fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Google Shopping-problemen in het VK leiden tot scherpe KPI-dalingen

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Chatter op LinkedIn en Twitter geeft aan dat veel adverteerders in het VK en daarbuiten een bug ervaren met de Smart Shopping-campagnes van Google. Adverteerders zijn naar het Google Ads Helpforum , Twitter en LinkedIn gegaan om te vragen of zij de enigen zijn.

Het probleem. Het aantal vertoningen en uitgaven is gedaald in Smart Shopping voor veel Britse adverteerders vanaf 20 augustus 2021. "Een groot deel van de in het VK gevestigde adverteerders hebben sinds vrijdag de 20e een daling gezien in vertoningen, kosten en inkomsten voor hun PLA-campagnes", tweette PPCer Liam Waad . Google Ads Platinum-productexpert Emmanuel Flossie heeft op de forums gepost dat het een bekend probleem is.

Update: “Ons team heeft een technisch probleem ontdekt waardoor sommige producten niet meer via Shopping Ads konden worden weergegeven sinds 20-8. Als gevolg hiervan zijn mogelijk de bijbehorende vertoningen en klikken beïnvloed. Het probleem is nu volledig opgelost op 24/8”, tweette Google Ads-liaison Ginny Marvin dinsdagmiddag.

Sommige zien wordt weer normaal. Terwijl adverteerders aanvankelijk een daling zagen van 70% tot 90%, zien sommigen de afgelopen week een terugkeer naar normaal. Wade rapporteerde een stijging van 75% in het aantal vertoningen ten opzichte van de eerder gedaalde aantallen.

Waarom het ons iets kan schelen. "Ervan uitgaande dat het wordt opgelost, moet u er rekening mee houden dat biedstrategieën waarschijnlijk worden beïnvloed en mogelijk opnieuw in de leerfase terechtkomen", tweette Wade in de eerste thread. Als uw accounts of campagnes door dit probleem zijn getroffen, is het van cruciaal belang om klanten en belanghebbenden te laten weten dat deze wijziging een fout is in hun statistieken en niet wijst op andere problemen. Het zou ook nuttig zijn om deze wijziging in Google Analytics te annoteren, zodat eventuele KPI's in toekomstige rapporten kunnen worden vermeld. De bug zorgt er ook voor dat adverteerders vraagtekens zetten bij de machine learning en automatisering die achter de schermen in advertenties plaatsvinden.

Dit rapport zal worden bijgewerkt naarmate we meer informatie verzamelen.


Over de auteur

Carolyn Lyden is de Director of Search Content voor Search Engine Land en SMX. Met expertise in SEO, contentmarketing, lokaal zoeken en analyses, richt ze zich op het gemakkelijker maken van het werk van marketeers met belangrijk nieuws en educatieve content.

More To Explore