fbpx

Google vervangt titeltags door sitenamen voor startpaginaresultaten

Google vervangt titeltags door sitenamen voor startpaginaresultaten

Share This Post


Het lijkt erop dat Google is gestopt met het weergeven van title-tags voor mobiele zoekresultaten voor de hele website, zoals zoekopdrachten naar een websitenaam die meestal de startpagina tonen.

Deze functie werkt niet voor subdomeinen.

Volgens Google’s Search Central-documentatie voor sitenamen:

“Google Zoeken ondersteunt momenteel homepage-sitenamen op domeinniveau en niet op subdomein (bijvoorbeeld https://news.example.com) en/of subdirectory (bijvoorbeeld https:// /example.com/).news-niveau” .

Wat wordt weergegeven in mobiele zoekopdrachten, is slechts de generieke naam van een website.

Een mobiele zoekopdracht naar Search Engine Journal toont bijvoorbeeld een pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP) met de generieke websitenaam Search Engine Journal.

Zoekresultaat op trefwoord Search Engine Journal.

De title tag van de vorige homepage is:

Search Engine Journal – SEO, nieuws over zoekmarketing en tutorials

Merkloze zoekopdrachten op trefwoorden lijken nog steeds de title-tags te tonen.

Zoekopdrachten op merknaam + trefwoord lijken ook nog steeds de titeltags te tonen.

Waarom gebruikt Google sitenamen?

Google gebruikt sitenamen om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om de specifieke website in zoekresultaten te identificeren.

De officiële aankondiging van Google uitgelegd:

“Tegenwoordig voegt Zoeken sitenamen in mobiele zoekresultaten in om het gemakkelijker te maken om de website te identificeren die aan elk resultaat is gekoppeld…”

Deze nieuwe functie is beschikbaar in het Engels, Frans, Japans en Duits en zal in de komende maanden naar andere talen worden uitgerold.

De nieuwe functie werkt niet altijd

Een zoekopdracht naar een domeinnaam met een samengesteld woord, zoals ‘Search Engine Journal’ en ‘websito’, levert dezelfde zoekresultaten op als de nieuwe sitenamen als titellink.

Maar een zoekopdracht met de HubSpot samengestelde woorddomeinnaam toont het zoekresultaat van de oude versie met de title-tags.

Zoekresultaat voor trefwoord “HubSpot”

Google vervangt titeltags door sitenamen voor startpaginaresultaten

Maar een Hub Spot-zoekopdracht (met een spatie tussen de twee woorden) werkt en toont de sitenaam.

Zoekresultaat voor zoekwoordgroep: “Hub Spot”

Google vervangt titeltags door sitenamen voor startpaginaresultaten

Een samengestelde woordnaam zoekopdracht “Wordfence” en “wordfence” retourneert dezelfde sitenaam zoekopdracht.

Zoekresultaten voor trefwoorden “Wordfence” en “Word Fence”

Zoekresultaat voor zoekwoordgroep

Het lijkt er dus op dat Google de resultaten van de sitenaam voor HubSpot niet consequent retourneert, maar voor veel andere sites wel.

Gestructureerde gegevens voor de nieuwe functie plaatsnamen

Google raadt aan om het datatype gestructureerde website te gebruiken.

Voorheen werd een website met gestructureerde gegevens als nutteloos beschouwd omdat Google duidelijk weet dat een website een website is en geen gestructureerde gegevens nodig had om te begrijpen dat Google een website indexeerde.

Maar dit is veranderd omdat Google nu het gestructureerde gegevenstype WebSite gebruikt, met name de eigenschap ‘name’, om te begrijpen wat de websitenaam van een website is.

Google heeft een voorbeeld gepubliceerd van gestructureerde websitegegevens met de eigenschap ‘naam’ in gebruik:

Voorbeeld: een site over voorbeelden

De bovenstaande gestructureerde gegevens moeten op de startpagina worden weergegeven.

De pagina met het zoekcentrum voor sitenaam van Google beveelt het volgende aan voor het plaatsen van gestructureerde websitegegevens:

“Gestructureerde websitegegevens moeten op de startpagina van de site staan.

Met startpagina bedoelen we de root-URI op domeinniveau.

https://example.com is bijvoorbeeld de startpagina voor het domein, terwijl https://example.com/de/index.html niet de startpagina is.”

Wat als een site een alternatieve naam heeft?

Het handige van gestructureerde websitegegevens is dat u Google kunt vertellen wat de alternatieve naam van de website is.

Google legt uit hoe je dat doet:

“Als u een alternatieve versie van uw sitenaam wilt opgeven (bijvoorbeeld een acroniem of een kortere naam), kunt u dit doen door de eigenschap alternativeName toe te voegen.

Dit is optioneel.”

De gestructureerde gegevens om een ​​optionele naam toe te voegen zijn als volgt:

JSON gestructureerde gegevens voor de optionele naam

Google gebruikt meer dan alleen gestructureerde gegevens

In de documentatie van Google over sitenamen wordt uitgelegd dat Google naast gestructureerde gegevens ook on-page, off-page en metadata-informatie gebruikt om te bepalen wat de naam van een website is.

Dit is wat Google gebruikt om de sitenaam te begrijpen:

Website gestructureerde gegevens Titel Tag-koppen (H1, H2, enz.) Open Graph Metadata, specifiek og:site_name

Iets om op te merken is dat de eigenschap og:site_name een optionele maar aanbevolen Open Graph-eigenschap is.

Open Graph-notatie ziet er over het algemeen als volgt uit in HTML-code:

Google-sitenamen

De nieuwe functie voor plaatsnamen in Google Zoeken ziet er aantrekkelijk uit op mobiele apparaten.

Het is logisch om minder rommel in de SERP’s te hebben voor zoekopdrachten op de homepage. hoewel ik sommigen zie klagen over het gebrek aan invloed van de titeltag bij dit soort zoekopdrachten.

citaten

Lees de officiële aankondiging

Sitenamen indienen op Google Zoeken

Lees de documentatie van Search Central

Geef een sitenaam op aan Google Zoeken

Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Asier Romero



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!