Google rolt updates uit voor Discovery-advertenties om merken te helpen opvallen op de meest boeiende advertentie-oppervlakken van het platform.
Aangezien consumenten steeds vaker via meerdere online contactpunten winkelen, gebruikt meer dan de helft platforms zoals YouTube, Discover en Gmail om producten of merken te onderzoeken.
Aangezien 91% van de consumenten actie onderneemt wanneer ze iets nieuws ontdekken, moeten adverteerders het publiek erbij betrekken wanneer ze klaar zijn om beslissingen te nemen.
Zo maakt Google het makkelijker om producten op meer vlakken aan klanten te presenteren.
Wek de interesse van het publiek met productfeeds
De Discovery-advertenties van Google bieden nu productfeeds aan alle adverteerders, waardoor ze items kunnen weergeven op basis van de interesse en intentie van de consument.
Winkeliers kunnen lifestyle-afbeeldingen en korte teksten gebruiken met hun Google Merchant Center-catalogus om relevantere advertenties weer te geven.
Door productfeeds op te nemen in Discovery-advertenties, kunnen adverteerders gemiddeld 45% meer conversies genereren met een vergelijkbare CPA.
Deze advertenties kunnen ook worden gecombineerd met video-actiecampagnes op YouTube om de overweging en betrokkenheid te vergroten.
Casestudy: het succes van Pandora met productfeeds
Screenshot van: support.google.com, maart 2023.
In het derde kwartaal van 2022 werkte Pandora samen met iProspect en gebruikte het productfeeds voor Discovery-advertenties om op maat gemaakte advertentie-ervaringen te creëren.
Als gevolg hiervan zag het bedrijf een stijging van 94% in de verkoop van potentiële klanten en een groei van 28% op jaarbasis in het rendement op advertentie-uitgaven.
Olav van der Lans, hoofd digitale prestaties bij Pandora NOEU, prees het gebruik van productfeeds voor Discovery-advertenties om de advertentierelevantie en klantbetrokkenheid te verbeteren.
Zet gegevens om in resultaten met betere rapportage en metingen
De nieuwste rapportage- en meetupdates van Google zijn bedoeld om adverteerders een beter inzicht te geven in hun prestaties in ontdekkings- en video-actiecampagnes.
Later deze maand wordt rapportage op productniveau gelanceerd, waarmee adverteerders de prestaties van hun Google Merchant Center-catalogusitems in productfeeds kunnen volgen op basis van statistieken zoals vertoningen of klikken.
Hierdoor kunnen ze identificeren welke soorten producten de meeste interesse wekken en passende zakelijke acties ondernemen.
Vanaf het tweede kwartaal is data-driven-attributie (DDA) beschikbaar voor Discovery-adverteerders, waardoor ze een nauwkeuriger beeld krijgen van de campagneprestaties in het hele Google-ecosysteem.
DDA kent conversiekrediet toe op basis van gebruikersbetrokkenheid bij advertenties, waarbij accountgegevens worden gebruikt om te bepalen welke campagnes de grootste impact hebben op zakelijke doelen.
Door deze inzichten te combineren met geautomatiseerde biedstrategieën, zoals maximale conversies, kunt u nog meer conversies genereren.
Op te sommen
De nieuwste verbeteringen van Google aan Discovery-advertenties bieden digitale marketeers meer mogelijkheden om doelgroepen te betrekken en de vraag van klanten te stimuleren op platforms zoals Google en YouTube.
Door productfeeds, betere rapportage- en meetfuncties te gebruiken, kunnen merken gepersonaliseerde advertentie-ervaringen creëren en hogere conversiepercentages behalen.
Uitgelichte afbeelding: screenshot van: support.google.com, maart 2023.
bron: Google

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!