan het implementeren van conversiemeting op het apparaat en de Google Analytics SDK voor Firebase voor hun apps.
Met conversiemeting op het apparaat kunnen gebruikersinteracties met app-advertenties overeenkomen met app-conversies, allemaal zonder dat de identificatie van de gebruiker het apparaat van de gebruiker verlaat.
De Firebase SDK kan worden toegevoegd aan Android- en iOS-apps, waardoor platformonafhankelijke meetmogelijkheden mogelijk worden.
Om aan de privacyverwachtingen te voldoen, beschikt Google Analytics 4 over geavanceerde machine learning om hiaten in klantgegevens te overbruggen.
Dit omvat conversie- en gedragsmodellering binnen de GA4-property. Standaard wordt automatisch gebruik gemaakt van het data-gedreven conversiemodel. Adverteerders kunnen de standaardmodellen echter wijzigen.
Updates voor de privacysandbox
De Private Sandbox, voor het eerst geïntroduceerd in 2019, blijft evolueren.
De tagoplossingen van Google zijn ontworpen om te integreren met de Attribution Reporting API van de Privacy Test Zone.
Dit betekent dat de Reporting API alleen informatie rapporteert op een manier die niet de kenmerken van de identiteit van de consument deelt. Adverteerders kunnen meer verzamelde gegevens over het bijhouden van conversies verwachten.
Platform Insights gebruiken om groei te stimuleren
Het laatste hoofdstuk van het Google Digital Marketing Handbook richt zich op het ondernemen van actie met behulp van de eerste twee hoofdstukken.
Hoogtepunten:
Hoe u uw eigen publiek op grote schaal kunt aantrekken
Gebruik AI om nieuwe doelgroepen te ontdekken
Blijf op de hoogte van privacywijzigingen
Met eigen gegevens kunnen marketeers klanttargeting toepassen om gebruikers van Google-eigendommen zoals Google Zoeken, Gmail, YouTube en Shopping te bereiken. Eigen gegevens werken goed met de Smart Bidding-modellen van Google om de ROI te optimaliseren.
Om het bereik buiten hun eigen gegevensdoelgroepen uit te breiden, kunnen marketeers Google Audiences gebruiken, die verschillende signalen verzamelen met behulp van kunstmatige intelligentie om doelgroepen te bereiken. Deze tekens zijn onder meer:
Demografische informatie
Interesses op basis van web- en applicatieactiviteit
Context tijdens de real-time veiling
De Topics API in de privacytest ondersteunt nu op interesses gebaseerde advertenties, wat betekent dat de browser van een gebruiker licht kan werpen op de interesses van gebruikers zonder sitespecifieke activiteit bij te houden.
Samenvatting
Het handboek voor digitale marketing van Google vat veel aankondigingen samen die de afgelopen 6-12 maanden zijn gedaan.
Of marketeers nu al een privacystrategie hebben of net beginnen, de gids is een goed startpunt.
Download hier de volledige handleiding van Google.
Uitgelichte afbeelding: KorArkaR/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!