fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Google stopt met uitgebreide tekstadvertenties (ETA's) in juni 2022

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vanaf juli 2022 kunnen adverteerders geen nieuwe ETA's meer maken of bestaande ETA's bewerken in Google Ads, volgens een aankondiging van Sylvanus Bent, Product Manager, Google Ads. “Uw bestaande uitgebreide tekstadvertenties blijven naast responsieve zoekadvertenties worden weergegeven en u zult in de toekomst nog steeds rapporten over hun prestaties zien. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te pauzeren en hervatten uw uitgebreide tekstadvertenties of verwijder ze indien nodig. Je kunt ook nog steeds beladvertenties en dynamische zoekadvertenties maken en bewerken”, aldus Bent.

We blijven dit verhaal uitbreiden naarmate we meer leren.

Gebruik ETA-info voor RSA's in de overgang. "Om u voor te bereiden op deze wijziging, raden we u aan uiterlijk 30 juni 2022 in elke advertentiegroep in uw zoekcampagnes ten minste één responsieve zoekadvertentie te hebben", stelt Bent voor. De aankondiging van Google omvat ook manieren waarop adverteerders hun ETA-inhoud kunnen hergebruiken voor RSA's. Aanbevelingen omvatten het volgende:

  • Hergebruik goed presterende inhoud van uw uitgebreide tekstadvertenties en focus op advertentiesterkte
  • Zet koppen of beschrijvingen vast op specifieke posities in uw responsieve zoekadvertenties
  • Evalueer het succes van uw advertenties op basis van incrementele vertoningen, klikken en conversies die uw advertentiegroepen en campagnes ontvangen

Maar neem die laatste aanbeveling met een korreltje zout. “Als u zich in een branche bevindt waar uw advertentie bepaalde stukken tekst op zeer specifieke locaties moet bevatten, pin maar vast! Maar als het niet nodig is, ontdekten we dat pogingen om de machine te besturen door hem te vertellen welke tekst op bepaalde advertentieposities moet worden vastgezet, meestal nadelig waren voor de resultaten”, schreef Frederick Vallaeys , medeoprichter van Optmyzr, voor Search Engine Land.

De waarschuwing voor de zonsondergang staat nu ook op de ETA-helpdocumentatiepagina .

Dit “stinkt voor iedereen in sterk gereguleerde velden. Het zou mooi zijn als de RSA-gegevens bruikbaar of wetenschappelijk waren in plaats van een generieke 'Beste' of 'Goede' & wetende combinaties die samenwerken zou helpen”, schreef Gregg Finn , Partner & Digital Marketer bij Cypress North, in een tweet.

"Hier hou ik niet van, maar zolang ze de mogelijkheid om koppen/beschrijvingen in RSA's vast te pinnen niet wegnemen, kunnen we op zijn minst de controle die we hebben gehad met ETA's benaderen", voegde Tim Jensen toe , PPC Campaign Manager bij Clix Marketing .

Waarom het ons iets kan schelen. Dit is de nieuwste stap die Google zet om automatisering via hun advertentieproducten te stimuleren. De aankondiging zegt dat "elke dag 15% van de zoekopdrachten nieuwe zoekopdrachten zijn die we nog nooit eerder hebben gezien" en dat daarom "automatisering de sleutel is om gelijke tred te houden met deze trends." Veel adverteerders gebruiken RSA's, maar ze willen ook graag de controle en mogelijkheden hebben die ETA's bieden. De toekomstige uitfasering van ETA's betekent dat adverteerders steeds verder weg gaan van directe controle over hun accounts en moeten werken met de machine learning en AI van Google Ads.

Voordat de zonsondergang is voltooid, raden we u aan uw ETA-advertentiestukken in RSA's te testen en erachter te komen wat het beste werkt, zodat u niet volledig wordt afgesneden van het maken van nieuwe advertenties wanneer Google Ads stopt met het toestaan van nieuwe ETA's. "Als u RSA's evalueert op incrementaliteit, kunnen hun conversiepercentages lager zijn dan ETA's, maar de efficiëntie van die conversies kan beter zijn – lagere kosten per conversie, hogere marge en/of levenslange waarde – en komen van vertoningen die uw ETA's niet waren in aanmerking komen voor. Maar het meten hiervan is verre van eenvoudig omdat de rapportage over RSA's beperkt is en er geen manier is om een zoekopdracht gemakkelijk te koppelen aan een advertentie, laat staan een RSA-combinatie,' schreef Ginny Marvin voor Search Engine Land vorig jaar rond dezelfde tijd.

Lees verder:


Over de auteur

Carolyn Lyden is de Director of Search Content voor Search Engine Land en SMX. Met expertise op het gebied van SEO, contentmarketing, lokaal zoeken en analyses, richt ze zich op het gemakkelijker maken van het werk van marketeers met belangrijk nieuws en educatieve content.

More To Explore