fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Google Zoeken krijgt grotere afbeeldingen, verbetert 'Over dit resultaat', wordt meer 'winkelbaar' en meer

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hoewel MUM het hoogtepunt was van Google's Search On-evenement, kondigde het bedrijf ook een aantal wijzigingen aan in de zoekresultaten die belangrijk zijn voor zoekmarketeers om te begrijpen. Deze wijzigingen omvatten de lancering van grotere en visueel doorzoekbare zoekresultaten voor sommige zoekopdrachten, verbeteringen aan de functie 'Over dit resultaat', een meer 'verzendbare' Google-zoekinterface, persoonlijke winkelervaringen vanuit huis en meer.

Visueel browsen met grotere afbeeldingen

Google heeft een nieuwe, meer "visueel doorbladerbare" interface uitgerold voor sommige pagina's met zoekresultaten. Je kunt ze zien voor sommige zoekopdrachten die een trefwoord bevatten plus de term 'idee' erna, zoals [schilderijideeën] of in het onderstaande GIF-voorbeeld, [gietideeën voor schilderen]. Google zei dat deze interface "het gemakkelijker maakt om visueel te bladeren om te vinden wat je zoekt".

Dit werd eerder deze week gelanceerd en ik geloof dat Google deze grote afbeeldingsblokken 'beeld-universele blokken' noemt. Ze worden niet alleen weergegeven voor vragen over ideeën, maar ze kunnen ook worden weergegeven voor vragen over kleding.

Afbeelding: Google.

Over deze resultaatverbeteringen

Google lanceerde aanvankelijk het vak Over dit resultaat in februari 2021 en voegde in juli meer details toe, zoals rangschikkingsinformatie . Nu toont Google nog meer informatie in het vak Over dit resultaat: de toevoegingen bevatten wat de bron over zichzelf zegt, wat kan worden gehaald uit plaatsen zoals de pagina over ons van de site. Google kan ook webresultaten over de site of pagina weergeven, zoals wat anderen zeggen over het resultaat en ook gerelateerde resultaten over het onderwerp van andere sites.

Google heeft ons laten weten dat u niet kunt bepalen welke informatie wordt weergegeven uit de gerelateerde resultaten of wat anderen over het resultaat zeggen. De zoekmachine gebruikt een reeks niet-openbaar gemaakte zoekopdrachten om deze informatie te vinden en alleen sites die aan een bepaalde kwaliteitsbalk voldoen, kunnen worden weergegeven in die secties van het vak Over dit resultaat. Google zei dat het misbruik of manipulatie van deze functies in de gaten zal houden, maar momenteel is er geen manier om Google te vertellen of de informatie in het vak onjuist is en moet worden verwijderd. Technisch gezien kunt u waarschijnlijk de knop Feedback verzenden gebruiken, maar het is onduidelijk hoe snel Google op dergelijke verzoeken kan reageren.

Momenteel zei Google dat de functie Over dit resultaat meer dan 400 miljoen keer is gebruikt, wat zich vertaalt naar een klein percentage van de zoekers.

Afbeelding: Google.

Winkelbaar zoeken

Google heeft de Google-zoekervaring 'winkelbaarder' gemaakt voor kledinggerelateerde zoekopdrachten. Deze nieuwe ervaring zou het gemakkelijker moeten maken om vanuit je zoekresultaten naar kleding op mobiel te zoeken, aldus het bedrijf. Het voorbeeld van Google is dat wanneer u zoekt naar 'bijgesneden jassen', Google Zoeken u een visuele feed van jassen in verschillende kleuren en stijlen laat zien, naast andere nuttige informatie zoals lokale winkels, stijlgidsen en video's. Google zei dat dit mogelijk wordt gemaakt door de Google Shopping Graph , die eerder dit jaar werd aangekondigd op Google I/O.

Afbeelding: Google.

Persoonlijk thuis winkelen

Google voegt nieuwe winkelvoorraad toe om ervoor te zorgen dat de online winkelervaring aan huis meer aanvoelt als persoonlijk winkelen in de winkel. Google zei dat mensen persoonlijk winkelen vanuit huis willen ervaren, dus nu kun je de resultaten filteren met een 'op voorraad'-filter om te zien of winkels in de buurt specifieke artikelen in hun schappen hebben.

Deze wordt op 29 september in het Engels gelanceerd in de VS en bepaalde markten, waaronder het VK, Australië, Oostenrijk, Brazilië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland.

Afbeelding: Google.

Winkelen met Google Lens

Binnenkort krijgen gebruikers van Google-apps op iOS een nieuwe knop te zien die alle afbeeldingen op een pagina doorzoekbaar maakt via Google Lens. Deze functie komt binnenkort beschikbaar, maar is momenteel alleen gepland voor gebruikers in de VS

Afbeelding: Google.

Soortgelijke functionaliteit komt ook naar Chrome voor desktop: gebruikers kunnen afbeeldingen, video of tekst op een site selecteren om zoekresultaten op hetzelfde tabblad te zien. In tegenstelling tot de iOS-versie van deze functie zal Lens in Chrome de komende maanden wereldwijd beschikbaar zijn.

Afbeelding: Google

Meer MUM in Google

Google heeft een hele reeks nieuwe functies aangekondigd rond het uitgebreide gebruik van MUM in Google Zoeken. Dit omvat Google Lens- en videozoekfuncties, plus hoe Google MUM zal gebruiken in de nieuwe 'Things to Know', deze zoekopdracht zal verfijnen en deze zoekopdracht zal verbreden en meer. Zie ons artikel hier voor meer details.

Waarom het ons iets kan schelen?

Bekijk deze nieuwe wijzigingen die Google heeft geïmplementeerd en zal worden uitgerold. Bekijk hoe u en uw klanten een aantal van deze wijzigingen kunnen gebruiken om meer business en verkeer te genereren. Het enige punt van zorg is de sectie Over dit resultaat met informatie van derden buiten Wikipedia die misschien moeilijk te wijzigen is als deze niet de meest positieve of nauwkeurige informatie over uw bedrijf bevat.


Nieuw op zoekmachineland

Over de auteur

Barry Schwartz een bijdragende redacteur van Search Engine Land en een lid van het programmeerteam voor SMX-evenementen. Hij is eigenaar van RustyBrick , een in New York gevestigd webadviesbureau. Hij runt ook Search Engine Roundtable , een populaire zoekblog over zeer geavanceerde SEM-onderwerpen. Barry's persoonlijke blog heet Cartoon Barry en hij is hier op Twitter te volgen.

More To Explore