Het aantonen van ervaringen uit de eerste hand is belangrijker dan ooit voor de posities in Google Zoeken. Updates van de Search Quality Evaluator Guidelines geven aan naar welke criteria Google zoekt.
Google werkt het concept van EAT bij met een extra “E” voor ervaring.
De nieuwe afkorting EEAT staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.
De richtlijnen voor beoordelaars van de zoekkwaliteit van Google zijn dienovereenkomstig bijgewerkt, met inzicht in hoe het bedrijf kwaliteitsbeoordelaars instrueert om de ervaring van een maker van inhoud te beoordelen.
Dit zeggen de bijgewerkte richtlijnen voor het rangschikken van zoekkwaliteit van Google beleven:
“Overweeg in hoeverre de maker van de inhoud de eerste hand of levenservaring heeft die nodig is voor het onderwerp. Veel soorten pagina’s zijn betrouwbaar en dienen hun doel goed wanneer ze zijn gemaakt door mensen met veel persoonlijke ervaring. Wat zou u bijvoorbeeld vertrouwen: een productrecensie van iemand die het persoonlijk heeft gebruikt, of een “recensie” van iemand die dat niet heeft gedaan?
Naast het toevoegen van ervaring als factor, legt Google er een hernieuwde nadruk op vertrouwen.
Zie onderstaand schema om te zien hoe vertrouwen centraal staat in ervaring, expertise en autoriteit.
Vertrouwen is volgens Google het meest kritieke onderdeel van EEAT, “omdat niet-vertrouwde pagina’s een lage EEAT hebben, hoe ervaren, deskundig of gezaghebbend ze ook lijken.”
Ervaring, expertise en autoriteit ondersteunen de beoordeling van het vertrouwen van een kwaliteitsbeoordelaar.
Als je de EAT-instructies van Google tot nu toe hebt gevolgd, ben je goed op weg om het vertrouwensniveau op te bouwen waar de kwaliteitsbeoordelaars van Google naar op zoek zijn.
Hier leest u hoe u ervoor kunt zorgen dat u dat vertrouwen behoudt door ervaring uit de eerste hand aan te tonen.
Hoe de kwaliteitsbeoordelaars van Google EEAT beoordelen
Google’s Search Quality Ranking Guidelines hebben verschillende hoofdstukken die EEAT beoordelen van hoog naar laag.
Hoofdstuk 4.5.2: Lagere EEAT
Hoofdstuk 4.5.2 van de Google Search Quality Evaluator Guidelines stelt:
“Als de EEAT van een pagina laag genoeg is, kunnen of mogen mensen de MC van de pagina niet gebruiken. Als een pagina over YMYL-onderwerpen erg onervaren is, moet deze als onbetrouwbaar worden beschouwd en als de laagste worden beoordeeld. Gebruik de laagste score als de website en content creator hebben een extreem negatieve reputatie, tot het punt dat veel mensen de website of website als onbetrouwbaar beschouwen.”
Hoofdstuk 5.1: Gebrek aan EEAT
Hoofdstuk 5.1 van de Google Search Quality Reviewer Guidelines bevat voorbeelden van waar kwaliteitsreviewers op moeten letten bij het evalueren van een lage EEAT:
Pagina’s van slechte kwaliteit hebben vaak niet het juiste EEAT-niveau voor het onderwerp of doel van de pagina. Hier is het
voorbeelden:
De content creator heeft niet de juiste ervaring, bijvoorbeeld een restaurantrecensie geschreven door iemand die nog nooit heeft gegeten
in het restaurant De maker van de inhoud heeft niet de juiste ervaring, bijvoorbeeld een artikel over parachutespringen geschreven door iemand zonder
vakkennis De website of maker van de inhoud is geen gezaghebbende of betrouwbare bron voor het onderwerp van de pagina, bijvoorbeeld belastingformulier
downloads op een kookwebsite. De pagina of website is niet betrouwbaar voor zijn doel, bijvoorbeeld een winkelpagina met minimale klantenservice
informatie
Google zegt ook dat een positieve reputatie een gebrek aan EEAT voor het onderwerp of doel van de pagina niet kan overwinnen.
Hoofdstuk 7.3: Hoog niveau van EEAT
Hoofdstuk 7.3 van de Google Quality Assessor Guidelines bevat informatie over de criteria voor het bereiken van een hoog niveau van EEAT.
Over de ervaringsdemo zegt Google:
“Pagina’s met een hoge EEAT zijn betrouwbaar of zeer betrouwbaar. Ervaring is waardevol voor bijna elk onderwerp. Berichten op sociale media en forumdiscussies zijn over het algemeen van hoge kwaliteit wanneer mensen hun ervaringen delen. Van het schrijven van symfonieën tot het beoordelen van apparaten, ervaring uit de eerste hand kan een bericht op sociale media of een discussiepagina van hoge kwaliteit maken.”
Hoofdstuk 8.3 Zeer hoog niveau van EEAT
Hoofdstuk 8.3 van de Google Quality Assessor Guidelines bevat informatie over de criteria voor het behalen van de hoger EEAT-niveau:
“Zeer hoge EEAT is een onderscheidende factor voor pagina’s van topkwaliteit. Een website of contentmaker die de enige en gezaghebbende bron van een onderwerp is, heeft een zeer hoge EEAT. Een contentmaker met hoge expertise heeft een zeer hoge EEAT voor onderwerpen waar expertise de primaire vertrouwensfactor. Een zeer hoog niveau van expertise kan een zeer hoge EEAT-beoordeling rechtvaardigen. Zeer hoge EEAT-websites en makers van inhoud zijn de meest betrouwbare bronnen op internet voor een bepaald onderwerp.”
bron: Google
Uitgelichte afbeelding: diy13/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!