fbpx

Google SEO-tips voor nieuwsartikelen: Lastmod-tag, aparte sitemaps

Google SEO-tips voor nieuwsartikelen: Lastmod-tag, aparte sitemaps

Share This Post


Google-zoekadvocaat John Mueller en analist Gary Illyes delen SEO-tips voor nieuwsuitgevers tijdens een recente Q&A-opname tijdens kantooruren.

Om beurten beantwoordt Mueller vragen over het juiste gebruik van de lastmod-tag, terwijl Illyes de voordelen van afzonderlijke sitemaps bespreekt.

Wanneer de Lastmod-tag gebruiken?

In een XML-sitemapbestand is lastmod een tag die informatie opslaat over de laatste keer dat een webpagina is gewijzigd.

Het beoogde gebruik is om zoekmachines te helpen bij het volgen en indexeren van belangrijke wijzigingen in webpagina’s.

Google biedt richtlijnen voor het gebruik van de lastmod-tag, die kan worden gebruikt om zoekfragmenten aan te passen.

De aanwezigheid van de lastmod-tag kan ervoor zorgen dat Googlebot de publicatiedatum in zoekresultaten wijzigt, waardoor de inhoud recenter lijkt en aantrekkelijker om op te klikken.

Als gevolg hiervan kan er een neiging zijn om de lastmod-tag te gebruiken, zelfs voor kleine wijzigingen in een artikel, zodat het lijkt alsof het onlangs is gepubliceerd.

Een nieuwsredacteur vraagt ​​of hij de lastmod-tag moet gebruiken om de datum aan te geven waarop het artikel voor het laatst is bijgewerkt of de datum van de meest recente opmerking.

Mueller zegt dat de datum in het lastmod-veld de datum moet weergeven waarop de inhoud van de pagina significant genoeg is gewijzigd om een ​​nieuwe crawl te vereisen.

Het is echter acceptabel om de datum van de laatste opmerking te gebruiken als de opmerkingen een cruciaal onderdeel van de pagina zijn.

Het herinnert de redacteur er ook aan om gestructureerde gegevens te gebruiken en zorgt ervoor dat de paginadatum consistent is met de lastmod-tag.

“Omdat het sitemapbestand draait om het vinden van het juiste moment om een ​​pagina te crawlen op basis van de wijzigingen, moet de datum van de laatste wijziging de datum weergeven waarop de inhoud significant genoeg is gewijzigd om opnieuw te worden gevolgd.

Als opmerkingen een cruciaal onderdeel van uw pagina zijn, is het prima om deze datum te gebruiken. Uiteindelijk is dit een beslissing die u kunt nemen. Voor de datum van het artikel zelf raad ik je aan onze richtlijnen over het gebruik van datums op een pagina te raadplegen.

Zorg er met name voor dat u datums op een pagina consistent gebruikt en dat u de gegevens, inclusief de tijdzone, binnen de opmaak hebt gestructureerd.”

Aparte sitemap voor nieuws?

Een redacteur vraagt ​​naar het standpunt van Google over het hebben van zowel een nieuws-sitemap als een algemene sitemap op dezelfde website.

Ze vragen ook of het acceptabel is dat beide sitemaps dubbele URL’s bevatten.

Illyes legde uit dat het mogelijk is om gewoon een sitemap te hebben met de nieuwsextensie toegevoegd aan URL’s die deze nodig hebben, maar het is eenvoudiger om aparte sitemaps te hebben voor nieuws en algemene inhoud. URL’s ouder dan 30 dagen moeten uit de nieuwssitemap worden verwijderd.

Wat betreft sitemaps die dubbele URL’s delen, dit wordt niet aanbevolen, maar het zal geen problemen veroorzaken.

Illyes verklaart:

“Je kunt gewoon een sitemap hebben, een traditionele sitemap zoals gedefinieerd door sitemaps.org, en dan de nieuwsextensie toevoegen aan de URL’s die het nodig hebben. Houd er rekening mee dat je de nieuwsextensie moet verwijderen van URL’s die meer dan 30 dagen oud zijn Om deze reden is het meestal eenvoudiger om een ​​aparte sitemap voor nieuws en internet te hebben.

Verwijder URL’s alleen uit de nieuwssitemap als ze te oud zijn voor nieuws. Het opnemen van de URL’s in beide sitemaps, hoewel niet erg mooi, zal geen problemen opleveren.”

Deze tips van Mueller en Illyes kunnen nieuwsuitgevers helpen hun websites te optimaliseren voor zoekmachines en de zichtbaarheid en betrokkenheid van hun artikelen te verbeteren.

bron: Google Zoeken Centraal

Uitgelichte afbeelding: Rawpixel.com/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!