fbpx

Google’s John Mueller op links naar nieuwssites

Google's John Mueller op links naar nieuwssites

Share This Post


John Mueller van Google gaf in een Twitter-discussie commentaar op de veronderstelde rangorde van links van nieuwssites en bood een andere manier van denken aan over hoe Google met die links omgaat.

Virale PR-campagnelinks

De discussie op Twitter begon met een tweet van Patrick Stox, die commentaar gaf op een artikel dat hij schreef voor AHREFS (Going Viral Help With SEO? Not Really).

Hij hij twitterde:

“Ik heb tientallen voorbeelden bekeken van virale sites, prijswinnaars, casestudy’s, enz.

Ik dacht dat al die links van topnieuwssites de sites zouden helpen beter te scoren voor andere termen.

Spoiler alert: ik had het mis.

Patrick schreef dat veel SEO’s privé contact met hem opnamen om casestudy’s te delen van hun succesvolle PR-nieuwscampagnes en hoe ze werkten voor SEO.

Maar Patrick zei dat geen van hen duidelijk bewijs had dat de PR-linkcampagne verantwoordelijk was voor enige verbetering in de ranking, en zei dat in sommige gevallen de rankingstijgingen werden gekruist met een Google-update.

Hij hij twitterde deze observatie:

“Veel van de studio’s vervallen in vergelijkbare patronen, zoals tijdens kernupdates, grote siteveranderingen zoals herontwerpen, tijdens seizoensaanpassingen, of er zijn andere (meestal niet-gerelateerde) linkbuilding- en contentcampagnes) waarvoor ze de credit.”

Patrick bevestigde de waarde van PR-nieuwscampagnes, maar gaf aan twijfels te hebben over de impact op SEO.

Virale PR- en SEO-campagnes

Ik heb bijna vijftien jaar lang waargenomen dat veel mensen het leuk vonden om te praten over alle links die hun campagnes aan het opbouwen waren, maar consequent geen melding maakten van een toename in de rangschikking van zoekwoorden.

Het is alsof linkbuilders uitsluitend gericht zijn op het verkrijgen van het beloofde aantal links en volledig losgekoppeld zijn van het volgen van de SEO-effecten van links.

Er zijn veel problemen met sommige virale campagnes, vooral die met zoiets als een stunt of wedstrijd.

Het grootste probleem is dat ze zullen scoren voor de stunt, maar alle links gaan over de stunt, niets te maken met uw belangrijke zoekwoorden.

Een campagne voor zoiets als ‘World’s Best Realtor Headshot’ kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw onroerendgoedwebsite beter scoort voor de zoekterm ‘Best Headshot’ makelaar in onroerend goed ter wereld, maar er is geen ranking power die zich uitstrekt tot andere pagina’s in de wereld . website

Het is alsof het verwijzen naar alle links naar de startpagina geen voordeel haalt uit het plezier van linken naar alle binnenpagina’s. Als dit het geval zou zijn, zou de top tien voor alle zoekwoorduitdrukkingen worden gedomineerd door pagina’s met hoge PageRank-scores op de homepage. En zo is het niet.

Dus hoe zit het viraal PR News-linkcampagnes zijn veel links, maar geen toename in zoekwoordrangschikking.

Ik heb mensen op zoekconferenties laten opstaan ​​tijdens mijn presentatie en vertellen hoe hun campagnes hebben geleid tot honderden links, maar geen toename van de verkoop.

Twitterdebat over de waarde van nieuwslinks

Er volgde een levendige discussie met veel gedetailleerde theorieën over hoe Google zou kunnen omgaan met links die afkomstig zijn van een nieuwssite.

Een persoon gaf aan dat het fijn zou zijn als Google verduidelijkt hoe het omgaat met links van nieuwssites.

Hij hij twitterde:

“Maar ja… zelfs een bevestiging in de trant van “we hebben systemen die linkcontext buiten PageRank evalueren, en een deel daarvan is van toepassing op links van nieuwssites” zou leuk zijn om dingen op te helderen!”

John Mueller geeft commentaar op links naar nieuwssites

Dat is het moment waarop Mueller van Google een reactie tweette.

Hij hij twitterde:

“Waarom zouden links van nieuwssites anders worden behandeld? Het web is het web.”

John Müller gevolgd door:

“Focussen op het type plaats is een beetje een brede generalisatie.

Links worden zeker anders behandeld, maar het is meer een kwestie van het huidige paginatype en hoe het op de pagina staat.

Het is alsof je zegt: “Alle Duitsers zijn…”, dat is te breed.”

Mueller bleef meedenken nog een tweet:

“Het andere om in gedachten te houden is dat verschillende soorten sites zeer verschillende interne architecturen hebben.

Een site die voortdurend nieuwe inhoud publiceert, is heel anders dan een stabiele referentiesite.

Denk na over hoe pagerank werkt, als je technisch wilt zijn.”

Zijn nieuwswebsites autoriteitssites?

Er is vaak een manier om te denken dat sommige sites “autoriteitssites” zijn en dat links van die sites meer rankingkracht geven.

Twintig jaar geleden was er een tijd dat dat waar zou kunnen zijn.

Maar dat eindigde vele jaren geleden voorgoed, toen sites met een hoge PageRank niet meer correleerden met een hoge ranking.

De opmerking van John Mueller dat site-architectuur en boekingspercentage belangrijke zaken zijn om te overwegen als het gaat om PageRank.

Het andere interessante inzicht dat hij deelde, is dat plaatsen gewoon plaatsen zijn en niet anders worden behandeld.

Dit is wat mij betreft echt iets om over na te denken.

Bekijk hier de Twitter-discussie:

Nadat ik dit vorige week https://t.co/qC0X9l0XiX had gepost, kreeg ik veel privéberichten met individuele voorbeelden die met mij werden gedeeld en casestudy’s van enkele digitale PR-bedrijven. Ik moet er nog een vinden waarvan ik kan concluderen dat het een impact had op SEO. Een thread🧵 en een verzoek.

— Patrick Stox (@patrickstox) 10 april 2023





Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!