fbpx

Hoe geweldige metabeschrijvingen te maken

Hoe geweldige metabeschrijvingen te maken

Share This Post


Metabeschrijvingen zijn belangrijk voor zoekoptimalisatie. Als dit correct wordt gedaan, zullen ze gebruikers aanmoedigen om door te klikken vanaf pagina’s met zoekresultaten.

Het doel is om een ​​samenvatting van de webpagina te geven.

In het beleid van Google staat:

“De meta description tag op een pagina geeft Google en andere zoekmachines een samenvatting van waar de pagina over gaat.”

Metabeschrijvingen hebben geen directe invloed op de zoekresultaten.

Maar ze spelen een belangrijke rol bij het helpen van potentiële sitebezoekers om te begrijpen waar een pagina over gaat, wat een positief effect kan hebben op verwijzingen naar zoekresultaten.

Hier leert u hoe u geweldige metabeschrijvingen maakt die zoekmachines helpen uw pagina-inhoud te begrijpen en zoekers inspireren om door te klikken en uw website te bezoeken.

Wat is een metabeschrijving?

Een metabeschrijving is een HTML-tag (technisch gezien wordt het een HTML-element genoemd) die zoekmachines en zoekers een samenvatting geeft van waar een webpagina over gaat.

Het wordt weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) onder de paginatitel. De URL, titel en metabeschrijving vormen samen een zogenaamd zoekfragment.

Voorbeeld van metabeschrijving

Screenshot van een zoekfragmentZoek screenshot, Google, augustus 2022

Volgens het World Wide Web Consortium (W3C), de internationale organisatie die verantwoordelijk is voor het definiëren van HTML-standaarden, heeft de metabeschrijving drie kwaliteiten.

De drie kwaliteiten van een geldige metabeschrijving zijn:

Gebruikers kunnen elke tekst schrijven die ze willen, zonder enige beperking, zolang het maar beschrijft waar de webpagina over gaat. De samenvatting moet geschikt zijn voor gebruik door een zoekmachine. Er kan slechts één metabeschrijving per webpagina zijn.

Google herschrijft metabeschrijvingen

Het zoekfragment kan de metabeschrijving van een webpagina bevatten of het kan tekst zijn die Google selecteert uit het zichtbare deel van de webpagina zelf.

Google-richtlijnen stellen dat ze de metabeschrijving alleen zullen gebruiken als deze correct is.

“Google gebruikt soms de tag van een pagina om een ​​fragment in zoekresultaten te genereren, als we denken dat het gebruikers een nauwkeurigere beschrijving geeft dan alleen mogelijk zou zijn op basis van de inhoud van de pagina.”

Afhankelijk van de nauwkeurigheid van de metabeschrijving, kan Google een metabeschrijving voor uw webpagina herschrijven die volledig afwijkt van de metabeschrijving van de webpagina.

Dit is niets nieuws. Google heeft dit proces vele jaren geleden geautomatiseerd.

Uit een onderzoek uit 2020 bleek dat Google 70% van de tijd metabeschrijvingen herschrijft.

Als dit waar is, zou het kunnen dat uitgevers geen nauwkeurige metabeschrijvingen maken?

Een ding dat onbetwistbaar is, is dat het belangrijk is om de juiste manier te begrijpen om een ​​metabeschrijving te schrijven.

Metabeschrijvingen vs. SERP-fragmenten

Sommige mensen gebruiken de termen “metabeschrijving” en “zoekfragment” ten onrechte door elkaar.

Maar metabeschrijvingen en zoekfragmenten zijn twee verschillende dingen.

De metabeschrijving is een HTML-tag die u beheert. U kunt uw eigen metabeschrijvingen maken en optimaliseren.

Zoekfragmenten zijn de beschrijvingen die Google weergeeft voor uw webpagina’s.

Waarom zijn metabeschrijvingen belangrijk voor SEO?

Metabeschrijvingen worden niet gebruikt als rankingfactoren.

Dus hoe moeten ze tegenwoordig worden gebruikt, waarom zijn ze belangrijk?

Metabeschrijvingen kunnen klikken, verkeer, potentiële conversies en inkomsten genereren door gebruikers ervan te overtuigen dat uw webpagina de informatie bevat waarnaar ze op zoek zijn.

De richtlijnen van Google voor best practices voor metabeschrijvingen adviseren het gebruik van de metabeschrijvingstag om de inhoud van de webpagina samen te vatten.

Maar hij stelt ook voor om het te gebruiken om gebruikers ervan te overtuigen dat de inhoud is wat ze zoeken.

“Ze zijn als een argument dat de gebruiker ervan overtuigt dat de pagina precies is wat hij zoekt.”

Het doel van SEO is om uw site bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.

Wat de metabeschrijving belangrijk maakt voor SEO, is dat het die toppositie verandert in een overwinning om de gebruiker te overtuigen door te klikken naar de webpagina.

Wat is de aanbevolen of ideale lengte van de metabeschrijving?

Jarenlang werd het als standaard SEO-praktijk beschouwd om metabeschrijvingen rond de 160-165 tekens te houden (of 156-160 tekens, afhankelijk van met wie je praat).

De redenering hierachter is dat deze optimalisatie het afkappen van metabeschrijvingen in zoekresultaten helpt voorkomen.

Maar Google gebruikt de metabeschrijving om de webpagina beter te begrijpen en er is geen limiet aan hoe lang de metabeschrijving mag zijn, al suggereert Google niet meer dan een korte alinea.

Dit is wat Google aanbeveelt:

“De metabeschrijvingstag op een pagina geeft Google en andere zoekmachines een samenvatting van waar de pagina over gaat … de metabeschrijvingstag op een pagina kan een zin of twee of zelfs een korte alinea zijn.

SEO’s raden aan om uw metabeschrijving binnen een bepaalde limiet te houden op basis van hoeveel metabeschrijving Google kan weergeven op een pagina met zoekresultaten.

Google zegt beknopt te zijn en zoveel te schrijven als een alinea.

De W3C HTML-standaarden stellen dat er geen andere limiet is dan een “free-form string”, wat betekent dat er geen regels zijn over hoeveel tekst wordt gebruikt.

Als je afgaat op wat Google aanbeveelt, zou je kunnen zeggen dat de ideale lengte van een metabeschrijving zo lang is als nodig is om de webpagina nauwkeurig samen te vatten, maar niet langer dan een korte alinea.

Gebruik uiteindelijk je eigen oordeel.

7 schrijftips en best practices voor metabeschrijvingen

1. Onderzoek uw concurrenten

Ongeacht uw branche, SERP-onderzoek zal u helpen te zien wat werkt voor uw concurrenten zonder ze te herschrijven, wat u kan inspireren om betere metabeschrijvingen te schrijven.

Door te onderzoeken welke metabeschrijvingen correct worden weergegeven in zoekresultaten en welke door Google zijn herschreven, kunt u beter begrijpen hoe u dit op de juiste manier moet doen.

Effectief SERP-onderzoek doen:

Stap 1: Onderzoek de SERP’s voor uw gerichte zoekwoord

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Het kan erg tijdrovend zijn om handmatig alle zoekresultaten te doorlopen en precies te bepalen wat het kryptoniet van uw concurrentie is.

De reden dat we naar de concurrentie keken, is dat de concurrentie meestal technieken toepast die momenteel werken.

Stap 2: Onderzoek de SERP’s voor uw concurrentie en wat ze doen

Bekijk hier uw concurrentie en ontdek wat zij precies voor hun merken doen.

Stap 3: Zet ze samen in een spreadsheet en volg ze

Met behulp van de SEO Quake Google Chrome-extensie kunt u Google SERP’s vrij snel en efficiënt exporteren naar een Excel-spreadsheet.

Hiermee kunt u uw concurrentie bijhouden en deze elke maand gemakkelijk en efficiënt volgen zonder enorme maandelijkse kosten.

2. Breng je klantreis in kaart

Identificeer het optimale aankooptraject van uw doelgroep en wat er gebeurt in elke fase van de marketingtrechter.

De marketingtrechter kan sterk variëren, afhankelijk van uw doelmarkt, dus het zou geen zin hebben om hier een exacte conversietrechter te delen.

Target en pas uw metabeschrijvingen aan op basis van uw bevindingen, maar maak altijd het uiteindelijke doel om het onderwerp van de webpagina nauwkeurig samen te vatten.

3. Gebruik de unieke toon en stijl van uw merk

Elk merk moet een unieke tone of voice hebben die consistent is met zijn merkidentiteit; zo verschijnt het merk online voor gebruikers.

Elke metabeschrijving moet uniek zijn ontworpen en afgestemd op hoe die tone of voice wordt versterkt in het merkecosysteem.

Voor een ondernemingsrechtelijke website zou u toch niet dezelfde tone of voice gebruiken als voor een kinderdagverblijf?

Dus waarom zou je een tone of voice gebruiken die van pagina tot pagina precies hetzelfde is?

Het belangrijkste voordeel van tone of voice is dat het verschillende mensen bereikt die zich op bepaalde zoekwoorden richten.

Door mensen met gebruikersintentie te targeten en zoekwoorden te combineren met dit onderzoek, is het mogelijk om uw doelgroep te bereiken met een niveau van verfijning en optimalisatie dat echt resoneert.

4. Neem de zoekwoorden op waar uw doelgroep daadwerkelijk naar zoekt

Google stelt dat ze geen zoekwoorden gebruiken in de metabeschrijving voor ranking. Maar wat zie je als je SERP-onderzoek doet? Trefwoorden gemarkeerd in de metabeschrijving.

Dit is iets dat uw lezer naar het meest relevante resultaat kan trekken dat aan hun vraag voldoet.

Als uw metabeschrijving beter beantwoordt aan zijn bedoeling dan enig ander resultaat dat wordt weergegeven, wint u de klik.

5. Profiteer van trending sociale krantenkoppen

Als social media savant sta je hoogstwaarschijnlijk bovenaan je branche als het gaat om het identificeren van precies wat trending is en wat niet voor je publiek.

Het volgen van influencer-accounts en bedrijven in de branche zou al deel moeten uitmaken van uw strategie.

Ga nog een stap verder en beoordeel welke onderwerpen momenteel populair zijn in uw ruimte en kijk welke metabeschrijvingen worden weergegeven voor de hoogste resultaten.

Google Trends, BuzzSumo en Trending Topics op Twitter zijn goede plaatsen om te controleren welke trends relevant kunnen zijn voor uw branche.

6. Richt u op een specifieke zoekintentie

Brede metabeschrijvingen en lege zinnen zoals ‘beste widgets’ en andere modewoorden voor verkoop kunnen potentiële klanten afschrikken.

Het is belangrijk om vertrouwen te wekken dat uw resultaat iets is dat voldoet aan de intentie van uw gebruiker voor de zoekopdracht.

U wilt praten over waar uw lezers echt naar op zoek zijn, niet proberen ze via uw eigen verkooptrechter te praten.

7. Werk uw metabeschrijvingen bij voor oudere inhoud

Het bijwerken van verouderde inhoud op een website kan gunstig zijn voor de site en is een geweldige manier om nieuwe tractie te krijgen voor oudere pagina’s.

Door uw metabeschrijvingen bij te werken, is het ook mogelijk om als resultaat meer grip op sociale media te krijgen.

Je kunt oudere berichten opnieuw delen en meer zichtbaarheid krijgen door al je metabeschrijvingen systematisch bij te werken.

Voorbeelden van geweldige metabeschrijvingen

Dus hoe ziet een goede metabeschrijving eruit?

Hier zijn een paar voorbeelden:

“Pijn en lijden zijn zeer reëel voor het slachtoffer in een letselschadezaak. Lees meer over hoe u het ongemak van onze letselschadeadvocaten kunt verminderen in deze nieuwste blogpost.”

“Door helder na te denken over uw behoeften, is het mogelijk een computer te vinden die u zal helpen alle dingen te doen die u momenteel leuk vindt en meer. Onze technici leggen het uit.”

“Wat zoekt u in een widget? Onze widgettechnici kunnen u helpen de beste voor uw behoeften te vinden. Dit zijn de dingen waarnaar u moet zoeken in widgets.”

goede of slechte metabeschrijvingen van de pagina met metabeschrijvingen van GoogleScreenshot van Google Search Central, september 2022

Niet elk type metabeschrijving zal goed werken voor elke branche. Dit is waar testen om de hoek komt kijken, de resultaten evalueren en wijzigingen aanbrengen op basis van die resultaten.

Stem uw metabeschrijving af op de website en op de pagina die is ontworpen voor uw gebruikers.

Optimalisatie van metabeschrijvingen

De basis van een metabeschrijving die door Google wordt aanbevolen, is om samen te vatten waar de inhoud over gaat, beknopt te zijn, maar zoveel tekst te gebruiken als nodig is, en niet alleen voor trefwoorden (keyword stuffing).

Het wordt ook aanbevolen dat de metabeschrijving aantrekkelijk is voor een potentiële sitebezoeker.

Hoewel de traditionele SEO-praktijk de metabeschrijving voor zoekwoorden en een call-to-action gebruikt, is dit volgens Google en het W3C niet de best practice.

De beste methode voor metabeschrijvingen is om het onderwerp van de webpagina samen te vatten, zodat potentiële sitebezoekers erop kunnen vertrouwen dat hun antwoorden slechts een klik verwijderd zijn.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!