Google heeft een uitbreiding aangekondigd van de meetmogelijkheden voor e-commerce in Google Analytics 4 (GA4).
In totaal zijn er nu 30 nieuwe eCommerce-gerelateerde dimensies en statistieken beschikbaar in de Custom Report Builder van GA4.
Nieuwe e-commercedimensies bieden gedetailleerdere gegevens over artikelen, promoties en koopgedrag.
Marketeers kunnen nu statistieken zien die zijn gegroepeerd op productkenmerken, zoals artikelnaam, merk, categorie, promotienaam en meer.
Wat is er nieuw in GA4 voor e-commercesites
Nieuwe dimensies van elektronische handel
De nieuwste update van Google voor GA4 introduceert verschillende nieuwe eCommerce-dimensies die kunnen worden gebruikt om gegevens te segmenteren.
De volgende eCommerce-dimensies zijn nu beschikbaar in de Custom Report Builder:
Item Affiliatie Item Merk Item Categorie Item Categorie 2 Item Categorie 3 Item Categorie 4 Item Categorie 5 Item ID Item Lijst ID Item Lijst Naam Item Lijst Positie Item Locatie ID Item Naam Item Promotie Creatieve Naam Item Promotie Creatieve Slot Item Promotie Naam Verzendniveau Variant
Met deze nieuwe dimensies kunnen marketeers statistieken per product en kenmerken zoals merk en promoties analyseren. Dit maakt een meer gedetailleerde analyse mogelijk van wat online inkomsten genereert.
Belangrijkste omzetstatistieken
Naast de nieuwe dimensies zijn er belangrijke e-commerce omzetstatistieken toegevoegd.
De volgende eCommerce-statistieken zijn nu beschikbaar in de GA4 Custom Report Builder:
Item Bruto-inkomsten Bruto-aankoop-inkomsten Restitutiebedrag Item-inkomsten-items toegevoegd aan winkelwagen Items Uitgecheckte items Promotie-aangeklikte items Gekochte items Bekeken items Lijst-items Bekeken Lijst-items Gekochte omzet-restitutie Bedrag verzendkosten Belastingbedrag
Het hebben van bruto-aankoopopbrengsten als maatstaf zal e-commerce winkels enorm helpen om de verkoopprestaties te begrijpen.
Voorheen moesten verkopers de bruto-aankoopopbrengst berekenen met behulp van een formule die andere statistieken combineerde. Het is nu direct beschikbaar in de Custom Report Builder.
Scanstatistieken zijn bijgewerkt
Samen met aangepaste rapportage-updates heeft Google eCommerce-statistieken gestroomlijnd in GA4-scans.
Nieuwe statistieken, zoals de bruto-aankoopopbrengst en het restitutiebedrag, vervangen bestaande statistieken, zoals e-commerce-inkomsten.
De volgende nieuwe opbrengststatistieken zijn nu beschikbaar:
Bruto-inkomsten uit artikelen (totale inkomsten uit alleen artikelen, exclusief btw en verzendkosten) Bruto-inkomsten uit aankopen (totale inkomsten uit aankopen op uw website of app) Terugbetalingsbedrag (totaalbedrag van teruggaven aangeboden op uw website of app)
Google verwijdert de volgende dubbele opbrengststatistieken uit de statistiekkiezer in scans:
Inkomsten uit e-commerce Evenementeninkomsten
Bestaande scans die deze verwijderde statistieken gebruiken, blijven werken, maar nieuwe scans moeten de nieuwe opbrengststatistieken gebruiken.
Daarnaast raadt Google aan om alle scans die de omzetstatistiek E-commerce of Evenement gebruiken, bij te werken om de Shopping-opbrengststatistiek te gebruiken.
Op te sommen
Deze wijzigingen in GA4 maken het gemakkelijker om zinvolle e-commercegegevens te visualiseren.
Marketeers hoeven niet langer aangepaste rapporten te maken om toegang te krijgen tot belangrijke omzetstatistieken.
Uitgelichte afbeelding: Kaspars Grinvalds/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!