Google heeft zijn inactiviteitsbeleid voor persoonlijke Google-accounts bijgewerkt.
Het is belangrijk om te bedenken hoe dit van invloed kan zijn op zakelijke protocollen bij het gebruik van een Google-account.
Lees verder om het nieuwe beleid en de stappen die u moet nemen te begrijpen.
Beleidsupdate uitgelegd
Volgens het beleid worden accounts die twee jaar niet zijn gebruikt of gestart, beschouwd als “inactief account”.
Waarom is dit van belang?
Met het geüpdatete beleid voor inactieve accounts kan Google het account en alle/alle inhoud ervan verwijderen. Dit kan zijn:
Gmail
Documenten
Rijden
ontmoeten
Kalender
YouTube
Google Foto’s
Het is belangrijk op te merken dat de beleidswijziging alleen van toepassing is op persoonlijke Google-accounts. Accounts die voor bedrijven of organisaties worden gebruikt, worden niet beïnvloed.
Hoewel het beleid onmiddellijk van kracht wordt, verwijdert Google pas in december 2023 inactieve accounts.
Google zal beginnen met het verwijderen van aangemaakte en nooit gebruikte accounts voordat ze overgaat naar andere inactieve accounts.
Google merkte ook op dat het meerdere e-mailmeldingen zou sturen naar zowel het account-e-mailadres als de herstel-e-mail.
Waarom de verandering?
Online beveiligingsbedreigingen blijven een groot probleem. Hoewel Google investeert in technologie om te beschermen tegen accountblootstelling of phishing, is niets onfeilbaar.
Accounts die gedurende langere tijd inactief zijn geweest, zijn kwetsbaarder voor inbraak of kaping. Volgens Google is de kans groter dat dit soort fondsen in het gedrang komen als:
Er zijn oude of hergebruikte wachtwoorden gebruikt
Twee-factor-authenticatie is niet geconfigureerd
Minder veiligheidscontroles door de accounteigenaar
Met de beleidswijziging begint Google met het verwijderen van inactieve accounts om het risico van een gebruiker op accountcompromis te verkleinen.
Bovendien vermindert het verwijderen van inactieve accounts de hoeveelheid persoonlijke informatie die Google over gebruikers bewaart, waardoor individuen verder worden beschermd.
Dus wat wordt beschouwd als een actief account?
Google beschouwt een account als actief als een van de volgende acties wordt ondernomen:
Lees of stuur een e-mail via Gmail
Google Drive gebruiken
YouTube-video’s bekijken
Een app downloaden uit de Google Play Store
Google Zoeken gebruiken (terwijl u bent aangemeld bij een Google-account)
Log in bij een app van derden met ‘Inloggen met Google’.
Wat bedrijven moeten weten
Veel marketeers stellen Google-accounts in om tools van derden aan een account te koppelen, zoals Looker Studio of andere rapportagetools. Deze accounts zijn mogelijk niet ingesteld als zakelijke accounts, daarom is deze beleidsupdate belangrijk.
Hier volgen enkele handige tips waar marketeers nu actie op kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat een Google-account actief blijft:
Inventariseer alle gebruikte gedeelde Google-accounts en documenteer deze (vooral voor bureaus)
Meld u aan bij een Google-account en stel tweefactorauthenticatie in
Documenteer de speciale herstel-e-mail die voor elk account is geconfigureerd
Zorg ervoor dat alle accountinstellingen up-to-date zijn
Dit zorgt ervoor dat alle benodigde informatie aanwezig is, vooral alsre is de facturering van een bedrijf of bureau. Accounts kunnen op de lange termijn worden gebruikt en verminderen de impact van het aanmaken van nieuwe accounts vanwege het gebrek aan gedeelde interne informatie.
Samenvatting
Een standaardproces en documentatie voor accounts is van vitaal belang voor werk- (en persoonlijke) veiligheid.
Verklein het risico dat u te maken krijgt met een inactief account, of erger nog, een gecompromitteerd account, door de bovenstaande acties uit te voeren om ervoor te zorgen dat relevante Google-accounts actief en veilig blijven.
Uitgelichte afbeelding: Iana Alter/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!