Google heeft een update voor de Search Console aangekondigd waarmee verkopers de zoekprestaties van hun productvermeldingen en productfragmenten nauwkeurig kunnen beoordelen.
Search Console heeft twee nieuwe manieren om de impact van SEO op SERP’s te bekijken, door vertonings- en klikgegevens van de twee verschillende zoekskins te leveren.
Screenshot van Google, aangepast door de auteur om op de webpagina te passen
Het officiële Twitter-account voor Google Search Central hij twitterde:
“Vandaag voegen we de mogelijkheid toe om de impact van verkopersvermeldingen te meten door de zoekweergave van productresultaten in tweeën te splitsen:
Lijsten van verkopers en productfragmenten.
Aan de hand van deze vertoningen kunt u zien hoeveel vertoningen en klikken u via deze ervaringen ontvangt.
De nieuwe zoekweergaven voor verkopersvermeldingen en productfragmenten zijn op twee plaatsen in Search Console te zien:
Verkopersvermeldingen en rapporten met productfragmenten als overlay bovenop het prestatierapport van het rapport op het tabblad Zoekopmaak of via een filter”
Screenshot van Google, aangepast door de auteur om op de webpagina te passen
Uitbreiding van geschiktheid voor zoeken naar productfragmenten
Product Snippets Search Appearances is een functie die is opengesteld voor alle verkopers die gestructureerde productgegevenstags op hun sites gebruiken, zonder dat ze een productfeed hoeven in te dienen.
Google kondigde in september 2022 uitgebreide geschiktheid voor Search Enhanced Product Experiences aan.
De aankondiging van september 2022 legde uit:
“Google biedt kopers al lang rijke productervaringen in zoekresultaten. Om deze ervaringen toegankelijker te maken voor website-eigenaren, heeft Google de geschiktheid uitgebreid voor websites die gestructureerde gegevens implementeren. Voor website-eigenaren zijn er twee brede categorieën van ervaringen:
Ervaringen met verkopersvermeldingen voor webpagina’s waarmee klanten een product op de site kunnen kopen.
Productfragmenten voor een bredere set webpagina’s met productinformatie (inclusief pagina’s die producten verkopen, productrecensies plaatsen en/of informatie verzamelen van andere sites).
De vandaag aangekondigde update betekent dat verkopers nu de impact van deze twee soorten zoekervaringen voor verkopers kunnen volgen.
Ik vroeg Adam J. Humphreys, oprichter van digitaal marketingadviesbureau Founder bij Making 8, naar zijn mening over verbeteringen in Search Console.
Adam was blij met de veranderingen.
Hij merkte op:
“De mogelijkheid om productresultaten te zien in het Search Appearance-rapport met klikken/vertoningen, helpt bedrijven te begrijpen waar ze staan en waar ze kunnen verbeteren.
Ik zou hier graag de gemiddelde rangschikking van willen zien, zodat eigenaren weten waar hun product zich bevindt en welke vragen er het meest naar worden gevraagd.
Productfragmenten zijn leuk omdat ze opmaakproblemen vertonen.
Beschouw e-commerce als een schema-opmaak met veel velden zoals GTIN enz.
Google gebruikt deze zoekfilters om commerciële producten te sorteren.
Dit moedigt bedrijfseigenaren en ontwikkelaars aan om hun vaak ongevulde velden te verbeteren.
Helaas zijn niet-ingevulde velden zelfs voor enkele van de grootste merken een probleem.”
Marketeers worden aangemoedigd om in te loggen op Search Console en de nieuwe rapporten te verkennen.
Uitgelichte afbeelding door Shutterstock/NaMong Productions

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!