Google heeft onlangs zijn Help-artikel bijgewerkt met praktische tips om links crawlbaar te maken.
Het bijgewerkte artikel bevat nieuwe secties die u helpen bij het effectief gebruiken van ankertekst en het verwijzen naar uw inhoud met interne links.
Het Help-artikel bevat ook overwegingen voor het linken naar externe sites wanneer dit zinvol is.
Onder de nieuwe informatie bevindt zich een bestaande sectie over het crawlbaar maken van links met behulp van een HTML-element met een href attribuut
De toegevoegde gids maakt de links ook gemakkelijker voor Google om te crawlen en te begrijpen.
Hier is een overzicht van het bijgewerkte helpdocument.
Plaatsing van ankertekst
De eerste bijgewerkte sectie benadrukt het belang van plaatsing van ankertekst.
Google adviseert om de ankertekst ertussen te plaatsen elementen die de zoekmachine kan crawlen.
Screenshot van: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/links-crawlable, februari 2023.
Dit zorgt ervoor dat de ankertekst zichtbaar is voor Google en helpt de zoekmachine de context van de gelinkte pagina te begrijpen.
Ankertekst schrijven
Het vernieuwde artikel biedt tips voor het schrijven van een goede ankertekst.
Als best practice moeten websites beschrijvende tekst gebruiken die de inhoud van de gelinkte pagina nauwkeurig weergeeft.
Screenshot van: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/links-crawlable, februari 2023.
Goede ankertekst is handig omdat het bezoekers vertelt waar de pagina waarop ze terechtkomen over gaat. Het moet kort en relevant zijn voor de pagina’s waarnaar het linkt.
Hoe beter de ankertekst, hoe makkelijker het voor bezoekers en Google te begrijpen is.
Gebruik niet te veel woorden die overeenkomen met de zoekwoorden van de pagina waarnaar u linkt, aangezien dit in strijd kan zijn met het spambeleid van Google.
Denk na over de woorden die mensen nodig hebben om de volgende pagina die ze bezoeken te begrijpen. Als het niet goed voelt, is het waarschijnlijk niet nodig.
Google herinnert u eraan om na te denken over de woorden voor en na de link, omdat deze context bieden aan crawlers van zoekmachines.
Voeg tot slot niet te veel links bij elkaar, dit kan verwarrend en moeilijk te lezen zijn.
Interne links
Het bijgewerkte artikel met best practices voor links van Google benadrukt het belang van kruisverwijzingen naar uw inhoud met interne links.
Deze strategie helpt gebruikers door uw website te navigeren en gerelateerde inhoud te vinden, terwijl u het belang van uw pagina’s aan Google signaleert.
Google zegt: “Elke pagina waar u om geeft, moet een link hebben van ten minste één andere pagina op uw site.”
Externe links
De laatste bijgewerkte sectie moedigt links aan naar externe sites waar dit zinvol is.
Google erkent dat links naar externe sites van hoge kwaliteit toegevoegde waarde kunnen bieden aan gebruikers en de geloofwaardigheid van uw website kunnen verbeteren.
De helppagina adviseert om “nofollow” alleen te gebruiken als u de website waarnaar u linkt niet vertrouwt. Gebruik het niet voor alle links.
Als u betaald bent om een link op uw website te plaatsen, moet u zeggen dat deze gesponsord is of “nofollow” gebruiken.
Als mensen links naar uw website kunnen toevoegen, zoals een forum of een vraag-en-antwoordgedeelte, moet u “ugc” of “nofollow” gebruiken voor die links.
Op te sommen
Deze updates weerspiegelen de voortdurende inspanningen van Google om website-eigenaren duidelijke richtlijnen te bieden voor praktische tips voor koppelingen.
Als u deze aanbevelingen opvolgt, kunt u de zichtbaarheid en gebruikerservaring van uw site verbeteren terwijl u zich houdt aan de richtlijnen voor webmasters van Google.
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: Ingus Kruklitis/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!