Google heeft de ontwikkelaarsdocumentatie voor gestructureerde productgegevens geüpdatet om vereisten toe te voegen waarmee een site in aanmerking komt voor weergave van het retourbeleid voor producten in verkopersvermeldingen.
Merchant List-ervaringen
De update is van toepassing op een uitgebreide set van verkopers-exclusieve resultaten die ervaringen met verkopersvermeldingen worden genoemd.
Enkele voorbeelden van ervaringen met verkopersvermeldingen zijn:
Winkelen kennisvenster Populaire producten
De ontwikkelaarspagina van Google Merchant List beschrijft het als volgt:
“Ervaringen met verkopersvermeldingen bieden verbeterde ervaringen, zoals het dashboard Shopping Insights en Popular Products, evenals winkelervaringen in Google Afbeeldingen en Google Lens.
De gestructureerde gegevens die nodig zijn voor verkopersvermeldingen en productfragmenten worden beschreven in onze gestructureerde productgegevensdocumentatie.”
Retourbeleid handelaar Gestructureerd gegevenstype
Een gestructureerd gegevenstype vertelt zoekmachines dat de gegevens verwijzen naar een specifiek gegevenstype, in dit geval een retourbeleid voor verkopers.
Gestructureerde gegevenstypen hebben “eigenschappen” die informatie geven over het gegevenstype.
Google heeft ondersteuning toegevoegd voor het gestructureerde gegevenstype Schema.org MerchantReturnPolicy.
Het gestructureerde gegevenstype MerchantReturnPolicy heeft eigenschappen zoals retourpercentages en het aantal dagen waarin het product kan worden geretourneerd.
Twee vereiste eigenschappen
Het nieuwe type MerchantReturnPolicy heeft twee vereiste eigenschappen.
Verplichte eigenschappen zijn niet optioneel en moeten aanwezig zijn in de gestructureerde gegevens om ervoor te zorgen dat ze in aanmerking komen voor MerchantReturnPolicy-specifieke uitgebreide resultaten.
Dit zijn de twee vereiste gestructureerde gegevenseigenschappen:
van toepassingCountry returnPolicyCategory
De waarde van de eerste eigenschap is een landcode.
Google legt de waarden van de tweede, de returnPolicyCategory, uit:
“MerchantReturnEnumeration
https://schema.org/MerchantReturnEnumeration
Het type retourbeleid. Gebruik een van de volgende waarden:
https://schema.org/MerchantReturnFiniteReturnWindow – Er is een vast aantal dagen om een product te retourneren. https://schema.org/MerchantReturnNotPermitted: Retouren zijn niet toegestaan. https://schema.org/MerchantReturnUnlimitedWindow: er is een onbeperkte tijd om een product te retourneren.
Als u MerchantReturnFiniteReturnWindow gebruikt, is de eigenschap merchantReturnDays vereist.”
Aanbevolen eigenschappen
Aanbevolen eigenschappen zijn optioneel, maar moeten indien van toepassing worden gebruikt om in aanmerking te komen voor gerelateerde uitgebreide resultaten.
Er zijn vier soorten aanbevolen eigenschappen:
merchantReturnDagen retourKosten retourMethode retourzendingVerzendkostenBedrag
Alternatief voor gestructureerde gegevens om in aanmerking te komen voor uitgebreide resultaten
In de nieuwe sectie over geschiktheid voor winkelervaring van Google van het retourbeleid wordt uitgelegd dat er een alternatieve manier is om in aanmerking te komen zonder de bijbehorende gestructureerde gegevens in te stellen.
Ze raden u aan een retourbeleid in te stellen voor uw verzendinstellingen in de Google Merchant Center Help (details over hoe u dit kunt instellen vindt u hier).
De documentatie van Google beveelt aan:
“Verzendbeleid van verkopers kan ingewikkeld zijn en regelmatig veranderen. Als u problemen ondervindt bij het rapporteren en up-to-date houden van uw verzend- en retourinformatie met markup en u heeft een Google Merchant Center-account, overweeg dan om verzendinstellingen in te stellen voor retourbeleid in Google Hulp bij Merchant Center.”
Net als bij andere vormen van gestructureerde productgegevens met betrekking tot verkopersproducten, geeft Google de voorkeur aan Google Merchant Center-instellingen wanneer verkopers zowel Merchant Center als gestructureerde gegevens gebruiken voor het retourbeleid.
Gestructureerde gegevensconfiguratie
Uitgevers die gestructureerde gegevens beheren met WordPress-plug-ins, moeten opletten voor updates van plug-ins, omdat deze mogelijk nieuwe instellingen voor deze gestructureerde gegevens bevatten.
De configuratie van de WordPress-plug-in wordt mogelijk niet automatisch ingevuld, maar moet worden ingevuld zodra de configuratie beschikbaar is, zodat de gestructureerde gegevens over de site kunnen worden verspreid.
Lees de nieuwe documentatie over het retourbeleid voor gestructureerde gegevens van Google
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/Sasha Turkina

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!