fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe je Catchy Headlines en Blogtitels kunt schrijven Je lezers kunnen zich niet verzetten tegen

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het is één ding om grote inhoud te schrijven, maar het is een ander ding om het te laten lezen en rangschikken — dat is waar het spijkeren van de titel in het spel komt.

Titels verkopen de inhoud. Ze vertegenwoordigen het in zoekmachines, in e-mail en op sociale media. Het is dan ook geen verrassing dat enkele van de meest voorkomende vragen die we krijgen betrekking hebben op het maken van titels.

Hoe lang moet mijn krantenkop zijn? Welke woorden moet ik gebruiken? Welke woorden moet ik vermijden? Moet ik het optimaliseren voor het zoeken, of voor sociaal? Of beide?

Gelukkig hebben we een eenvoudige formule bedacht voor het schrijven van pakkende krantenkoppen en blogtitels waar je vanaf nu naar kunt verwijzen. Dus laten we er gewoon in duiken, zullen we?

Een onfeilbare methode voor het schrijven van pakkende krantenkoppen en titels

1) Begin met een werktitel.

Voordat je aan de slag gaat met het bedenken van een perfecte titel, begin je met een ruwe schets: je werktitel. Wat is dat precies? Veel mensen verwarren werktitels met onderwerpen. Laten we dat opruimen:

Onderwerpen zijn erg algemeen en kunnen verschillende blogberichten opleveren. Denk aan “gezonde kinderen opvoeden,” of “keukenopslag.” Een schrijver zou naar een van die onderwerpen kunnen kijken en ervoor kiezen om ze in zeer, zeer verschillende richtingen te nemen.

Een werktitel, aan de andere kant, is zeer specifiek en begeleidt de creatie van een enkele blogpost. Uit het onderwerp “gezonde kinderen opvoeden” kun je bijvoorbeeld de volgende werktitels afleiden:

“Hoe de juiste voeding de botten van uw kinderen kan versterken.”
“Een oudergids voor het bevorderen van het sociale, emotionele en gedragsmatige welzijn van uw kind.”
“X Recepten voor snelle en gezonde diners die je tieners zullen opeten.”

Zie je hoe verschillend en specifiek elk van deze is?

Dat maakt ze tot werktitels, in plaats van overkoepelende onderwerpen. Het is ook de moeite waard om op te merken dat geen van die titels perfect zijn — ze zouden gewoon specifiek genoeg moeten zijn om uw blogpost te begeleiden. (We maken ons later wel zorgen om het klikbaar en zoekvriendelijk te maken).

2) Blijf accuraat.

Nauwkeurigheid is van cruciaal belang wanneer u probeert een titel te finetunen, omdat het duidelijke verwachtingen stelt aan uw lezers. Terwijl ik zeker ben dat veel mensen graag zouden klikken in een bericht dat zei “10 B2B Bedrijven die Facebook vermoorden, dus Freaking Hard Ze hebben geen ander Marketing Channel nodig” … het is een beetje bombastisch, nietwaar?

Tenzij, natuurlijk, je echt 10 B2B-bedrijven hebt gevonden die Facebook zo hard hebben geschommeld, en je zou kunnen bevestigen dat ze alle 10 zijn gestopt met het gebruik van andere marketingkanalen. Eerst en vooral moet je titel de inhoud die volgt nauwkeurig weergeven.

In een studie van meer dan 3,3 miljoen betaalde linkkoppen, vonden we dat krantenkoppen met dit soort verduidelijking — [Interview], [Podcast], [Infographic], enz. — presteerde 38% beter dan krantenkoppen zonder verduidelijking. Ook hier gaat het om het stellen van duidelijke verwachtingen. Dankzij de haakjes wisten deze lezers precies waar ze aan toe waren voordat ze zelfs maar klikten.

Dus als je je niets anders herinnert van dit blogbericht, laat het dan dit zijn: De belangrijkste regel van de titels is om de ervaring van de lezer te respecteren. Als u hoge verwachtingen stelt in uw titel die u niet kunt vervullen in de inhoud, verliest u het vertrouwen van de lezers.

Nauwkeurigheid omvat echter meer dan alleen overdrijving. Met de voorbeeldtitel hierboven zou u ook willen bevestigen dat alle voorbeelden inderdaad B2B zijn. Of zelfs dat het allemaal bedrijven zijn — in plaats van, zeg maar, individuele bloggers die zich richten op B2B-publieken. Zie je wat ik bedoel?

3) Maak het sexy.

Het feit dat je nauwkeurig moet zijn betekent niet dat je geen manieren kunt vinden om je titel te laten knallen. Er zijn veel manieren om een titel sexier te maken.

Natuurlijk, dit alles hangt af van het begrijpen van uw kern koper persona. Je moet een taal vinden die met hen resoneert, en weten wat ze waardevol vinden. (Heb je je koperspersonen nog niet gemaakt of verfijnd?)

Als je eenmaal gewapend bent met kennis van de favoriete stijl van je koperspersoona, probeer dan een aantal van deze tips uit om je krantenkoppen wat sexier te maken:

  • Heb wat plezier met alliteratie. De titel en de header in dit blogbericht spelen bijvoorbeeld met alliteratie: “Foolproof Formula.” Het is een apparaat dat iets mooier maakt om te lezen, en dat een subtiele maar sterke impact kan hebben op je lezer.
  • Gebruik sterke taal. Sterke zinnen (en, eerlijk gezegd, vaak negatief) zoals “Things People Hate,” of “Brilliant” verpakking nogal een punch. Deze moeten echter met mate worden gebruikt. Zoals een van mijn collega’s graag zegt: “Als alles vet is, is niets vet.”
  • Maak de waarde duidelijk. Zoals we hierboven al zeiden, helpt het presenteren van het formaat en/of de inhoud aan een lezer om je inhoud een beetje sexier te maken. Volgens ons onderzoek zijn sjablonen bijzonder krachtig voor CTR: We vonden dat het toevoegen van “[Sjabloon]” aan onze titels de meest gemiddelde weergave van alle gearceerde termen kreeg.
  • Maak het visueel. Is er een mogelijkheid om visuals in je post op te nemen? Maak dat duidelijk in de titel. Ons onderzoek wees uit dat de krantenkoppen met het woord “foto(‘s)” 37% beter presteerden dan krantenkoppen zonder dit woord.
  • Focus op de “wie”, niet op de “wie”. Wilt u uw publiek intrigeren? Focus op de “wie”: Krantenkoppen met het woord “wie” genereerde een 22% hogere CTR dan krantenkoppen zonder dit woord.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een bericht schrijft met de titel “15 van onze favoriete merken op Snapchat.” Hoe kunnen we onze accuratesse-maar-scherpe werktitel verbeteren? Hier zijn enkele opties:

  • 15 Brilliant Brands Who Are Killing It on Snapchat…
  • Snapchat Success: 15 Inspirerende merken die het gewoon krijgen
  • 15 Must-Follow Merken die Snapchat Success zien slagen

4) Houd het kort.

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag hoe lang of kort uw titel moet zijn. Het hangt af van wat uw doelen zijn, en waar uw kop zal verschijnen.

Wilt u deze post echt goed laten scoren? Concentreer u dan op het behoud van de titel onder de 70 tekens, zodat deze niet wordt afgesneden in de zoekmachineresultaten.

Probeert u uw titel te optimaliseren voor sociaal delen? Volgens onze eigen analyse bij Websito, kregen krantenkoppen tussen 8-12 woorden gemiddeld de meeste Twitter-aandelen. Wat Facebook betreft, kregen krantenkoppen met 12 of 14 woorden de meeste Likes.

Bovendien hadden krantenkoppen met acht woorden een 21% hogere doorklikratio dan de gemiddelde titel, volgens de mensen van Outbrain.

De les? Het is altijd een goed idee om een paar tests uit te voeren om te zien wat het beste werkt voor uw specifieke publiek.

Laten we zeggen dat ik deze blogpost aan het schrijven was: “Denk je dat Social Media alleen voor kinderen is? Hier zijn 10 statistieken gegarandeerd om te bewijzen dat je het mis hebt.” Om het in te korten, zou ik gewoon proberen het te herformuleren en vreemde woorden eruit te knippen. Bijvoorbeeld, ik zou zoiets als dit kunnen doen:

Voorheen: Denk je dat Social Media alleen voor kinderen is? Hier zijn 10 statistieken gegarandeerd om te bewijzen dat je het fout hebt.
Daarna: 10 Statistieken die bewijzen dat Social Media niet alleen voor kinderen is…

Zie je? Zo makkelijk is het. Probeer de titel in je hoofd te klinken om ervoor te zorgen dat het makkelijk te verteren is voor je lezers. Hoe minder mondjesmaat u uw titels kunt maken, hoe beter.

5) Probeer te optimaliseren voor zoekopdrachten en sociale contacten.I

Ik zeg “probeer” omdat, soms, te hard proberen te optimaliseren voor deze dingen, uw titel vreemd kan laten klinken. Onthoud: U wilt uw titel vooral optimaliseren voor uw publiek, maar als u kunt optimaliseren voor zowel search als social, is dat geweldig.

Het geheim om over alle drie tegelijk na te denken? Concentreer u op trefwoorden waarvan u weet dat uw publiek ze al zoekt, en kijk dan in het zoekvolume voor die trefwoorden.

Als je eenmaal een trefwoord in gedachten hebt, wil je het zo dicht mogelijk bij het begin van de kop plaatsen om de aandacht van je lezer te trekken. (Ook hier geldt dat je de kop onder de 70 tekens moet houden, zodat hij niet wordt afgesneden in de resultaten van de zoekmachine).

Nog een belangrijke overweging? Zorg ervoor dat uw krantenkoppen tweetable zijn: “Het bereik van 120-130 tekens is de sweet spot voor een hoge doorkliksnelheid, volgens een analyse van 200.000 tweets met links”, legt mijn collega, Senior Marketing Manager Lindsay Kolowich, uit. “Dit laat genoeg ruimte voor mensen om een kort commentaar te geven als ze ervoor kiezen om handmatig te retweeten en je te citeren.

Hier is een voorbeeld: Laten we zeggen dat ik een bericht schrijf met de titel “X B2B Companies Using Facebook in Cool Ways”. Het lijkt erop dat er wat ruimte is om het te optimaliseren zonder afbreuk te doen aan de duidelijkheid, toch?

Als het doel is om te rangschikken voor de term, “Facebook Marketing,” zou ik zoiets als dit aanbevelen:

“Nieuw in Facebook Marketing? Hier zijn 10 B2B-bedrijven die het goed doen”.

Deze nieuwe titel werkt om een paar redenen:

  • Het is 56 karakters lang. Dit betekent dat het kort genoeg is om niet te worden afgesneden in zoekmachines en dat het kort genoeg is om te worden geretweet.
  • Het sleutelwoord staat in het begin. Door “Facebook Marketing” naar het begin van de titel te verplaatsen, vergroten we uiteindelijk de kans dat we de aandacht van ons publiek trekken.
  • Het is menselijk. Ik maakte geen grapje toen ik zei dat je je eerst moet richten op het optimaliseren voor je publiek. Deze titel presenteert zowel een pijnpunt als een

6) Brainstorm met iemand anders.

Als je eenmaal je titel hebt verfijnd met behulp van de tips hierboven, is het tijd om naar boven te komen voor lucht en verbinding te maken met een ander mens. Titel brainstormen is een essentieel onderdeel van het proces.

Hier bij Websitobesteden we een behoorlijke hoeveelheid tijd en denkkracht aan het bedenken van onze titels. De laatste stap voor het plannen van een blogpost is een ander lid van ons team in een titelbrainstorm in een chatroom te trekken. Een lid van het duo zal de titel die ze aanbevelen in het chatvenster plaatsen. De andere persoon zal dan die titel nog verder verfijnen, of andere invalshoeken voorstellen. Na een aantal heen-en-weer gesprekken zal het duo het eens worden over de titel die accuraat, sexy, beknopt en SEO-vriendelijk is.

Pas als beide partijen het eens zijn over een titel, plannen we onze post voor de publicatie – die zo weinig als vijf seconden en zo lang als een tiental minuten kan duren. Hoewel dat een lange tijd lijkt, is het essentieel om onze beste beentje voor te zetten met elke post die we publiceren.

Wat is uw proces voor het maken van titels? Laat het ons weten in het commentaar.

More To Explore