Google heeft een belangrijke wijziging aangekondigd voor adverteerders die Google Analytics 4 (GA4) en Google Ads gebruiken.
Vanaf 31 maart 2023 gebruikt Google Ads alleen instellingen voor de GA4-conversieperiode, dus adverteerders kunnen de conversieperiodes niet langer onafhankelijk instellen.
De conversieperiode verwijst naar de periode na een advertentie-interactie (zoals een klik of videoweergave) waarin een conversie wordt geregistreerd.
Instellingen voor de conversieperiode kunnen momenteel onafhankelijk worden geconfigureerd in zowel Google Ads als GA4, wat leidt tot verschillen in prestatierapportage tussen de twee platforms.
Om dit probleem op te lossen, updatet Google automatisch de instellingen voor de conversieperiode voor conversies die in GA4 zijn geïmporteerd naar Google Ads, waardoor consistente rapportage wordt gegarandeerd.
Google stelt adverteerders per e-mail op de hoogte van deze wijziging.
Als uw account conversies bevat met inconsistente instellingen voor de conversieperiode in GA4 en Google Ads, ontvangt u mogelijk een e-mail die lijkt op de e-mail die Charles Farina heeft ontvangen:
Nog een wijziging in de samenvoeging van GA4 en Google Ads. Google verwijdert de mogelijkheid om onafhankelijk geconfigureerde conversieperioden te hebben. Vanaf 31 maart gebruiken GA4-naar-Google Ads-conversies alleen GA4-instellingen.
Met GA4 kunt u conversieperioden van 30, 60 of 90 dagen selecteren. pic.twitter.com/kgjj661dMS
— Charles Farina (@CharlesFarina) 9 maart 2023
De e-mail zegt:
“We updaten automatisch de instellingen voor de conversieperiode voor conversies die zijn geïmporteerd uit Google Analytics 4 (GA4) naar Google Ads, zodat ze overeenkomen met de instellingen voor de conversieperiode in GA4…
Op 31 maart 2023 updaten we de instellingen van de conversieperiode in Google Ads automatisch zodat ze overeenkomen met de instellingen van de conversieperiode in GA4… Na 31 maart 2023 worden de instellingen van de conversieperiode in de GA4-gebruikersinterface gewijzigd.’
Hoewel deze update verwarring helpt verminderen, hebben sommige adverteerders mogelijk meer flexibiliteit nodig.
Voorheen stond Google Ads adverteerders toe conversieperioden van één tot 90 dagen te selecteren.
Adverteerders kunnen zich afmelden voor deze wijziging door contact op te nemen met Google Support.
Op te sommen
Google Ads gebruikt vanaf 31 maart alleen instellingen voor de GA4-conversieperiode.
Deze wijziging zorgt voor nauwkeurigere informatie en helpt marketeers om hun campagnes effectiever te optimaliseren.
Nauwkeurige prestatierapportage is essentieel voor datagestuurde besluitvorming.
Google raadt adverteerders aan om hun instellingen voor de conversieperiode in GA4 en Google Ads te controleren om er zeker van te zijn dat ze aansluiten bij de campagnedoelen en -doelstellingen.
Uitgelichte afbeelding: afotostock/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!