Vandaag werden tijdens Google I/O voor het eerst verschillende verbeteringen op het gebied van zoeken onthuld.
Twee van de belangrijkste updates voor zoeken zijn de integratie van een “Insights”-functie en de toepassing van generatieve AI om de zoekresultaten te verbeteren.
Deze verbeteringen hebben tot doel de manier waarop gebruikers informatie ontdekken opnieuw vorm te geven en hun begrip van onderwerpen te verdiepen.
Transformatieve generatieve AI
Screenshot van: blog.google/products/search/generative-ai-search/, mei 2023.
De nieuwe generatieve AI-functie van Google, ook wel Search Generative Experience (SGE) genoemd, is een nieuwe benadering van zoekopdrachten.
Deze technologie is ontworpen om complexe zoektaken te vereenvoudigen en momentopnamen te bieden van belangrijke informatie die is gekoppeld aan dieperliggende bronnen.
De generatieve AI van Google kan meer gedetailleerde vragen beantwoorden, zoals het vergelijken van twee nationale parken voor een gezin met jonge kinderen en een hond, en relevante details en suggesties voor verder onderzoek geven.
SGE verbetert ook de online winkelervaring door uitgebreide productinformatie te bieden, waaronder actuele beoordelingen, beoordelingen, prijzen en productafbeeldingen.
Deze nieuwe winkelervaring is gebaseerd op de Shopping Graph van Google, die meer dan 35 miljard productvermeldingen bevat, die allemaal voortdurend worden bijgewerkt.
Google is zich bewust van de bekende beperkingen van generatieve AI en grote taalmodellen (LLM’s) en heeft voorzorgsmaatregelen getroffen, zoals het beperken van de soorten zoekopdrachten waarbij deze mogelijkheden worden weergegeven, om de kwaliteit en betrouwbaarheid van zoekresultaten te waarborgen .
De SGE-functie is momenteel beschikbaar als experiment in Search Labs op de Chrome-desktop en in de Google-app voor Android- en iOS-gebruikers in de VS, met een interface alleen in het Engels bij de lancering.
Uw zoekopdracht diversifiëren met “Perspectieven”
Screenshot van: blog.google/products/search/google-search-perspectives/, mei 2023.
Als aanvulling op zijn generatieve AI-technologie introduceert Google de functie “Insights”.
Deze nieuwe tool zal lange video’s, afbeeldingen en geschreven berichten van discussiefora, Q&A-sites en sociale-mediaplatforms in de zoekresultaten markeren.
De functie is ontworpen om gebruikers te helpen onderwerpen te begrijpen door de ervaringen en perspectieven van anderen, waardoor digitale informatie menselijker wordt.
Als een gebruiker bijvoorbeeld om advies vraagt over hoe je vrienden kunt maken in een nieuwe stad, laat het filter ‘Inzichten’ resultaten zien met persoonlijke verhalen en advies uit verschillende online bronnen.
Google benadrukt dat “Perspectives” de kwaliteit van recensie-inhoud in zoekresultaten zal verbeteren, waardoor ervaringen uit de eerste hand of inhoud die is gemaakt door mensen met diepgaande kennis van een onderwerp op de voorgrond worden geplaatst.
Bijgewerkt nuttig inhoudsbeoordelingssysteem
Als onderdeel van de focus op informatiekwaliteit, werkt Google zijn nuttige inhoudssysteem bij om inhoud beter te begrijpen vanuit een persoonlijk of deskundig oogpunt, waardoor meer van deze ‘verborgen juweeltjes’ in Google Zoeken naar boven komen.
Bekijk dit rapport van Roger Montti van SEJ voor de nieuwste richtlijnen over het nuttige inhoudssysteem van Google.
De updates van Google van vandaag, mogelijk gemaakt door vooruitgang op het gebied van AI, zijn een grote stap voorwaarts in de technologie van zoekmachines, waarbij op AI gebaseerde inzichten en diverse menselijke perspectieven worden gecombineerd.
Meld u hier aan voor de wachtlijst van Google Search Labs.
Uitgelichte afbeelding: rafapress/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!