fbpx

Hoe een toekomstbestendige SEO-strategie te creëren wanneer AI SEO verandert

Hoe een toekomstbestendige SEO-strategie te creëren wanneer AI SEO verandert

Share This Post


Het is iets meer dan zes maanden geleden dat Open AI ChatGPT lanceerde en het volgende AI-tijdperk inluidde.

Sindsdien:

Google heeft Search Generative Experience (of SGE) geïntroduceerd, een AI-aangedreven zoekbèta.
ChatGPT heeft krachtige zoekmogelijkheden toegevoegd met de Bing-plug-in. Google lanceerde en verbeterde zijn eigen AI-chatbot, Bard.

Iedereen heeft het de hele tijd over AI. Het is gemakkelijk om er moe van te worden.

Maar iedereen heeft het erover omdat het een enorm potentieel heeft en nu al nut toont.

De laatste tijd merk ik echter dat de discussies wat bekoeld zijn.

Niet helemaal, zoals in “bevroren”, maar “gekoeld” omdat we nu een veel beter begrip hebben van de mogelijkheden van de AI na de eerste hype-fase. We kunnen beter plaatsen hoe goed AI-tools tegenwoordig zijn.

Mei was de eerste maand waarin het aantal zoekopdrachten naar “chat gpt” daalde (-14,2%, volgens Similarweb), maar het totale verkeer naar chat.openai.com blijft groeien. Mobiel verkeer lijkt minder, maar vergeet niet dat ChatGPT een mobiele app heeft gelanceerd.

Verkeer op Chat GPT (chat.openai.com), volgens SimilarwebAfbeelding van Compareweb, juni 2023

Veel SEO-professionals herinneren zich hoe CNET AI-inhoud met onjuiste informatie publiceerde.

Maar creditcard.com en Bankrate publiceerden ook AI-content.

En uiteindelijk presteerde de AI-content op deze drie sites net zo goed als de door mensen gegenereerde content. De PR-ramp was enorm omdat CNET de inhoud niet controleerde voordat deze uitging.

Maar dat is precies het punt: we realiseren ons dat we nog niet op het punt zijn waarop AI-inhoud koud kan worden gepubliceerd. AI kan alleen ruwe concepten maken, ons interessante invalshoeken laten zien en writer’s block verwijderen (misschien enkele bewerkingsstappen zoals het corrigeren van slechte grammatica). Voor nu.

We kunnen zien waar het pad heen gaat: omhoog. Overal duiken nieuwe modellen op met een exponentieel hoger aantal trainingsparameters.

Aantal parameters in opmerkelijke AI-systemenAfbeelding van ourworldindata.org, juni 2023

Let op de logaritmische schaal; We zien een golf van AI-tools die content in alle formaten bewerken, samenvatten en creëren.

Het is onvermijdelijk dat we afstevenen op een toekomst waarin kunstmatige intelligentie in elk stukje software leeft en marketing fundamenteel verandert.

Zelfs de grootste critici van AI erkennen dat we op weg zijn naar een toekomst waarin AI op het spel staat.

Iedereen, ja, iedereen in de technische ruimte denkt momenteel na over drie vragen:

Hoe ziet de toekomst van AI eruit? Hoe zal het ons beïnvloeden? Wat kunnen we eraan doen?

Laat me proberen deze drie vragen voor SEO te beantwoorden:

De implicaties van generatieve zoekervaring (SGE)

Aanbevelingen om uw bedrijf voor te bereiden op de toekomst zijn zinloos zonder de implicaties van SGE te begrijpen.

Merk op dat SGE nog steeds in bèta is. De openbare versie die in december zou moeten verschijnen, ziet er misschien heel anders uit en we hebben nog steeds geen gegevens over het SGE-verkeer.

Alle uitspraken in dit stuk zijn aannames gebaseerd op wat ik zie in de bètaversie. Dat gezegd hebbende, heb ik de afgelopen 13 jaar veel tijd doorgebracht met SGE en met zoekmachines.

SGE zal waarschijnlijk minder verkeer naar de meeste sites leiden die op een trefwoord scoren in vergelijking met de huidige versie van zoeken, simpelweg omdat SGE het antwoord op een zoekopdracht geeft en zoekers naar een dieper gesprek met Bard kan leiden in plaats van op websites.

SGE is als een featured snippet op steroïden, met weinig ruimte voor organische resultatenScreenshot van de zoektocht naar [best mattress for back pain]Google, juni 2023SGE is als een featured snippet op steroïden, met weinig ruimte voor organische resultaten. Als u een idee wilt krijgen van hoeveel verkeer er op het spel staat, trekt u alle vragen en PAA-ranglijsten af ​​van uw huidige organische verkeer.

Filter bijvoorbeeld uw zoekopdrachten in de zoekconsole op de reguliere expressie “wat|waarom|waar|wanneer|hoe” en bereken uw aandeel in merkloos verkeer. Dat is hoeveel ik zou kunnen verliezen.

Uitzondering zijn sites die zijn ingedeeld in de aangrenzende carrousel. De vraag van een miljoen dollar is of gebruikers op de sites zullen klikken of niet. Mijn gevoel zegt van wel.

Zelfs met goede antwoorden op de vraag van de zoeker, willen ze misschien doorklikken naar sites voor een volledig beeld, een menselijke beoordeling of een beter antwoord. De kans is reëel dat de meeste sites die op een zoekwoord rangschikken minder verkeer zullen zien, maar de sites die in de carrousel verschijnen, zullen veel meer zien.

Net zoals gebruikers Google niet in de steek lieten voor Bing toen het de eerste was die AI-antwoorden weergaf, hebben gebruikers in de loop der jaren vertrouwen en gewoonten opgebouwd met bepaalde websites.

Een hypothese die moet worden gevalideerd, is daarom of zoekers tevreden zijn met het SGE-antwoord of dat ze op de sites klikken voor meer informatie.

Verschillende trefwoorden tonen verschillende formaten en mate van detail in de AI-reactie, wat leidt tot de vraag welke industrieën het meest zullen worden beïnvloed door SGE.

Vóór AI had Google moeite om lange vragen goed te beantwoorden. Grote taalmodellen (LLM) en generatieve AI lossen dit probleem op.

Match resultaten met klassieke webzoekresultaten om hallucinaties te verminderen en AI-antwoorden op feiten te controleren, wat vooral goed werkt voor informatieve vragen. Als gevolg hiervan zullen bedrijven die geld verdienen met het verkeersvolume in alle stadia van het gebruikerstraject het hardst worden getroffen: uitgevers en gelieerde ondernemingen.

Winkeliers, direct-to-customer (DTC) merken en lokale bedrijven kunnen het zelfs nog moeilijker hebben, aangezien Google rechtstreeks naar een product-/bedrijfsvermelding springt, tenzij de zoekopdracht een vraag bevat (anders dan “beste”).

Samen met GoogleTest om Google Merchant Center rechtstreeks aan uw betaling te koppelen, bouwt Google waarschijnlijk een marktplaats om rechtstreeks te concurreren met Amazon.

Voor de eerste keer is de YMYL-ruimte (Your Money or Your Life) misschien gemakkelijker om organisch verkeer te genereren dan andere. Omdat? De meeste YMYL-ruimtes zijn sterk gereguleerd en AI-reacties kunnen in advies vervallen, wat zonder vergunning verboden is.

Ik denk niet dat Google dat risico wil nemen en er helemaal buiten zou kunnen blijven of totdat ze een betere oplossing hebben gevonden. Hoewel we voorbeelden hebben gezien van SGE die gevoelige YMYL-vragen beantwoordde in de bèta, ben ik er minder zeker van dat dit zal gebeuren in de openbare release.

Omdat SGE er zo anders uitziet en werkt dan de huidige versie van zoeken, zullen de gegevens waarmee we in SEO werken niet langer zo nuttig zijn.

Het is mogelijk dat Google het GSC bijwerkt met gegevens met betrekking tot SGE of ons een nieuwe tool verstrekt. Maar als dat niet het geval is, missen we een heleboel rangschikkingsgegevens om ons te helpen reverse-engineeren hoe de resultaten zich op dit moment opstapelen.

Hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op succes

De beste oplossingen verschijnen zodra de bètaversie van SGE is afgelopen en we allemaal meer tijd hebben om de impact en de uiteindelijke release te verwerken. Tot die tijd kunnen we toekomstbestendige aannames maken op basis van wat we tot nu toe zien.

1. Bouw optionaliteit in met direct verkeer

Direct verkeer is het sterkste teken van populariteit (vaak het best converterende verkeer) en kan optionaliteit bieden wanneer organisch verkeer uitvalt.

Er zijn verschillende manieren om direct verkeer te genereren:

Een geweldige ervaring met uw product: uitstekende klantenservice, snelle onboarding en hoge betrokkenheid. Sterke positionering en berichtgeving. Reclame inhoud

2. Krijg nieuwe manieren om erachter te komen waar uw klanten naar zoeken

Zoekvolume is een vloek en een zegen. Het is al een hele tijd gebrekkig.

Voer in plaats daarvan betaalde zoekexperimenten uit om te zien hoe een zoekwoord kan converteren.

Aangezien het onduidelijk is of we nog steeds vraagstatistieken zoals zoekvolume of zichtbaarheidsstatistieken zoals zoekwoordrangschikkingen krijgen om te weten wat gebruikers willen en wat werkt in SEO, hebben we andere manieren nodig om te krijgen waar klanten naar op zoek zijn.

Een van de beste manieren is om met klanten te praten over hun gebruikers- en zoektrajecten.

Iemand die op zoek is naar een matras kan bijvoorbeeld specifieke behoeften hebben, zoals het verminderen van rugpijn. Ze kunnen dus zoeken naar ‘beste matras voor rugpijn’, ‘beste matras voor rugpijn en slaapapneu’ of ‘kan een matras helpen bij rugpijn’.

Als u niet rechtstreeks met klanten en prospects kunt spreken, kijk dan naar verkoop- of ondersteuningsgesprektranscripties met AI (tools zoals Humata stellen u in staat dit te doen).

3. Creëer inhoud Machines kunnen niet worden gerepliceerd

Twee dingen die AI niet kan repliceren, zijn ervaring en expertise. Dit laatste zou op een gegeven moment haalbaar kunnen zijn voor AI, maar voorlopig niet.

Zelfs als machines soms ervaringen zouden kunnen repliceren, zouden mensen meer geïnteresseerd kunnen zijn in de ervaringen van andere mensen.

Vandaag kunt u nadenken over welke zoekwoorden en onderwerpen een hoge intentie hebben voor ervaringen. Reisgidsen zijn een voor de hand liggend voorbeeld, maar ook in productreviews of bij het beschrijven van een probleem kun je de beleving benadrukken.

Wie de inhoud schrijft is al belangrijk, maar kan nog belangrijker zijn. Sommige auteurs zijn zo diep verbonden met een onderwerp dat geen generieke machine hen zou kunnen vervangen.

Denk aan dr. Andrew Huberman die schrijft over supplementen, Tim Ferriss over persoonlijke verbetering of Henry Kissinger over diplomatie.

Bedrijven moeten zich afvragen hoe ze de beste auteur van hun onderwerpen kunnen binnenhalen en misschien hun inhoud kunnen monopoliseren. Het zou me niet verbazen als bedrijven in de toekomst uitsluitend content van sommige experts in licentie geven.

4. Zoek de juiste hoek

Onderwerpen hebben verschillende invalshoeken, zoals voor- en nadelen, verschillen tussen vergelijkbare onderwerpen of op wie het gericht is.

Omdat SGE specifieke invalshoeken over onderwerpen belicht (we weten niet waarom en de logica achter die invalshoeken zou verfijnder kunnen zijn), moeten bedrijven goed zijn in het behandelen van alle invalshoeken van hun inhoud of efficiënt uitzoeken welke Google de voorkeur geeft aan een doelzoekwoord . , en de inhoud dienovereenkomstig aanpassen.

Hoeken zijn anders dan subonderwerpen. Ze zijn een weergave van het hoofdonderwerp en de geneste subonderwerpen. Bedrijven zouden er vandaag aan moeten werken om invalshoeken in hun inhoud op te nemen.

5. Versnel je werk met AI

AI gaat beide kanten op. Het verandert de zoektocht, maar ook de manier waarop we werken. De grootste vooruitgang tot nu toe is snelheid.

Experts die bij integrators werken (bedrijven die zelf content moeten creëren om organisch verkeer te genereren) kunnen binnen enkele minuten eerste concepten maken en meer tijd besteden aan het bewerken en een stuk hun persoonlijke touch en ervaring geven.

Vervolgens kunnen ze AI gebruiken om het artikel uit te dagen, nieuwe invalshoeken te vinden en hiaten weg te werken. Ze kunnen zelfs goede prompts gebruiken om content regelmatig bij te werken en aan te passen.

Deskundige aggregators (bedrijven die gebruikmaken van UGC of productinventaris om SEO te schalen) kunnen intelligente prompts ontwikkelen om duizenden of miljoenen pagina’s te vullen met kleine stukjes informatie op basis van eigendomsrechten of openbare gegevens. Gegevens van API’s kunnen op een veel betere manier worden gecontextualiseerd en gepresenteerd.

Kort gezegd: AI gaat in beide richtingen

De toename van AI kwam langzaam en daarna snel.

Nu bereiken we “kruishoogte” en beginnen we beter te begrijpen waar AI effectief is en waar niet.

Ik praat veel met interne en bureauteams.

Als ik ze vraag hoe vaak ze AI gebruiken, krijg ik veel blanco blikken. Velen hebben het nog nooit geprobeerd. Dit is een ernstige fout.

Volledige onthouding zorgt ervoor dat je een mening vormt op basis van je zintuigen en het lezen van de krantenkoppen.

De beste manier om uw bedrijf toekomstbestendig te maken, is door toegewijd te blijven aan AI, grenzen te verleggen en nieuwe dingen te proberen.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Andrey Suslov/Shutterstock



Source link

More To Explore

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af
Marketing Nieuwtjes

OpenAI sluit gebrekkige AI-detector af

OpenAI heeft zijn AI-classificatie, een tool die is ontworpen om door AI gegenereerde tekst te identificeren, stopgezet na kritiek op de nauwkeurigheid ervan. De beëindiging

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!