fbpx

Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenen

Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenen

Share This Post


Dit bericht is gesponsord door Semify. De meningen in dit artikel zijn die van de sponsor.

Heeft u zich ooit afgevraagd hoe voordelig SEO voor uw bedrijf zou zijn of hoeveel van uw budget u erin zou moeten investeren?

Maakt u zich soms zorgen dat uw SEO-inspanningen niet genoeg winst opleveren om de kosten te rechtvaardigen?

56% van de kleine bedrijven gebruikt SEO nog steeds niet of weet niet zeker of het deel uitmaakt van hun marketingstrategie.

Dit betekent dat 56% van de kleine bedrijven hun deuren sluit voor een gratis en permanente bron van verkeer.

De kans is groot dat uw concurrentie hun online aanwezigheid niet verbetert met SEO, waardoor investeren in zoekmachineoptimalisatie een geweldige manier is om vooruit te komen.

Maar hoe kunt u de echte waarde van SEO aantonen?

Hoe overtuig je je potentiële klanten of je baas dat SEO de moeite waard is?

We hebben een krachtige tool gemaakt om het giswerk uit de vergelijking te halen.

Vandaag leer je hoe je het rendement op investering (ROI) van SEO berekent.

Waarom is SEO ROI belangrijk voor bedrijven?

Het is moeilijk om geld uit te geven als u niet zeker weet wat het u in de toekomst zal opleveren.

U weet misschien al dat SEO de laagste kosten per lead biedt van elk marketingkanaal.

SEO helpt ook om de organische zoekcode te kraken.

De nummer 1 site op de pagina’s met zoekresultaten van Google (SERP) ontvangt minstens een kwart van het aandeel organisch verkeer, dus investeren in SEO kan zelfs het speelveld tegen uw concurrenten.

Maar hoewel SEO een van de meest betaalbare marketingtools is die er zijn, moet u misschien weten of die kosten lonend zijn.

We kunnen concluderen dat een betere ranking gelijk staat aan meer verkeer en conversies, maar hoe vertaalt zich dat in een dollarbedrag?

Zoals u zich kunt voorstellen, is er geen vervanging voor harde (of zelfs dierbare) gegevens.

Wanneer u met cijfers, in plaats van theoretische concepten, kunt bewijzen dat SEO de moeite waard is, krijgt u de “Powers That Be” aan boord.

Wat is er zo moeilijk aan het SEO-rendement op investering (ROI)?

Dat gezegd hebbende, het is niet altijd gemakkelijk om dit soort gedetailleerde gegevens voor SEO ROI te krijgen.

Om te beginnen weet niemand wanneer of hoe Google een bepaalde website zal rangschikken. Zelfs als je al je eenden op een rij hebt, kan alles van algoritme-updates tot technische websiteproblemen je voortgang vertragen.

Hoewel we denken dat we weten wat Google wil, hebben we geen controle over hoe snel de resultaten verschijnen, of dat een campagne presteert zoals we denken dat het zou moeten. We kunnen voorspellingen doen op basis van onze ervaringen, maar er zijn geen SEO-garanties.

En in tegenstelling tot display- of PPC-advertenties, die antwoorden binnen handbereik bieden, vereist SEO meer gegevensverzameling en algemene kennis om te bepalen of u in de goede richting gaat.

Het isoleren van gegevens kan ook een uitdaging zijn wanneer u een digitale marketingstrategie op meerdere niveaus nastreeft.

Aangezien de meeste marketingtechnieken meestal het beste samen werken, zal het niet altijd eenvoudig zijn om de bron van uw succes te achterhalen.

Ten slotte, omdat SEO een oplossing voor de lange termijn is, kan het lijken alsof de vooruitgang tot stilstand is gekomen. Voor mensen die gewend zijn om onmiddellijke resultaten te zien, kan SEO een grote sprong in het diepe lijken.

U moet dus uw leiderschap overtuigen om eraan vast te houden door SEO ROI te tonen.

Wat is de beste manier om SEO ROI te meten?

Bij Semify hebben we een betrouwbare tool gemaakt die de potentiële impact van SEO in de loop van de tijd kan laten zien: een SEO ROI-calculator.

In combinatie met up-to-date zoekwoordonderzoek kunt u direct zien hoe winstgevend uw zoekoptimalisatie-inspanningen kunnen zijn!

Hier leest u hoe u uw SEO-ROI kunt berekenen.

Stap 1: Download een gratis SEO ROI-calculator

De eerste stap is om een ​​aanpasbare SEO ROI-calculator te krijgen waarmee u uw informatie kunt invoeren en direct kunt zien hoe winstgevend uw SEO-strategie zou kunnen zijn.

Om dit gemakkelijker te maken, hebben we een ROI-calculator gemaakt met projecties voor 1 maand en projecties voor 18 maanden voor een meer realistische tijdlijn in de ranking.

Met deze cijfers in de hand kunt u betere verwachtingen scheppen en de waarde van SEO laten zien.

Stap 2: Voer uw zoekwoordselectie en ranking uit

Om de ROI van uw SEO-strategie te berekenen, moet uw SEO ROI-calculator het volgende weten:

Op welke zoekwoorden wilt u zich richten? Wat is het maandelijkse zoekvolume voor elk zoekwoord?

Zodra u deze twee gegevens heeft, waarschijnlijk al in uw SEO-strategie, voegt u ze gewoon toe aan de SEO ROI-calculator.

Hoe u het maandelijkse zoekvolume van een zoekwoord kunt achterhalen

Vandaag gaan we doen alsof we SEO ROI demonstreren voor een hypothetische lokale tandarts.

Voor de meest nauwkeurige ROI moet u ervoor zorgen dat u long-tail-zoekwoorden selecteert die specifiek overeenkomen met de zoekintentie en relevantie van uw prospect.

Dus in plaats van alleen maar te targeten [dentist]we raden oriëntatie aan [dentist rochester ny] Echter.

Plaats dan [dentist rochester ny] naar uw favoriete SEO-tool voor zoekwoordonderzoek om het zoekwoordvolume of de maandelijkse zoekopdrachten te ontdekken.

Het sleutelwoord [dentist rochester ny] heeft ongeveer 1.600 maandelijkse zoekopdrachten.

Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenenScreenshot van Semrush, februari 2022

Stap 3: Ontdek uw klikfrequentie (CTR)

Uw SEO-klikfrequentie is het percentage gebruikers dat een relevante zoekopdracht uitvoert en vervolgens doorklikt naar uw site.

De klikfrequenties voor organisch zoeken worden grotendeels bepaald door waar de site wordt weergegeven in de SERP’s – hoe dichter bij de positie, hoe groter de kans dat er op uw site wordt geklikt.

Meer dan 25% van de gebruikers klikt op het eerste organische zoekresultaat. CTR daalt exponentieel na de eerste plaats.
Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenenScreenshot uit SearchEngineJournal, februari 2022

Als u onze SEO ROI-calculator downloadt en naar de vervolgkeuzelijst voor uw rangpositie navigeert, ziet u dat uw klikfrequentie automatisch wordt aangepast om deze cijfers weer te geven.

Stap 4: Voeg uw gemiddelde conversieratio toe

In deze context verwijst conversieratio naar het percentage bezoekers dat een website bezoekt en een gewenste actie onderneemt.

Als u uw eigen conversieratio kentplaats deze op basis van uw zakelijke doelen, doeleinden en gewenste bezoekersacties in de CTR-rij van de calculator.

Als u uw gemiddelde conversieratio niet kent:

Zoek uw branche in deze analysegrafiek voor conversieratio’s. Kopieer het percentage onder de kolom, in de rij “SEO (Organic Search)”. Dit getal is uw gemiddelde conversieratio voor uw specifieke branche. Plak dit getal in de CTR-rij van de rekenmachine.

In ons tandheelkundig voorbeeld hebben we ons gericht op de gemiddelde conversieratio voor B2C SEO en vergeleken met gegevens van DentistryIQ, wat suggereert dat de typische tandartsconversieratio tussen de 1% en 2% ligt.

In ons voorbeeld gaven we onze tandarts het voordeel van de twijfel met een iets hogere conversieratio.

Wanneer u uw eigen conversiepercentagegegevens invoert, raden we u aan wat brancheonderzoek te doen om een ​​nauwkeuriger cijfer voor uw bedrijf of klant te krijgen.

Stap 5: Voeg uw Sales Qualified Leads (SQL) Close Rate toe.

Als het al standaard aan de rekenmachine is toegevoegd, kunt u doorgaan naar de volgende stap.

Maar om de meest nauwkeurige SEO ROI te krijgen, is het belangrijk om uw werkelijke close rate te bepalen.

Voor onze hypothetische klant hebben we studiegegevens gebruikt om een ​​geschikt SQL-sluitpercentage vast te stellen. Een Frontspin-artikel noemt de gemiddelde sluitingspercentages voor gekwalificeerde verkoopleads als 25% tot 35%. Op basis van deze cijfers heeft onze tandheelkundige klant een hoger dan normaal SQL-sluitpercentage.

Hoewel u onze standaard kunt gebruiken, wilt u idealiter nauwkeurigere informatie van uw bedrijf of een klant ontvangen om de meest nauwkeurige berekeningen te krijgen.

Stap 6: Stel levenslange klantwaarde (LCV) en nieuwe verkopen in

Customer lifetime value is een maatstaf voor hoe winstgevend een klant is in de loop van uw relatie.

Hoewel veel bedrijven een standaard LVC-cijfer van $ 10.000 gebruiken, hebben we vernomen dat experts uit de tandheelkundige industrie schatten dat de gemiddelde LCV voor hun branche twee tot vier keer hoger is. Een hogere LCV leidt meestal tot een hogere ROI, maar we gingen in ons voorbeeld voor het getal van $ 10.000 om het conservatief te houden.

U zult merken dat het wijzigen van de conversieratio van uw website (evenals uw zoekwoordpositie en CTR) ook van invloed zal zijn op uw nieuwe verkooppraatje. Dit is een schatting, dus u hoeft deze informatie niet te verstrekken.

U kunt op deze velden klikken om onze exacte berekeningen te zien.

Stap 7: Voeg SEO-uitgaven toe en ontvang uw maandelijkse SEO-ROI

Met SEO krijg je meestal wat je erin stopt. Maar dat betekent niet dat je miljoenen dollars moet uitgeven om winst te maken.

In ons voorbeeld gingen we ervan uit dat onze tandheelkundige klant $ 2.000 per maand aan SEO zou kunnen uitgeven. Voel je vrij om met dit aantal te spelen om te zien hoe het de ROI in de loop van de tijd beïnvloedt in de 18-maandenweergave.

Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenenScreenshot van Semify’s SEO ROI Calculator, september 2022

Hoewel de eerste paar maanden misschien een beetje harig lijken, zelfs met een gezond SEO-budget, keert het tij rond zes maanden. Naarmate de klant vordert met zijn zoekwoordrangschikking, worden deze negatieve maandelijkse ROI-cijfers positief.

Na bijna een jaar schitteren deze cijfers echt, wat illustreert dat er goede dingen komen voor SEO-professionals die wachten.

Hoe de SEO ROI voor uw marketingstrategie te berekenenScreenshot van Semify’s SEO ROI Calculator, september 2022

Dit is uw kans om de waarde van SEO te bewijzen

Als marketeers weten we dat SEO de investering waard is. Maar je hebt een overtuigender argument nodig als je wilt dat anderen het daarmee eens zijn.

Door het potentiële voordeel te personaliseren, kan marketing veel tastbaarder worden. En wanneer het potentiële voordeel duidelijk is, wordt het veel moeilijker om de kracht van SEO te ontkennen.

Uitgelichte afbeelding: Net Vector/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!