Google stemt ermee in om $ 391,5 miljoen te betalen in een schikking met 40 staten over een rechtszaak waarbij het zoekmachinebedrijf de locaties van gebruikers volgt. Het resultaat van het werk van een coalitie van procureurs-generaal, dit is de grootste consumentenprivacyregeling onder leiding van een procureur-generaal.
Een verhaal van Associated Press uit 2018 begon de rechtszaak. Het beweerde dat Google doorging met het verzamelen van persoonlijke locatie- en gedragsgegevens en deze aan adverteerders verkocht, zelfs nadat gebruikers locatiegeschiedenis hadden uitgeschakeld in hun instellingen.
De procureur-generaal van Oregon, Ellen Rosenblum, zegt in een persbericht:
“Google heeft jarenlang voorrang gegeven aan winst boven de privacy van zijn gebruikers. Ze zijn sluw en bedrieglijk geweest. Consumenten dachten dat ze hun locatietrackingfuncties op Google hadden uitgeschakeld, maar het bedrijf bleef hun bewegingen in het geheim inloggen en deze informatie gebruiken voor adverteerders.”
Volgens de voorwaarden van de schikking van vandaag zal Google een gedetailleerd overzicht geven van de gegevens die het routinematig verzamelt en die informatie presenteren op een webpagina die toegankelijk is voor het publiek.
Google streeft ernaar het beleid voor locatiegegevens te wijzigen
In een blogpost schetst het in Mountain View, Californië gevestigde technologiebedrijf verschillende veranderingen die het zal doorvoeren als reactie op de schikking.
Veranderingen omvatten:
Consolidatie van gebruikersinformatiecentra in één complete repository. Aanvullende toelichtingen. Vereenvoudiging van het verwijderen van locatiegegevens. Geef nieuwe accounts een meer gedetailleerde uitleg van web- en app-activiteit, inclusief welke informatie is opgenomen en hoe Google deze gebruikt.
In de blogpost van Google staat:
“De overeenkomst van vandaag is een nieuwe stap op weg naar het bieden van meer zinvolle keuzes en het minimaliseren van gegevensverzameling terwijl het leveren van meer bruikbare diensten.”
De blogpost benadrukt ook de voordelen die locatie-informatie biedt aan gebruikers, zoals het rekening houden met verkeersomstandigheden in Google Maps-routebeschrijvingen, restaurantbedrijven en de verbonden ervaring op Google-eigendommen.
Met deze updates versterkt Google zijn toewijding om meer transparantie te creëren rond de privacy van gebruikers en het beleid voor gegevensverzameling. Dit omvat automatische verwijderingsopties, de incognitomodus voor Google Maps en meer transparantie over hoe de zoekmachine locatiegegevens gebruikt.
Locatiegegevens vormen een belangrijk onderdeel van de advertentieactiviteiten van Google
De digitale advertenties van Google zijn sterk afhankelijk van locatiegegevens om persoonlijke en gedragsgegevens te verzamelen die marketeers gebruiken om gedetailleerde consumentenprofielen te maken. Adverteerders gebruiken de gegevens op hun beurt om campagnes te maken die gericht zijn op specifieke demografische groepen.
Gepersonaliseerde advertenties genereerden in 2021 meer dan $ 209 miljard aan advertentie-inkomsten voor het moederbedrijf van Google, Aphabet, Inc.
Uitgelichte afbeelding: Burdun Iliya/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!