Google heeft onlangs zijn zoekspamrapport herzien om problemen met de zoekkwaliteit tegen te gaan.
Het bijgewerkte formulier maakt deel uit van de benadering van Google om de gebruikerservaring te verbeteren door problematische inhoud aan te pakken, zoals betaalde links, kwaadaardig gedrag en pagina’s van lage kwaliteit.
Een verbeterde gebruikersinterface
Afbeelding tegoed: developers.google.com, juni 2023.
Het opnieuw ontworpen formulier maakt het voor gebruikers gemakkelijker om een breder scala aan problemen met de zoekkwaliteit te melden.
“Nu kunt u spam, betaalde links, kwaadaardig gedrag, slechte kwaliteit en andere problemen met de zoekkwaliteit melden, allemaal op een verbeterde manier”, kondigde Google aan.
Dit nieuwe formulier introduceert een functie voor bulkinzendingen, waardoor gebruikers in één rapport maximaal vijf pagina’s kunnen rapporteren die hetzelfde beleid schenden.
Na het indienen van een melding ontvangen gebruikers een bevestigingsmail van Google, die hulplinks bevat naar aanvullende bronnen over het kwaliteitsbeleid van Google en hen doorverwijst naar een forum voor persoonlijke ondersteuning.
Afbeelding tegoed: developers.google.com, juni 2023.
Wat gebeurt er na de melding?
Wanneer gebruikersfeedback naar Google komt, heeft het bedrijf een systeem om deze te prioriteren en aan te pakken.
Hoewel urgente problemen onmiddellijk kunnen worden opgelost, worden de meeste problemen opgelost wanneer Google het algoritme bijwerkt.
John Mueller van Google legde eerder uit hoe het rapportagesysteem werkt en verklaarde:
“Het web is zo groot en verandert voortdurend, en mensen stellen ons elke dag nieuwe vragen. Ons doel is dus over het algemeen om de algoritmen die zoekresultaten verzamelen in het algemeen te verbeteren, niet om dingen aan te passen voor individuele zoekopdrachten. Dit kan enige tijd duren, maar het maakt het zoeken voor iedereen over de hele wereld beter vanwege het enorme aantal zoekopdrachten dat elke dag wordt uitgevoerd.”
Mueller adviseert om voor grotere problemen andere kanalen te gebruiken, zoals de Google Search Central-helpforums en de openbare sociale media-accounts van Google.
Het voegt eraan toe: “ongeacht de contactmethode, het maakt het voor Google gemakkelijker om de omvang en reikwijdte van het probleem te herkennen.”
De exacte tijdlijn voor de reactie van Google op gebruikersfeedback is onduidelijk en hangt waarschijnlijk af van de aard en urgentie van het gemelde probleem.
Het grotere plaatje
De revisie van Google’s rapportageformulier voor zoekspam is geen op zichzelf staande stap. Het maakt deel uit van een uitgebreidere inspanning van de technologiegigant om de kwaliteit van de zoekresultaten voortdurend te verbeteren.
Het besluit van Google om bulkinzendingen van maximaal vijf pagina’s toe te staan, suggereert dat het bedrijf de omvang van problemen met de zoekkwaliteit erkent en bereid is om meer substantiële betrokkenheid te bieden.
Het verbeterde rapportageproces kan leiden tot schonere, relevantere zoekresultaten voor iedereen.
Op te sommen
In een snel evoluerend digitaal landschap geeft Google prioriteit aan gebruikersfeedback om de zoekresultaten te verbeteren.
Met het opnieuw ontworpen zoekspamrapportformulier heeft Google een eenvoudigere manier om problemen met de zoekkwaliteit te melden.
Het nieuwe formulier is het meest recente voorbeeld van de inzet van Google om SERP’s van hoge kwaliteit te behouden.
Uitgelichte afbeelding: 24K-productie/Shutterstock
bron: Google

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!