Of u nu een e-commerce- of detailhandelbedrijf heeft, de kans is groot dat u het een en ander over Google Shopping heeft gehoord.
Maar wat is Google Shopping precies? Is het de moeite waard om te gebruiken? En zo ja, hoe moet je het gebruiken?
Dit bericht behandelt alle basisprincipes van Google Shopping en legt alles uit wat u nodig heeft om aan de slag te gaan met ‘s werelds populairste retailzoekmachine.
Dus laten we beginnen met wat basis.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een zoekmachine die wordt aangeboden door Google en waarmee consumenten producten van een breed scala aan online leveranciers kunnen onderzoeken, vergelijken en kopen.
Producten die op Google Shopping worden vermeld, verschijnen meestal als advertenties in de reguliere zoekresultaten van Google, meestal in een carrousel bovenaan de resultatenpagina.
Gebruikers hebben ook toegang tot het platform door rechtstreeks naar de Google Shopping-website te gaan of door het tabblad Shopping in Google Zoeken te selecteren.
Google Shopping ordent miljoenen producten en recensies in een visueel, gemakkelijk te doorzoeken formaat, waardoor het voor consumenten gemakkelijk is om het juiste product tegen de beste prijs te vinden. Shoppers kunnen ook de vele filters van het platform gebruiken om zoekopdrachten naar producten verder te verfijnen, onder meer op prijsklasse, locatie of merk.
Bovendien kunnen productvermeldingen met het Google Cart-pictogram rechtstreeks via het platform worden gekocht (zodat kopers geen winkels van derden hoeven te bezoeken) en worden ze geleverd met een Google-garantie voor extra gemoedsrust. .
Hoe werkt Google Shopping?
Verkopers moeten een bestand dat een productfeed wordt genoemd, indienen bij Google om hun producten op Google Shopping te laten verschijnen.
De productfeed bevat alle relevante gegevens uit de voorraad van de verkoper, inclusief producttitels, beschrijvingen, afbeeldingen en prijzen.
Het algoritme van Google verwerkt deze gegevens om de producten van de verkoper weer te geven wanneer gebruikers zoeken naar gerelateerde productvragen.
Wanneer gebruikers op een van deze productvermeldingen klikken, worden ze doorgestuurd naar de website van de verkoper om de aankoop te voltooien (zolang het artikel niet rechtstreeks via Google Shopping kan worden gekocht).
Tot april 2020 hadden verkopers geen andere keuze dan te betalen voor productvermeldingen op Google Shopping.
Sindsdien heeft Google echter gratis productvermeldingen geïntroduceerd op het tabblad Google Shopping en Google Zoeken.
Google Shopping-advertenties
Screenshot van de zoektocht naar [xbox one series x]Google, oktober 2022U kunt betalen voor aanbevolen productvermeldingen door Shopping-advertentiecampagnes te maken in Google Ads.
Net als bij andere advertentie-indelingen wordt de plaatsing van uw Shopping-advertenties bepaald door een advertentieveiling en worden er kosten in rekening gebracht op basis van kosten per klik (CPC).
In tegenstelling tot traditionele tekstadvertenties zijn Google Shopping-advertenties visueel en tonen ze een productafbeelding en informatie zoals titel, prijs en winkelnaam.
Ze kunnen worden weergegeven op het tabblad Shopping, op Google Zoeken, op Google Afbeeldingen en op de websites van de zoekpartners van Google.
Gratis Google Shopping-vermeldingen
U kunt uw producten nu gratis op Google Shopping vermelden, net zoals u uw website zonder te betalen in de index van Google Zoeken kunt plaatsen.
Natuurlijk genieten gratis vermeldingen niet van de bekendheid van gesponsorde vermeldingen, maar ze verschijnen wel in het hele Google-ecosysteem, inclusief het tabblad Winkelen, Google Zoeken, Google Afbeeldingen en YouTube.
Hier is een voorbeeld van gratis vermeldingen die worden weergegeven op Google Zoeken in een productkennisvenster:
Screenshot van de zoektocht naar [xbox one series x]Google, oktober 2022
Moet ik op Google Shopping verschijnen?
Kortom, ja!
Hier zijn enkele van de belangrijkste manieren waarop Google Shopping uw e-commerce of detailhandel ten goede kan komen:
Grotere zichtbaarheid van het product
Aangedreven door ‘s werelds meest populaire zoekmachine, kan het vermelden van uw producten op Google Shopping uw klantenbereik aanzienlijk vergroten.
Bovendien zorgt het gebruik van de service ervoor dat uw merk meerdere keren wordt weergegeven op één enkele pagina met zoekresultaten van Google, waardoor u meer bekendheid krijgt bij potentiële klanten.
Als u bijvoorbeeld gratis en betaalde Google Shopping-vermeldingen combineert met traditionele zoekadvertenties en uw website organisch scoort voor die zoekopdracht, kan Google ze alle vier tegelijk in zoekresultaten weergeven.
Blootstelling aan gebruikers met een hoge aankoopintentie
Gebruikers die rechtstreeks naar het Google Shopping-platform gaan, doen dit uiteraard meestal met de bedoeling iets te kopen. Het is dus een goed idee om te proberen uw producten gratis te laten zien in een van ‘s werelds populairste winkelpuien.
Bovendien verschijnen gratis en betaalde Google Shopping-vermeldingen alleen in Google Zoeken als ze worden beschouwd als een relevante match met de zoekintentie van de gebruiker.
Visuele aantrekkingskracht
Shopping-advertenties zijn aantrekkelijker dan hun tegenhangers met alleen tekst.
Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een specifiek product of onderzoek doen om erachter te komen welke kleuren, stijlen en maten beschikbaar zijn, is de kans groter dat ze resultaten vinden die nuttige afbeeldingen van daadwerkelijke producten bevatten.
Dit kan zich op zijn beurt vertalen in meer klikken en hogere conversiepercentages.
Producten toevoegen aan Google Shopping
Nu u de basisprincipes van Google Shopping kent en weet hoe het uw bedrijf kan helpen groeien, gaan we eens kijken wat u moet doen om op het platform aan de slag te gaan.
1. Maak een Google Merchant Center-account aan
Schermafbeelding van Google Ads & Commerce-blog, oktober 2022
De eerste stap om uw producten op Google Shopping te tonen, is door een Google Merchant Center-account in te stellen.
Dit zal dienen als een centrale hub waar u kunt beheren hoe uw productcatalogus wordt weergegeven op Google.
Het installatieproces spreekt voor zich.
U wordt gevraagd om algemene bedrijfsinformatie te verstrekken, te kiezen hoe u wilt dat klanten winkelen (bijvoorbeeld op uw website of via Google) en om uw website te verifiëren.
Je hebt ook de mogelijkheid om je aan te melden voor gratis productvermeldingen!
2. Maak productafbeeldingen van hoge kwaliteit
We hebben al gezien hoe productafbeeldingen een centrale rol spelen in Shopping-advertenties, dus u moet ervoor zorgen dat al uw productafbeeldingen van hoge kwaliteit zijn.
Dit betekent dat elke afbeelding het product duidelijk en nauwkeurig moet presenteren met een schone achtergrond.
Zorg er dus voor dat u afbeeldingsoverlays, afbeeldingsranden of veelkleurige achtergronden vermijdt. U dient zich ook per afbeelding aan een product te houden, tenzij het product onderdeel is van een bundel.
3. Upload uw productfeed
De volgende stap is het indienen van uw productfeed. Zoals we eerder vermeldden, is de productfeed een bestand met alle producten die u via Google Shopping wilt promoten.
U kunt de productfeed opmaken in een spreadsheet, waarbij u elk product een eigen rij geeft en productkenmerken in verschillende kolommen specificeert.
U vindt een sjabloongegevensfeed in Google Merchant Center.
Hier zijn enkele van de kenmerken die Google nodig heeft om gratis en betaalde productvermeldingen te genereren:
Identificatie: Zoals een Stock Keeping Unit (SKU) om het product uniek te identificeren.
Titel: Een nauwkeurige en eersteklas beschrijving van het product.
Beschrijving: Een meer gedetailleerde beschrijving van het product.
Beschikbaarheid: Geef aan of het product momenteel beschikbaar is.
Prijs: Details over hoeveel het product kost.
Koppeling: De URL van de bestemmingspagina van het product specificeren.
Afbeeldingslink: Een URL naar de hoofdproductafbeelding.
Zodra u uw productfeed heeft voltooid, uploadt u het bestand naar Google Merchant Center.
Nadat u uw productfeed heeft ingediend bij Google Merchant Center, krijgt elk product een productstatus toegewezen: actief, in behandeling, afgewezen of verlopen.
Instructies over hoe u de status van uw product kunt controleren, evenals een gedetailleerd overzicht van elke status en wat het betekent, vindt u hier.
Bekijk deze video van Google voor meer informatie over het maken en uploaden van uw productfeed:
Opmerking: elk bestand is standaard beperkt tot maximaal 100.000 items. (U kunt dit echter wijzigen door een verzoek in te dienen.)
4. Koppel uw Google Merchant Center- en Google Ads-accounts
Als u uw producten wilt promoten met Google Shopping-advertenties, moet u een advertentieaccount instellen (als u dat nog niet heeft gedaan) en dit koppelen aan Google Merchant Center.
Klik op de accountkoppelingsoptie in het instellingenmenu van Google Merchant Center om beide accounts te koppelen.
Klik vervolgens op Account koppelen onder het gedeelte Google Ads.
5. Stel uw Google Shopping-campagne in
Zodra beide accounts zijn gekoppeld, moet u een Google Shopping-campagne maken.
Dit kun je instellen in Google Merchant Center of Google Ads. Dit is het proces van de laatste:
Selecteer Campagnes en vervolgens Nieuwe campagne. Kies uw campagnedoelstelling en selecteer Shopping onder Campagnetype. Geef campagne-instellingen op, zoals campagnenaam, plaatsingen, biedstrategie, dagbudget en campagneplanning. Kies welk type advertentiegroep u voor uw campagne wilt maken (een product Shopping-advertentiegroep is het beste voor nieuwe gebruikers van Google Shopping). groep, voer uw maximum CPC-bod in (of bod voor kosten per engagement als u een etalage-advertentiegroep kiest) en bespaar!
Laatste gedachten
Google Shopping biedt consumenten een eenvoudige maar krachtige manier om de producten te ontdekken die ze willen voor de beste prijs. alles op één plek.
Het platform bespaart shoppers niet alleen de moeite om verschillende online winkels één voor één te bezoeken om de juiste deal te vinden, maar stelt hen ook in staat om beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen door netjes verschillende productgegevens en klantbeoordelingen te verzamelen.
Voor e-commerce en detailhandel biedt Google Shopping het potentieel om een groot publiek van zeer gemotiveerde klanten te bereiken.
Bovendien heeft Google’s recente besluit om het platform gratis open te stellen voor alle verkopers, een ongekende kans gecreëerd voor bedrijven zoals het uwe om met minimale kosten nieuwe klanten te werven.
Dat gezegd hebbende, is het tijd om van deze mogelijkheid te profiteren en het meeste uit Google Shopping te halen binnen uw eigen bedrijf, of u nu begint met gratis vermeldingen, Shopping-advertenties of beide.
Goede verkoop!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: 13_Phunkod/Shutterstock
Source link

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!