fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Rapport Google-zoektermen voegt historische zoekopdrachtgegevens toe voor vertoningen zonder klikken

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vanaf vandaag toont Google Ads adverteerders historische gegevens voor zoekopdrachten die vertoningen hebben ontvangen maar geen klikken in het zoektermenrapport voor campagnes met zoek- en dynamische zoekadvertenties, zo maakte het bedrijf donderdag bekend. "Historisch gezien liet het rapport alleen zoekopdrachten zien die resulteerden in een klik," vertelde Pallavi Naresh, senior productmanager bij Google, aan Search Engine Land, "We wisten dat adverteerders meer gegevens wilden en we moesten investeren in onze technische stapel om te laten zien deze hoeveelheid gegevens in Google Ads.”

En op 1 februari 2022 verwijdert het bedrijf historische zoekopdrachtgegevens die zijn verzameld vóór 1 september 2020 (de dag voordat het bedrijf aanvankelijk de rapportage over zoektermen beperkte ) die niet voldoen aan de privacydrempels.

"Nog steeds alleen rapportage voor termen waar een aanzienlijk aantal gebruikers naar heeft gezocht." Vorig jaar gebruikte Google het volgende bericht om adverteerders te informeren dat het de rapportage van zoektermen zou beperken: "We werken het rapport met zoektermen bij om alleen termen op te nemen waarnaar door een aanzienlijk aantal gebruikers is gezocht. Als gevolg hiervan ziet u in de toekomst mogelijk minder termen in uw rapport.” De nieuwe zoekopdrachtgegevens bevatten nog steeds alleen 'termen waarnaar door een aanzienlijk aantal gebruikers is gezocht'.

"Het is belangrijk op te merken dat er geen wijzigingen zijn aangebracht in beleidsdefinities of privacydrempels die hebben bijgedragen aan het mogelijk maken van deze wijziging," zei Naresh, "We bieden nog steeds alleen rapportage voor termen waarnaar een aanzienlijk aantal gebruikers heeft gezocht in heel Google zoekopdrachten.”

Aanvullende gegevens vanaf 1 februari 2021. De aanvullende gegevens die in rapporten worden weergegeven, zijn voor zoekopdrachten die adverteerders hebben ontvangen vanaf 1 februari 2021.

"We zijn begonnen met het opslaan van zoekopdrachten die vertoningen maar geen klikken ontvingen vanaf 1 februari, terwijl we tegelijkertijd onze technische stapel aan het upgraden waren", zei Naresh toen hem werd gevraagd waarom de gegevens op die specifieke datum beginnen.

Rapportage voor historische zoekopdrachtgegevens wordt na 1 februari 2022 beperkt. Na 1 februari 2022 worden historische zoekopdrachtgegevens die vóór 1 september 2020 zijn verzameld en die niet voldoen aan de 'huidige privacydrempel' van Google, verwijderd uit zoektermen rapporten.

"De meeste adverteerders zullen de meeste van hun zoekopdrachten vóór 1 september 2020 blijven zien," zei Naresh, herhalend: "We verwijderen alleen historische zoekopdrachten die niet voldeden aan de nieuwe drempels voor het rapporteren van zoekopdrachten die we in september 2020 hebben vastgesteld. verwijderen deze gegevens als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om onze privacydrempels consistent te maken op Google."

Waarom het ons iets kan schelen. Adverteerders krijgen toegang tot enkele nieuwe gegevens, maar deze update is geen ommekeer van de wijziging van september 2020 die aanvankelijk de rapportage over zoektermen beperkte. De aanvullende gegevens zijn voor zoekopdrachten die vertoningen hebben ontvangen maar geen klikken en de gegevens zijn nog steeds alleen voor 'termen waarnaar door een aanzienlijk aantal gebruikers is gezocht'.

Toch kan deze nieuwe informatie voor veel adverteerders heel nuttig zijn. De aanvullende querygegevens kunnen onthullen wat er niet in slaagt om de juiste doelgroep aan te trekken. Adverteerders kunnen deze informatie gebruiken om hun lijsten met uitsluitingszoekwoorden op te bouwen om de efficiëntie van hun campagnes te verbeteren.

Met betrekking tot historische zoekopdrachtgegevens geeft het bedrijf ons bijna vijf maanden de tijd om alle gegevens die vóór 1 september 2020 zijn verzameld, te exporteren. Adverteerders moeten deze gegevens zo snel mogelijk pakken, zodat ze ernaar kunnen blijven verwijzen – na de afsluitdatum van 1 februari. Google zal het gedeelte van die gegevens verwijderen dat niet aan de privacydrempels voldoet.

En Google zegt dat deze wijzigingen het resultaat zijn van feedback van de community. Hoewel het zeker geen terugkeer is naar het niveau van gegevenstransparantie dat betaalde zoekmarketeers vóór september 2020 hadden, is het een verbetering. In de nabije toekomst lijkt het erop dat Google niet terugvalt in het rapporteren van alleen 'termen waarnaar door een aanzienlijk aantal gebruikers is gezocht'.

Meer over rapportage met beperkte zoektermen:


Over de auteur

George Nguyen is een redacteur voor Search Engine Land, die zich bezighoudt met organisch zoeken, podcasting en e-commerce. Zijn achtergrond is journalistiek en contentmarketing. Voordat hij de industrie betrad, werkte hij als radio-persoonlijkheid, schrijver, podcast-host en leraar op een openbare school.

More To Explore