Datafusie in Looker Studio (voorheen Google Data Studio) is een krachtige techniek waarmee u gegevens uit meerdere bronnen kunt combineren in één rapport of visualisatie.
U kunt aangepaste grafieken en rapporten maken die een uitgebreid overzicht van uw gegevens bieden en informatie uit meerdere gegevensbronnen samenbrengen.
Deze techniek kan vooral handig zijn voor SEO-professionals en digitale marketeers wanneer u gegevens uit verschillende bronnen moet vergelijken.
Hoe SEO-experts data blending kunnen gebruiken
Omdat Google Search Console (GSC) en Google Analytics (GA) verschillende dataplatforms zijn, kun je niet tegelijkertijd sociaal verkeer naar artikelen en gemiddelde positie zien.
Het kan vooral belangrijk zijn om te analyseren of er een verband bestaat tussen sociale populariteit en positie in de zoekresultaten. Met de oprichting van Looker Studio kunt u nu deze correlatierapporten maken.
Door gegevens over websiteverkeer, bouncepercentage en tijd op de site te combineren met gegevens over de rangschikking van zoekwoorden, kunnen SEO-professionals beter begrijpen hoe de prestaties van de website de positie van zoekmachines beïnvloeden.
Hoe PPC-marketeers data blending kunnen gebruiken
PPC-marketeers kunnen gegevens van meerdere advertentieplatforms vergelijken, zoals Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads.
Door gegevens van deze platforms te combineren, kunnen marketeers statistieken zoals kosten per klik (CPC), conversieratio’s en ROI vergelijken om te bepalen welk platform beter presteert.
Bovendien kunnen ze gegevens van meerdere campagnes combineren, waardoor ze een uitgebreider beeld krijgen van hun algehele campagneprestaties en patronen of trends kunnen identificeren die mogelijk niet zichtbaar zijn in individuele campagnes.
Laten we er nu in duiken en leren met voorbeelden van use cases.
Hoe gegevens uit Google Analytics 4 en Google Search Console te combineren
We bouwen een gecombineerde gegevensbron om erachter te komen of social media-verkeer en Google Discover-zichtbaarheid gecorreleerd zijn.
Dit wordt een interessant experiment, vooral gezien het feit dat Gary Illyes onlangs zei dat sociale media een belangrijke rol kunnen spelen bij het verbeteren van de indexeerbaarheid.
Om gegevens uit twee bronnen in Looker Studio te combineren, moeten we beide bronnen aan ons project toevoegen.
Als je de bronnen nog niet hebt toegevoegd, laten we dan stap voor stap kijken hoe je dit kunt doen. Als u al weet hoe u dit moet doen, kunt u dit overslaan en hieronder doorgaan.
Google Analytics 4 toevoegen aan Looker Studio
Ga naar Hulpbronnen > Toegevoegde gegevensbronnen beheren.
GA4-screenshot, mei 2023
Klik in het pop-upvenster op de hyperlink Gegevensbron toevoegen en kies uw Google Analytics 4 (GA4)-property.
Search Console-gegevens toevoegen aan Looker Studio
Ga naar Bronnen > Gegevensbronnen beheren die zijn toegevoegd zoals in de vorige stap en zoek naar “zoekconsole” in het pop-upvenster om een plug-in te vinden.
Screenshot van Looker Studio, mei 2023
Selecteer URL-vertoningen > Ontdekken om Google Discover-gegevens toe te voegen aan Looker Studio.
Laten we nu voor elke bron gegevenstabellen toevoegen aan ons dashboard.
Na al deze stappen ziet u gegevens van elke bron, maar u zult merken dat GSC een volledige URL heeft, terwijl de GA4-tabel alleen het pad heeft.
We moeten beide gegevens in hetzelfde formaat brengen en dezelfde ID instellen voor het dimensieveld om ze te kunnen combineren.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de identifiers (of namen) en veldtypen die u wilt samenvoegen consistent zijn in alle gegevensbronnen.
(Looker Studio zoekt ook overeenkomsten op veldnaam, maar ik raad ook aan om dezelfde veld-ID’s te gebruiken.)
Over het algemeen de snelste De manier om gegevens te combineren is door de twee tabellen te selecteren, er met de rechtermuisknop op te klikken en “Gegevens samenvoegen” te kiezen in de menu.
Combineer gegevens.
Maar als je het met verschillende bronnen probeert, zul je merken dat de gecombineerde gegevens nietszeggend zijn, zoals hieronder te zien is.
Incorrecte data.
In sommige gevallen kan dit werken, bijvoorbeeld wanneer u gegevens uit dezelfde bron combineert, maar wanneer u gegevens uit verschillende bronnen combineert, moeten we een nieuw aangepast veld “Paginapad” maken, dat dezelfde indeling en identificatie heeft.
Laten we een “Paginapad” in de GSC-bron maken als een nieuw veld dat de formule REGEXP_REPLACE zal gebruiken om de host uit de URL te verwijderen.
Het belangrijkste punt hier is om de id van het “pad”-veld in te stellen, dat hetzelfde zal zijn wanneer we het in GA4 maken.
Voeg een veld toe
Gebruik de formule REGEXP_REPLACE om de hostnaam uit de URL te verwijderen
Dus Looker Studio is in staat om dimensies op elkaar af te stemmen en te combineren.
Doe hetzelfde met de GA4-bron en maak een veld “Paginapad” aan met de ID “pad”.
Nieuw paginapadveld in bron GA4.
Nu hebben we in de tabellen de vervangende dimensie toegevoegd met het nieuw gemaakte veld “Paginapad” (u kunt het een willekeurige naam geven om ze gemakkelijk te onderscheiden, de sleutel is dat het “Veld-ID” hetzelfde is).
Tabellen die het nieuwe paginapadveld gebruiken.
Nu zijn uw gegevens klaar om te worden samengevoegd met behulp van “Gegevens samenvoegen” in het rechtsklikvenster hierboven. Maar daarvoor willen we zeker weten dat we alleen sociaal verkeer van GA4 hebben. Hiervoor moeten we een filter toepassen op de GA4-tabel door deze stappen te volgen:
Filter toevoegen > Filter maken en stel in het pop-upvenster de filternaam in en de voorwaarde dat de media “sociaal” bevatten.
Voeg een filter toe
Set medium bevat of is gelijk aan “sociaal”
Nu kunt u gegevens combineren en sociaal verkeer en Google Discover-vertoningen samen hebben.
Impressies en sociale sessies op tafel.
Als u ‘null’-waarden ziet in de kolom met vertoningen voor oudere URL’s, komt dat omdat GSC alleen gegevens beschikbaar heeft voor recent gepubliceerde URL’s.
Als gevolg hiervan worden gegevens van oudere URL’s mogelijk niet weergegeven in GSC, wat kan resulteren in “null”-waarden.
Dit komt vaak voor en duidt niet noodzakelijkerwijs op een probleem met uw gegevens of tracking.
Hieronder ziet u een vereenvoudigd diagram dat laat zien wat mengen betekent.
Afbeelding gemaakt door de auteur, mei 2023
Maar wat als we ook willen zien hoe impressies en social traffic in de loop van de tijd evolueren?
Hiervoor moeten we de gecombineerde gegevensbron bewerken en naar een lijst met dimensies en ook naar een datumveld slepen.
(In andere gevallen moet u ook de stap repliceren om dimensies naar dezelfde notatie en ID te converteren met het veld Datum. Maar in dit geval, aangezien ze al dezelfde notatie hebben en dezelfde naam hebben, zal het werken, aangezien Looker Studio ook overeenkomt met de veldnaam.)
Voeg een datumveld toe.
U kunt nu het type tijdreeksgrafiek kiezen om te zien hoe Google Discover-vertoningen en sociaal verkeer met elkaar in overeenstemming zijn.
Aangezien er veel meer vertoningen zijn dan verkeer op sociale media, is het handig om een logaritmische schaal te kiezen voor een betere visualisatie.
Na analyse van de gegevens is het duidelijk dat er een sterke correlatie bestaat tussen vertoningen op Google Discover en sociaal verkeer. De ups en downs in vertoningen sluiten nauw aan bij sociale verkeerspatronen, wat aangeeft dat meer sociaal verkeer leidt tot een grotere zichtbaarheid op Google Discover.
(Onthoud altijd dat correlatie geen oorzakelijk verband is.)
Het ranking-algoritme van Google Discover is heel anders dan Google Zoeken.
Nu vraag je je misschien af of er een verband bestaat tussen ranking en sociaal verkeer. Laten we dat ook eens onderzoeken.
Alle stappen zijn hetzelfde, behalve dat u de GSC-webgegevenstabel moet toevoegen en de gemiddelde positie als statistiek moet opnemen.
GSC-webzoekgegevenstabel.
Na het aanmaken van een nieuw veld, ‘Paginapad’, met hetzelfde veld-ID ‘pad’ en mixen, zien we dat er geen correlatie is tussen sociaal verkeer en rankingpositie op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine (SERP).
Je kunt zien dat de rangschikking niet verandert terwijl het sociale verkeer op en neer gaat. We kunnen dus concluderen dat de positie op de ranglijst niet correleert met het verkeer op sociale media.
Sociaal verkeer en ranking positie. (log-schaal)
conclusie
Met deze voorbeelden kunt u zien hoeveel bruikbare gegevens u kunt krijgen door gegevens uit verschillende gegevensbronnen te combineren.
Velen van jullie hebben toegang tot Ahrefs, Semrush, elke andere SEO-tool, en je kunt proberen backlinkgegevens te combineren met Google Analytics-verwijzingsverkeersgegevens om de impact van je backlinks-verkeer naar je website te begrijpen.
Het belangrijkste principe hier is om dimensies te maken in twee datasets met dezelfde veld-ID’s, die zullen worden gebruikt bij het samenvoegen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!