fbpx

Hoe je het op de juiste manier doet

Hoe je het op de juiste manier doet

Share This Post


Het is nog steeds belangrijk om de rangschikking van zoekwoorden bij te houden als u uw SEO-inspanningen wilt maximaliseren.

Het bijhouden van de rangschikking van zoekwoorden kan u helpen ervoor te zorgen dat uw website zichtbaar is, waardevol zoekmachineverkeer in beslag neemt en meer verkeer, verkopen, conversies en inkomsten genereert.

Met de juiste tools, platforms en processen kunt u de prestaties van uw website volgen, zodat u een effectieve strategie voor zoekwoordonderzoek kunt ontwikkelen die in de loop van de tijd resultaten oplevert.

U kunt ook evalueren hoe uw website reageert op veranderingen in uw SEO-strategie om het verkeer naar uw website te vergroten en te voldoen aan KPI’s.

Wat is rankingtracking?

Het volgen van rankings blijft een belangrijk onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie en een belangrijke maatstaf die de meeste SEO-professionals, site-eigenaren en marketeers blijven meten.

Hiermee kunt u de effectiviteit van uw optimalisatie-inspanningen meten zodra uw zoekwoorden beginnen te rangschikken en in de loop van de tijd verkeer, inkomsten en conversies opleveren, wat het doel van SEO is.

Waarom ranking tracking belangrijk is voor SEO

Als u zoekwoorden heeft die bovenaan Google staan ​​en geen zakelijke waarde bieden, zijn uw SEO-inspanningen verspild.

Door regelmatig de rangschikking van zoekwoorden bij te houden en trends in de loop van de tijd te analyseren, krijgt u waardevol inzicht in hoe effectief uw algehele SEO-strategie is bij het genereren van organisch verkeer naar uw website en mogelijk het verhogen van conversies en de verkoop

Dit kan worden gebruikt om kansen te identificeren om de zichtbaarheid te verbeteren en meer mensen te helpen vinden wat u te bieden heeft.

Gelukkig zijn er een aantal tools en platforms beschikbaar die het gemakkelijk maken om te controleren waar uw zoekwoorden staan.

Maar hier is hoe je het op de juiste manier doet op basis van mijn ervaring en enkele tips om rankings effectief bij te houden.

Ranking bijhouden met zoekwoordgroepen

Bepaal eerst welke zoekwoorden u wilt volgen met behulp van uw SEO-platform of puntenoplossing.

U kunt zoekwoorden ook handmatig bijhouden door naar het zoekwoord op Google te zoeken, maar dit is geen duurzame oplossing voor de lange termijn.

Ik raad altijd aan om verschillende zoekwoordgroepen te maken op basis van uw websitehiërarchie en deze te verdelen tussen merkgebonden en merkloze zoekwoorden.

Merktermen zorgen voor veel verkeer en conversies voor de meeste sites, en het mislopen van merkrangschikkingen kan een nadelige invloed hebben op uw resultaten, waardoor het bijhouden van zoekwoorden belangrijk wordt voor het merk

Als ik de SEO voor mevrouw Cookies beheerde. Velden en zoekwoordrangschikking volgen, ik zou mijn zoekwoordgroepen opsplitsen op topnavigatie, dwz:

Categorieën mevrouw FieldsScreenshot van mevrouw Fields, december 2022

Omdat er zoveel producten zijn, zou ik de productvermeldingen ook opsplitsen in hun eigen zoekwoordgroep.

Ik raad ook aan een lijst met gouden zoekwoorden toe te voegen. Dit zijn trefwoorden die jouw organisatie bijzonder belangrijk vindt, die veel businesswaarde bieden en waardevol zijn voor stakeholders.

Mobiel en desktop

Met de overstap van Google naar mobiele indexering en de verschillen in zoekresultaten op mobiel en desktop, is het een goede strategie om rankings op zowel mobiel als desktop bij te houden. Dit geldt met name omdat er veel factoren in het spel zijn, bijvoorbeeld maatwerk, snelheid, mobiele compatibiliteit, enz.

Het bijhouden van zowel mobiele als desktopzoekwoorden kan duur zijn en extra bandbreedte in beslag nemen.

Dus als u een puntoplossing of een SEO-platform gebruikt dat geen onbeperkte zoekwoordrangschikking biedt, kunt u snel uw zoekwoordlimiet bereiken, vooral als u een merk beheert met duizenden of zelfs miljoenen zoekwoorden.

Het volgen van de ranking van concurrenten

Niets moedigt een leidinggevende meer aan dan hem te laten zien dat uw concurrentie meer verkeer genereert voor zoekwoorden die uw bedrijf nodig heeft om op de eerste pagina van Google te staan.

Houd altijd de posities van uw concurrenten in de gaten om te zien waar ze verkeer vandaan halen en welke nieuwe zoekwoorden verkeer naar hun websites leiden.

Zo kunt u zien welke kansen u eenvoudig kunt benutten door middel van schone nieuwe inhoud, bestaande optimalisatie, koppelingen, enz.

Door bij te houden hoe uw concurrenten scoren voor bepaalde zoekwoorden, krijgt u een goede indicatie van hoe goed u het doet in vergelijking en welke inhoud u mogelijk nodig heeft.

Het kan ook uw strategie bepalen wanneer u in de toekomst uw PageRank wilt verbeteren.

Besteed aandacht aan de posities van niet-merkconcurrenten; dit is een goede indicatie van waar goede inhoud ook naar uw merk gaat.

Classificatie distributie

Als u aandacht besteedt aan uw positieverdeling, kunt u zich concentreren op snelle overwinningen, bijvoorbeeld geweldige kansen op afstand (zoekwoorden met een rangorde van 11-20) waarbij kleine aanpassingen een aanzienlijke impact kunnen hebben en meer incrementeel verkeer, inkomsten en conversies kunnen genereren.

Aandacht besteden aan zoekwoorden die op posities die verkeer genereren (dwz posities 4 tot 10) en opkomende posities (21 tot 40) scoren, kunnen u ook helpen bij het volgen van prestaties en kansen om de zichtbaarheid te vergroten.

ranking distributie staafdiagramScreenshot door de auteur, december 2022

Regionale en lokale monitoring

Als u een regionaal of lokaal bedrijf heeft, is het belangrijk om in de gaten te houden hoe uw website presteert in verschillende geografische regio’s.

Dit zal u helpen meten hoe goed uw lokale en regionale SEO-inspanningen presteren, afhankelijk van waar de meerderheid van uw doelgroep zich bevindt.

Zorg er ook voor dat u bijhoudt hoe uw zoekwoorden in de loop van de tijd populair zijn en hoe ze worden beïnvloed door algoritme-updates, site-updates of andere externe factoren.

Tools voor het bijhouden van ranglijsten die u kunt gebruiken

Er zijn veel tools voor het bijhouden van rankings van derden, puntoplossingen en platforms die u kunt gebruiken om rankings bij te houden, bijvoorbeeld Traject Data, Semrush, Ahrefs, BrightEdge of Conductor om er maar een paar te noemen.

Met deze tools kunt u elke URL invoeren samen met het trefwoord dat u wilt controleren en krijgt u vervolgens een overzicht van hoe die pagina scoort voor die term.

Ze geven ook informatie over zaken als het competitieniveau, zodat je een idee krijgt van hoe moeilijk het zou zijn om in het klassement te klimmen.

Een effectieve manier om rankings bij te houden is door middel van geautomatiseerde rapporten, zodat u regelmatig weet hoe uw website presteert.

Als u een e-commercemerk bent, wilt u misschien wekelijks of zelfs dagelijks de ranglijst controleren.

Dit helpt u op de hoogte te blijven van hoe uw zoekwoordrangschikkingen veranderen, zodat u de nodige aanpassingen kunt maken om uw SEO-strategie effectief te houden.

Houd er rekening mee dat ranglijsten vaak fluctueren op basis van maatwerk, op welk datacenter u zich richt en meer.

De meeste bureaus en merken volgen de rangschikking van maand tot maand, van kwartaal tot kwartaal, enz.

Tips voor het effectief volgen van rankings

Hier zijn enkele tips voor het effectief bijhouden van zoekwoordrangschikkingen:

Gebruik een nauwkeurige trackingtool of -platform – Bij het volgen van zoekwoordposities is nauwkeurigheid de sleutel. Zoek naar een oplossing die nauwkeurige en uitgebreide resultaten oplevert, zodat u inzicht krijgt in hoe uw zoekwoorden presteren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Integratie met Google Search Console – Rankings zijn niet de beste maatstaf voor succes, alleen als ze waarde opleveren, d.w.z. verkeer, omzet, verkoop en conversies. Sommige merken houden miljoenen zoekwoorden bij, wat misschien niet het beste idee is, omdat sommige van deze zoekwoorden geen zakelijke waarde bieden, zelfs niet als u bovenaan de SERP’s staat voor die termen.
Als u termen heeft die in het verleden geen waarde hebben opgeleverd zodra ze bovenaan de eerste pagina van Google staan, dan zijn deze zoekwoorden misschien niet de moeite waard om te volgen omdat ze geen commerciële waarde hebben toegevoegd en mogelijk niet relevant zijn.
Controleer beoordelingen en waarschuwingen regelmatig – Houd uw zoekwoordrangschikking regelmatig bij, zodat u op de hoogte blijft van hoe uw pagina’s presteren. Stel waarschuwingen in op uw SEO-platform of puntoplossing om u op de hoogte te stellen als er drastische veranderingen in de zichtbaarheid zijn, bijvoorbeeld als uw gouden zoekwoorden van pagina 1 naar pagina 3 gaan.
Werk de gegevens regelmatig bij – Zoekmachines veranderen voortdurend de manier waarop ze pagina’s rangschikken in hun resultaten, dus het is belangrijk dat uw provider regelmatig de gegevens voor het bijhouden van zoekwoorden bijwerkt met de nieuwste informatie. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat uw pagina’s in een concurrerende positie blijven.
Analyseer de resultaten – Zodra u uw gegevens heeft verzameld, moet u deze zorgvuldig analyseren om te bepalen hoe bepaalde pagina’s presteren en hoe bepaalde veranderingen in de loop van de tijd die posities kunnen beïnvloeden. Dit geeft u waardevol inzicht in hoe u uw pagina’s beter kunt optimaliseren voor hogere rankings en hoe u concurrerend kunt blijven in de SERP’s.
Handeling – Nadat u uw gegevens hebt geanalyseerd, is het tijd om actie te ondernemen. Breng indien nodig wijzigingen aan om uw zoekwoordrangschikking te verbeteren, zoals het aanpassen van titels en metabeschrijvingen, het optimaliseren van afbeeldingen en inhoud, of andere SEO-tactieken die uw zichtbaarheid in de resultaten van zoekmachines helpen vergroten. Met de juiste strategie kun je de SERP-rangen beklimmen. Het is ook belangrijk om bij te houden welke SEO-wijzigingen zijn aangebracht en wanneer, zodat u kunt vaststellen welke tactieken en strategieën werken om uw zichtbaarheid te verbeteren.

Wanneer u rangregistratie niet moet gebruiken en aanvullende overwegingen

Volg de 80/20 regel. 80% van de waarde zit in 20% van de gegevens, waardoor uw zoekwoordenlijsten veel kleiner blijven.
Gewicht per volume prioriteit. 10 zoekwoorden op positie 1 met 10 zoekopdrachten per maand zijn elk minder waard en vergen meer werk dan een zoekwoord op positie 10 met 10.000 zoekopdrachten per maand.
Als uw middelen beperkt zijn, concentreer u dan op off-brands. Er zijn andere waarschuwingssignalen van merkproblemen dan rangen.
Besteed aandacht aan universele en zero-click resultaten evenals informatiesites zoals Wikipedia. Als de bovenkant van pagina 1 vol staat met deze resultaten, komt uw merk niet in de topresultaten.
Besteed aandacht aan mensen die het ook vragen, als het bovenaan de pagina verschijnt een (bijv. positie twee of drie). Dit is een sterk signaal dat de gebruiker op zoek is naar andere inhoud en dat de zoekopdracht mogelijk niet geschikt is voor optimalisatie-inspanningen.
Let op de universele resultaattypen op de eerste pagina. Dit is een sterk signaal van het type inhoud dat gebruikers willen voor de zoekopdracht. De beste inhoud op de webpagina kan bijvoorbeeld niet winnen van video als gebruikers video-inhoud proberen te vinden met de zoekopdracht.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: chaylek/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!