Zojuist aangekondigd: Google gaat vanaf mei 2023 zijn meetmodellen updaten.
In de aankondiging van 6 april verklaarde Google dat er vier attributiemodellen zouden verdwijnen uit zowel Google Ads als Google Analytics.
Klik eerst op Lineair tijdsverval op basis van positie
De beslissing achter de wijziging
Link gewijd aan Google Ads Ginny Marvin leverde een reeks tweets om de plotselinge verschuiving in attributie verder uit te leggen.
Vandaag hebben we aangekondigd dat we in Google Ads en GA4 geen andere op regels gebaseerde attributiemodellen meer zullen gebruiken, behalve de laatste klik, waaronder eerste klik, lineair, op positie gebaseerd en tijdsverloop.
Data Driven Attribution (DDA) wordt aanbevolen en de laatste klik is beschikbaar.
Meer over waarom en wanneer:
— AdsLiaison (@adsliaison) 6 april 2023
Omdat:
Het gebruik van op regels gebaseerde attributiemodellen is met de introductie van DDA 3 jaar geleden aanzienlijk afgenomen.
Minder dan 3% van de Google Ads-conversieacties maakt er nu gebruik van. DDA heeft de breedste acceptatie en is beschikbaar voor alle bedrijven, zonder gegevensvereisten.
— AdsLiaison (@adsliaison) 6 april 2023
Volgens Google is het data-driven-attributiemodel het meest gebruikte model voor conversies voor automatisch bieden.
Bovendien zijn de vier verouderde modellen samen goed voor minder dan 3% van de webconversies van Google. Vanuit hun oogpunt is het elimineren van de minst gebruikte attributiemodellen een manier om metingen te consolideren en te vereenvoudigen.
Adverteerders reageren op nieuws
De plotselinge aankondiging zorgde voor gemengde reacties van adverteerders op sociale media.
Sommigen reageerden op Marvin dat de verandering logisch was.
Gebruik DDA nu ongeveer een jaar voor al mijn klantconversies in Google Ads. Verbaasde mensen vinden dit “nieuw”
— Joe May (@JoeMayLI) 7 april 2023
Anderen op Twitter uitten hun ongenoegen over het nieuws.
David Kyle betoogt dat het verwijderen van attributiemodellen noodzakelijke en waardevolle informatie voor marketeers verwijdert die helpt om beter geïnformeerde beslissingen te nemen:
Dit is een vreselijke beslissing! Hoewel DD moet worden gebruikt voor optimalisatie, kan datavisualisatie met deze andere modellen nuttige informatie opleveren.
— David Kyle | davidkyle.x (@DavidKyle) 7 april 2023
In andere online publicaties zijn adverteerders huiverig om volledig over te stappen op een data-driven-attributiemodel, waarbij ze Google Ads-campagnes mogelijk meer krediet kunnen geven voor een conversie dan andere kanalen. Als het moeilijker is om de prestaties van andere betaalde mediakanalen te meten of te rechtvaardigen, kan er meer geld worden geïnvesteerd in marketing in Google Ads.
Wat adverteerders moeten weten
Accounts die gebruikmaken van een van de vier attributiemodellen die worden uitgefaseerd, moeten klaar zijn om onmiddellijk actie te ondernemen.
Google attributiemodellen zonsondergang tijdlijn
mei 2023: Voor Google Analytics 4-property’s zijn lineaire, eerste-klik- en positiegebaseerde vervalmodellen niet beschikbaar voor nieuwe conversieacties.
juni 2023: Voor Google Ads-accounts zijn de verval-, lineaire-, eerste-klik- en positiemodellen niet beschikbaar voor nieuwe conversieacties.
september 2023: Google verwijdert alle vier de attributiemodellen in zowel Google Ads als Google Analytics 4.
Zodra de modellen klaar zijn, worden ze ook verwijderd uit het modelvergelijkingsrapport op het tabblad Toeschrijving, evenals uit de overzichtspagina van Google Ads.
Dus hoe zit het met de conversieacties die deze modellen al gebruiken?
Google heeft bevestigd dat alle conversieacties waarbij gebruik wordt gemaakt van de bijna verouderde modellen, automatisch worden omgezet naar het data-driven-attributiemodel.
Adverteerders kunnen het bestaande attributiemodel ‘laatste klik’ kiezen, maar moeten deze wijziging voor elke conversieactie handmatig doorvoeren.
Start (of ga door) het attributiegesprek intern
Het meten van conversies is een essentieel gesprek voor alle marketeers.
Het is absoluut noodzakelijk om te begrijpen hoe veranderende attributiemodellen de campagneprestaties beïnvloeden voordat u de overstap maakt.
Dit geldt met name voor top-of-funnel-campagnes, waar een first-click-model waarschijnlijk geschikt was.
Begin met het gebruik van de tool voor modelvergelijking om belangrijke meetveranderingen te identificeren die kunnen helpen bij eventuele strategieveranderingen.
Door de deadline voor te blijven, kunnen verkopers de wijziging beter uitleggen aan klanten of intern aan andere afdelingen.
Uitgelichte afbeelding: Andrii Yalanskyi/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!