Generatie Z (Generation Z), geboren tussen 1997 en 2012, is de eerste generatie die is opgegroeid met internet, sociale media en smartphones als onderdeel van hun dagelijks leven.
En als de grootste generatie in de geschiedenis is Generatie Z hard op weg een machtige kracht in de wereldeconomie te worden.
Als het echter gaat om marketing voor deze generatie, vooral lokaal, zijn de oude regels van digital-first marketing die met millennials hebben gewerkt, steeds meer niet van toepassing.
Generatie Z heeft vaak een heel andere houding ten opzichte van consumptie, gevormd door de realiteit van chronisch online opgroeien en op afstand volwassen worden te midden van een wereldwijde pandemie.
Om verder te gaan met Gen Z, is het tijd om het oude draaiboek met pensioen te laten gaan.
Als marketeers moeten we begrijpen wat hen drijft en onze aanpak heroverwegen om hen te bereiken waar ze het grootste deel van hun tijd online doorbrengen: op sociale media.
Wie is Generatie Z?
Generatie Z is uniek onder de huidige generaties, niet alleen vanwege de sociale structuur die ze hebben gecreëerd, maar ook vanwege hun bestedingspatroon, dat verschilt van dat van andere generaties.
Volgens een Bloomberg-rapport uit 2021 hebben ze samen ongeveer $ 360 miljard aan besteedbaar inkomen.
Ze sparen meer, sparen en kopen beslist niet van bedrijven die hun waarden niet weerspiegelen.
Ook, volgens Credit Karma, woont bijna een derde van de Amerikaanse Gen Zers tussen de 18 en 25 jaar thuis bij hun ouders of andere familieleden, wat betekent dat er minder geld vastzit aan huur, boodschappen en nutsvoorzieningen.
Sociale netwerken zijn geïntegreerd in de structuur van hun leven.
Uit een onderzoek van Morning Consult uit 2022 bleek dat 54% van de generatie Z zei dat ze minstens vier uur per dag op sociale media doorbrachten, en 38% besteedde zelfs meer tijd dan dat. Zijn meest gebruikte sociale platformen zijn YouTube, Instagram, TikTok en Snapchat.
Bovendien suggereren Statista-gegevens in 2022 dat bijna 80% van Gen Z’ers en millennials iets heeft gekocht dat ze op sociale media hebben gezien.
Als het gaat om online versus persoonlijk winkelen, is het meer een gooi. Generatie Z is gewend aan het gemak van online winkelen, maar ze waarderen ervaringen uit het echte leven en het gemak van ophalen op dezelfde dag.
Een onderzoek van Deloitte in 2023 vond ook een 50/50-verdeling tussen Gen Zers en millennials die online interacties zien als zinvolle vervangingen voor persoonlijke ervaringen en degenen die de realiteit verkiezen.
Dit alles suggereert dat een omnichannelbenadering van klantervaring het beste is voor Gen Z, maar het vormt nog steeds een interessant raadsel voor marketeers.
We weten waar Gen Z’ers rondhangen en hoe we ze kunnen bereiken, maar wat is er nodig om authentiek contact met ze te maken? En wat drijft hen om uit te loggen en persoonlijk te winkelen?
Hier zijn vijf sociale media-praktijken om te overwegen.
Omarm samenwerking met videomakers
Het concept van de traditionele ‘influencer’ – die sponsorovereenkomsten sluit, merkreizen maakt en een ambitieuze levensstijl verkoopt die hun volgers kunnen bereiken door producten te kopen – domineerde de jaren 2010.
Maar voor Gen Z blijkt die hoogtijdagen achter ons te liggen. Terwijl ze leren wanneer en hoe ze worden verkocht, is de creator-economie koning.
In dit nieuwe paradigma worden authenticiteit en originaliteit geprezen boven aspiratie.
TikTok-maker Alix Earle komt voor de geest als een goed voorbeeld. Earle is in slechts een paar maanden snel beroemd geworden en heeft vandaag de 5 miljoen volgers overtroffen.
Ze heeft alle kenmerken van een traditionele influencer: reizen, hoogwaardige producten en een ambitieuze levensstijl, maar haar ongepolijste en herkenbare toon heeft haar waarschijnlijk een enorm publiek en de mensen om hen heen opgeleverd, aangezien hun levensstijl minder haalbaar lijkt.
Wanneer u een product aan een publiek aanbeveelt, voelt het organisch aan, als een aanbeveling van een vriend.
Moedig als merk dit soort door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC), waarbij uw product misschien niet de ster is van een gescripte video, maar een detail in een groter verhaal, aan, ga ermee aan de slag en platform dit type, kan zeer effectief zijn met Generatie Z . .
Het geeft het merk een online persoonlijkheid
Naast het uitbesteden van content aan makers met hun eigen doelgroepen, zien we ook de opkomst van merken die zelf influencers worden.
Sommigen doen dit door een bekende maker in te schakelen om de sociale aanwezigheid van hun merk te vertegenwoordigen. Kyle Prue, een TikTok-maker met meer dan 1,1 miljoen volgers, is bijvoorbeeld co-branded door personal finance-merk Fizz.
Stilistisch gezien is de inhoud van Fizz vrijwel niet te onderscheiden van zijn persoonlijke inhoud, behalve dat het over persoonlijke financiën gaat.
Anderen gebruiken een persona of medewerker om online het gezicht van het merk te worden. De populaire app voor het leren van talen Duolingo heeft meer dan 6,5 miljoen TikTok-volgers verzameld door video’s te maken met zijn mascotte, de Duolingo-uil (en de meeste van die video’s hebben niets te maken met het leren van een taal).
Een ander voorbeeld met een andere wending is het tassenmerk Baboon to the Moon, dat een aantal van zijn Gen Z-teamleden gebruikt om inhoud te maken waarin producten vaak prominent aanwezig zijn, maar die verrast en misplaatst aanvoelt, een toon die de neiging heeft goed te resoneren. met Gen Z-publiek.
Focus op betrokkenheid boven het aantal volgers
Generatie Z is veel minder merktrouw dan haar voorgangers.
Ze krijgen vaak inhoud te zien van de beste sociale mediapagina’s, zoals TikTok’s For You-pagina, Instagram’s Discover-tabblad en YouTube’s uitgelichte pagina.
Een oog voor de betrokkenheid en zichtbaarheid van individuele berichten kan een betere indicator voor succes zijn dan het aantal volgers per profiel.
Vanuit het perspectief van lokale ervaring (LX) betekent dit ook dat het waardevol kan zijn om profielen voor lokale winkels te creëren om een meer persoonlijke band met die locaties te creëren.
Het tonen van de locatie, deals of evenementen die specifiek zijn voor die winkel en de mensen die er werken, kan meer betrokkenheid stimuleren.
Het TikTok-profiel van een Barnes and Noble-locatie in Canton, Connecticut heeft bijvoorbeeld 16.000 volgers en bijna 682.000 likes op zijn berichten.
Het op deze manier democratiseren van contentcreatie kan een geweldige manier zijn om een grotere betrokkenheid op te bouwen, vooral op gemeenschapsniveau, en een gevoel van eigenaarschap bij uw personeel te bevorderen.
Gebruik trends in uw voordeel
Virale inhoud is toegankelijker en tegelijkertijd vluchtiger dan ooit tevoren.
Bekende bekende merken die duizenden euro’s uitgeven aan hoog geproduceerde sociale media-inhoud kunnen eindigen met een combinatie van bereik en betrokkenheid, terwijl lokale bibliotheekfilialen, musea en bedrijven miljoenen views en engagementen krijgen door op de nieuwste sjabloon Trending CapCut te springen (zie: Pedro Pascal en Nicolaas Kooi.)
Op de hoogte blijven van de huidige trends en snel handelen op platforms als TikTok, Reels en YouTube Shorts kan enorme voordelen opleveren bij het genereren van bewustzijn en positieve associatie.
En het simpel houden is echt positief, in tegenstelling tot een platform als Instagram waar feedposts naar verwachting van hoge kwaliteit en esthetisch aantrekkelijk zijn.
Optimaliseer uw Google Bedrijfsprofiel
Stel dat u met succes de authentieke band en positieve associatie opbouwt die nodig zijn om een Gen Z-koper aan te trekken.
Lokaal begint hun ervaring wanneer ze een nieuw tabblad op hun computer openen of van app naar hun foto schakelen om naar uw merk te zoeken, en de kans is groot dat ze zich daarvoor tot Google wenden.
In een onderzoek uit 2022 naar het zoekgedrag van lokale consumenten (Openbaarmaking: ik werk voor Rio SEO), ontdekten we dat:
47% van Gen Z’ers zei heel vaak Google Zoeken en Google Maps te gebruiken om informatie te vinden over bedrijven in hun gebied. 65% van de meest gezochte informatie op lokale bedrijfsvermeldingen is het adres of de routebeschrijving van het bedrijf, gevolgd door recensies (56%), openingstijden (54%) en de website (54%). 68% van Gen Z’ers voert meerdere keren per dag online zoekopdrachten uit. 65% van Gen Z’ers wil 10 mijl of minder reizen voor de producten of diensten van een bedrijf.
Om uw Gen Z-leads van socialmediamarketing naar conversie te laten evolueren, is het essentieel om uw LX te beheren en te optimaliseren met uw Google-bedrijfsprofiel (GBP).
Uw GBP moet mobiel geoptimaliseerd en up-to-date zijn, met correcte winkeluren en adressen met GPS-aanwijzingen, evenals snel inzicht in winkelvoorraad, betalingsopties en andere hoogtepunten van de winkel
Ten slotte
Het belangrijkste punt is dit: Gen Z-marketing voor sociale media vereist een evenwicht tussen het aanpassingsvermogen van het medium en de consistentie van de stem om een betrokken publiek aan te trekken.
Online optimalisatie, sociale media en lokale ervaring zullen merken in staat stellen om deze doelgroepen om te zetten in klanten.
Merken die van beide kanten een prioriteit maken, zijn het best voorbereid om deze notoir ongrijpbare generatie te bereiken.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: CarlosBarquero/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!