YouTube biedt een ingebouwd analyseplatform om je inzicht te geven in de prestaties van je kanaal.
Als je gewend bent aan Google Analytics, is YouTube Analytics veel gemakkelijker te gebruiken en te begrijpen.
Maar het kan moeilijk zijn om de redenen voor prestaties op YouTube te onderscheiden.
In dit artikel begin ik met de basisprincipes van YouTube Analytics: hoe je je gegevens kunt vinden. Terwijl ik verder ga, zal ik je aandacht vestigen op enkele details die je zullen helpen bij het analyseren van je video- en kanaalprestaties.
Hoe kan ik YouTube Analytics bekijken?
Toegang krijgen tot uw analyses is eenvoudig. Volg gewoon dit proces:
Aanmelden Klik rechtsboven op het ronde icoon met je profielfoto. Selecteer ‘YouTube Studio’ in het vervolgkeuzemenu.
Je komt terecht op je kanaaldashboard, hieronder afgebeeld.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Het dashboard toont je een snel overzicht, inclusief prestatiegegevens over je nieuwste video of livestream en kanaalinformatie op het hoogste niveau.
Je krijgt een overzicht op het hoogste niveau van weergaven, kijkuren en inkomsten voor je hele kanaal in de afgelopen maand. Je ziet ook recente reacties, abonnees en aanbevolen lectuur.
Het is een goed overzicht, maar je moet dieper graven om echt bruikbare gegevens te krijgen.
Welke informatie kan YouTube Analytics verstrekken?
Op het eerste gezicht lijkt YouTube Analytics misschien eenvoudig als je gewend bent aan de andere tools van Google. Hij heeft kracht onder de motorkap, maar hij is ontworpen om aan de oppervlakte beginnersvriendelijk te zijn.
Als je al bekend bent met de basis en op zoek bent naar meer aanpassingsmogelijkheden, ga dan naar de geavanceerde modus.
Kanaalanalyses
U kunt met de dashboarditems communiceren om u direct naar uw bestemming te brengen, of u kunt het menu aan de linkerkant gebruiken om te navigeren.
Laten we beginnen met de menukaart.
Klik op Analyse.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Het eerste Analytics-tabblad geeft je details en grafieken die berekende statistieken voor je hele kanaal laten zien.
Haal dus gegevens uit al uw individuele video’s om hier weer te geven.
In het diagram kunt u bovenaan op elke statistiek klikken om het bijbehorende diagram te bekijken. Je ziet ook een realtime overzicht van de activiteiten op je kanaal en een korte lijst met best presterende content.
Terug bovenaan kunt u op elk tabblad klikken om gerelateerde grafieken en gegevens te bekijken.
Onder Inhoud ziet u bijvoorbeeld weergaven, vertoningen, klikfrequenties en gemiddelde kijktijd. De gemiddelde kijktijd is de gemiddelde tijd dat een kijker een video bekijkt.
Op het tabblad Inhoud ziet u ook gegevens over waar uw vertoningen en weergaven vandaan kwamen, of het nu gaat om YouTube-zoekopdrachten, YouTube-functies, extern, enz.
Op het tabblad Publiek zie je gegevens over terugkerende en unieke kijkers, abonnees en algemene demografische informatie over kijkers. Het tabblad geeft je ook informatie over welke andere kanalen en video’s je kijkers graag bekijken.
Het tabblad Onderzoek bevat een zeer eenvoudige tool voor zoekwoordonderzoek. U kunt zoektermen zien die gerelateerd zijn aan de term die u heeft ingevoerd. Het zal u grofweg het volume vertellen: “hoog”, “laag”, enz. dat is alles wat je krijgt.
Het identificeert ook zoektermen waarvan het denkt dat er een “inhoudskloof” is en u kunt zien welke zoekopdrachten uw kijkers uitvoeren.
Laten we teruggaan naar het hoofdscherm.
Zie in de rechterbovenhoek, het zegt Geavanceerde modus? Onder elke afbeelding heb je misschien ook een knop Meer zien gezien. Al deze links leiden naar de geavanceerde interface.
Als u gefrustreerd bent over hoe eenvoudig de gegevens eruitzien, kunt u hier uw grafiekstatistieken aanpassen. Ga je gang en ga naar het gedeelte Geavanceerde modus als je dat nodig hebt.
Video-analyse
Terug in het hoofdmenu aan de linkerkant, klik je op Inhoud om je individuele video’s te bekijken.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Dit tabblad geeft een overzicht van alle video’s en livestreams die je hebt geüpload. U ziet informatie zoals weergaven, opmerkingen en vind-ik-leuks.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Vanaf hier kunt u op een afzonderlijke video klikken om de details ervan te bekijken en aan te passen.
Hier kun je alle details en metadata van je video aanpassen, inclusief;
titel Beschrijving. etiketten miniatuur Categorie Publiek en leeftijdsbeperking. Taal en ondertitels. Datum en plaats Commentaarbeleid. Voeg ondertitels, eindschermen en kaarten toe.
Je hebt ook een nieuw menu aan de linkerkant; YouTube heeft een eenvoudige video-editor die je kunt gebruiken.
Maar laten we ons concentreren op het tabblad Analytics. Klik hierop.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Het eerste Analytics-scherm is vergelijkbaar met uw kanaalanalyse-overzicht. Je kunt weergaven, kijktijd, nieuwe abonnees toegeschreven aan deze video en video-inkomsten zien als je lid bent.
Onder de hoofdgrafiek ziet u details over betrokkenheid en retentie. Deze zien er iets anders uit, afhankelijk van het inhoudstype.
Voor livestreams zie je details over reacties en betrokkenheid tijdens de stream. Voor video’s ziet u ‘belangrijkste momenten voor kijkersloyaliteit’, waaronder kijkduur, gemiddeld percentage bekeken videogebruikers en een handige grafiek voor kijkersloyaliteit.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Met zeer nuttig bedoel ik dat de kijkersloyaliteitsgrafiek waarschijnlijk de belangrijkste grafiek is waartoe je toegang hebt voor een individuele video.
Omdat?
Als je een SEO-professional bent, is het tijd om achteruit te leren denken, omdat de algoritmen van YouTube prioriteit geven aan signalen van gebruikersbetrokkenheid ver boven metadata bij het evalueren van video’s.
De belangrijkste rankingfactor van YouTube is ‘kijkerstevredenheid’, die wordt gemeten aan de hand van een aantal verschillende statistieken.
Deze grafiek geeft uitzonderlijk inzicht in hoe kijkers omgaan met je video. De Info-tool, hierboven weergegeven, is een geweldige gids voor het ontdekken van informatie over je video.
Als u aan het begin van een video een scherpe daling opmerkt, kan uw presentatie waarschijnlijk beter zijnof je hebt kijkers niet meteen laten zien hoe je video aan hun behoeften voldoet.
Pieken in de grafiek vertellen u dat deze momenten bijzonder goed of deelbaar zijn. Het tijdstempel toont de momenten waarop mensen de video opnieuw hebben bekeken of gedeeld.
De dips in de grafiek zijn exit- of startpunten voor kijkers. Ze zijn erg handig om plaatsen te vinden waar inhoud moet worden verbeterd of ingekort.
Deze grafiek zal altijd naar beneden en naar rechts bewegen. Maar over het algemeen geldt: hoe minder scherp je het maakt, hoe boeiender je video zal zijn.
De andere tabbladen bovenaan tonen je meer informatie over de video.
Bereik toont vertoningen, CTR, weergaven en verkeersbronnen. Betrokkenheid toont de totale kijktijd, gemiddelde kijkduur, leuk en niet leuk, en uiteindelijke scherm-CTR’s. Publiek toont informatie over je kijkers, zoals algemene demografische gegevens, abonnees, terugkerende of nieuwe kijkers, enz.
En net als bij kanaalanalysegegevens heeft elke grafiek een knop Meer weergeven, die we eindelijk kunnen zien!
geavanceerde modus
In de geavanceerde modus gebeurt de magie. U kunt het openen door te klikken op Meer weergeven in een grafiek of in de geavanceerde modus in de rechterbovenhoek van uw analysedashboard.
De View More-functie is echt cool, omdat het je automatisch een meer geavanceerde versie laat zien van de grafiek waar je op dat moment naar kijkt.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
Kijk maar eens naar al deze statistieken!
U kunt twee statistieken vergelijken, het datumbereik en het tijdsbestek van de grafiek aanpassen, filters toepassen, video’s rechtstreeks met elkaar vergelijken en de lijst gaat maar door. Dit is het gedeelte ‘haal uit wat je erin stopt’ van YouTube Analytics.
Hoe meer tijd u besteedt aan het leren kennen van het systeem en de prestaties van uw content, hoe meer inzicht u kunt krijgen.
In de rechterbovenhoek is er een menu “Vergelijken met” dat u verschillende krachtige vergelijkingshulpmiddelen biedt.
Screenshot van SEJ YouTube Analytics, januari 2023
U kunt elke weergave in de geavanceerde modus rechtstreeks exporteren naar Google Spreadsheets of naar een .csv-bestand.
Zie Google’s gids voor geavanceerde modus.
Hoe kan ik YouTube Analytics voor andere kanalen bekijken?
Competitief onderzoek is wat moeilijker.
YouTube Analytics levert alleen gegevens voor je kanaal en voor degenen waarvoor je bent uitgenodigd. Om competitieve analyses op andere kanalen en video’s te krijgen, moet je tools van derden installeren.
TubeBuddy en VidIQ zijn twee van de meest populaire YouTube-tools van derden. Beide bieden gratis extensies die je informatie kunnen geven over video’s en kanalen die je niet hebt.
Ze kunnen ook dienen als hulpmiddel bij zoekwoordonderzoek en bieden aanvullende gegevens en functies voor levenskwaliteit op uw eigen kanaaldashboard.
Onthoud dat je maar zoveel kunt doen om de gegevens van een concurrent op YouTube te onderzoeken. Eerst moet je de inhoud van hun video’s analyseren.
conclusie
YouTube Analytics is eenvoudig genoeg voor beginners om gemakkelijk te navigeren, er is veel kracht als je weet waar je moet zoeken.
Om effectieve conclusies te trekken uit uw analyses, is het handig om te onthouden dat de algoritmen van YouTube anders werken dan de zoekalgoritmen van Google.
Hoewel Google zegt dat statistieken over gebruikersbetrokkenheid geen rankingfactoren zijn in Google Zoeken, zijn statistieken over gebruikersbetrokkenheid enkele van de belangrijkste rankingfactoren op YouTube.
YouTube-zoekopdrachten en YouTube-aanbevelingen draaien ook op verschillende algoritmen.
Analytics kan je helpen inzicht te krijgen in hoe een video presteert op basis van verschillende YouTube-functies.
Als u liever zelf met de gegevens werkt, kunt u altijd de geavanceerde modus laden, de grafiekfuncties en vergelijkingen kiezen en deze exporteren.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: grondfoto/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!