Lange tijd was de meest gestelde vraag die mij werd gesteld: “Hoe bereiken we millennials met marketing?”
Nu draaien de wielen en het primaire doel van veel marketeers is om een nieuwe generatie content-hongerige consumenten te bereiken. En de vraag is: hoe richten we onze marketing op Generatie Z?
Generatie Z, of ‘Zoomers’, is een vrij unieke groep jonge volwassenen en tieners.
Aan de ene kant hebben ze nooit een leven zonder internet gekend.
Aan de andere kant brengen ze een enorme koopkracht met zich mee.
Nu geïnteresseerd?
Laten we eens kijken hoe we beschikbaar onderzoek, enquêtes en gegevens kunnen gebruiken om onze marketingstrategieën en -campagnes te verbeteren en aan te sluiten bij de volgende grootste generatie: Gen Z.
Is het moeilijk om te verkopen aan Generatie Z?
Bedrijven willen meestal het grootste publiek bereiken voor de beste prestaties, toch?
Welnu, millennials mogen dan de grootste groep consumenten van vandaag zijn, en babyboomers hebben meer geld te besteden, maar de macht van Gen Z groeit.
Een recent Bloomberg-rapport laat zien dat deze jonge studenten en werkende professionals $ 360 miljard aan besteedbaar inkomen hebben.
Dit aantal zal alleen maar toenemen.
Marketeers worstelen met de beste manieren om Gen Z op de markt te brengen, zodat ze hen kunnen laten kopen, omdat traditionele marketingmethoden niet werken.
Dit blijkt echter lastig, aangezien Gen Z anders oplet en geld uitgeeft dan voorgaande generaties.
Wat is Generatie Z?
Gen Z is de groep mensen die tussen 1997 en 2012 is geboren. Dit betekent dat de oudsten van deze generatie twintigers zijn en de jongsten dit jaar bijna tieners zijn.
De volgende generatie na Gen Z heet Generation Alpha.
Zoomers zijn echt digitaal native. Ze zijn al van kinds af aan online en gebruiken internet, mobiele telefoons, sociale media en zelfs winkelen vanaf jonge leeftijd.
Ze zijn zeer vertrouwd met onderzoek en gegevensverzameling en schakelen zonder problemen van online naar offline universums.
Ze zijn ook de best opgeleide generatie tot nu toe.
Hoe verschilt marketing voor Gen Z van andere generaties?
Nou, ze verschillen eigenlijk nogal wat.
Eerst moeten we begrijpen wat het belangrijkste is voor elke generatie.
Dit bestaat vaak uit de belangrijkste gebeurtenissen die plaatsvonden in hun vormende jaren.
Terwijl bijvoorbeeld status het belangrijkst is voor Gen Xers (geboren tussen 1960 en 1979), draait het bij Millennials (geboren tussen 1980 en 1994) allemaal om authentieke ervaringen.
Dus wat is het belangrijkste voor Gen Z?
Volgens onderzoek van McKinsey is de belangrijkste drijfveer van deze generatie het zoeken naar waarheid.
Zodra marketeers begrijpen dat Generatie Z erg comfortabel is met het zoeken naar informatie en het vergelijken van gegevensbronnen in hun zoektocht naar de waarheid, zullen ze begrijpen welke inhoud ze moeten produceren om hen te bereiken.
Enkele aanvullende feiten over Generatie Z
Zoomers zijn loyaal
Dat is juist! Ze zijn niet zo wispelturig en gemakkelijk te verplaatsen als we eerst dachten.
Een rapport van het IBM Institute for Business Value en de National Retail Federation onthulde zelfs enkele interessante trends rond Gen Z en merkaffiniteit.
59% van de respondenten zegt de merken te vertrouwen waarmee ze zijn opgegroeid. 46% van de Zoomers gaf aan “een sterke band of loyaliteit” te hebben met een merk. 66% blijft lang bij een favoriet merk kopen.
Dit laat zien dat ze relaties willen (en kunnen) opbouwen en onderhouden met de merken waarmee ze verbonden zijn.
Daarom is het zo belangrijk voor merken om hun Gen Z-klantenbestand te koesteren.
Zoomers beïnvloeden het hele gezin
Dit is simpelweg waar omdat de meerderheid van Gen Z nog niet volledig onafhankelijke volwassenen zijn en nog bij hun ouders wonen.
Ze genereren echter wel inkomen en beïnvloeden gezinsuitgaven, met name aan eten en drinken (77%), meubels (76%), huishoudelijke artikelen (73%), reizen (66%) en eten buitenshuis (63%).
11 strategieën voor marketing voor Gen Z
Ongeacht tot welke generatie u uw marketing richt, u moet begrijpen wie uw ideale klant is.
Je kunt niet gewoon zeggen: “We brengen generatie Z op de markt”, en dat is alles.
U moet het werk doen om grondig te begrijpen wie uw doelgroep is: wat hun uitdagingen zijn, wat ze graag doen, wat ze leuk vinden, wat hen afschrikt en, belangrijker nog, wat ze van u verwachten.
Dit is dus de eerste stap in marketing voor Gen Z: Ken uw publiek.
Dit geldt echter voor alle generaties, en niet alleen voor marketingstrategieën van Gen Z, en daar gaat dit stuk niet over. We willen onderzoeken hoe merken met name Gen Z kunnen bereiken.
De beste manier om ze te bereiken is via sociale media en sluit aan bij hun progressieve benadering van het leven. Hier is hoe.
1. Creëer kanaalspecifieke inhoud
Daarmee bedoel ik dat er geen one size fits all is als het gaat om multi-channel marketing.
Marketeers repliceren vaak een campagne en verspreiden deze over meerdere kanalen.
Maar er is een betere manier.
Maak content die je deelt op TikTok met het TikTok-publiek in gedachten. Hetzelfde voor LinkedIn, Snapchat, Instagram, Facebook, TV, enz.
Deze doelgroepen zijn verre van hetzelfde.
Generatie Z geeft zelfs de voorkeur aan merken die weten hoe ze elk social media-platform op unieke wijze moeten gebruiken, net als zij.
Bijvoorbeeld:
Instagram voor ambitieuze berichten. Snapchat voor alledaagse momenten. TikTok voor leuke en trending challenges. Twitter voor nieuws. LinkedIn voor carrièregerichte inhoud.
Als u wilt dat uw betaalde of organische inhoud succesvol is, moet u passen bij de online sociale gemeenschap waarnaar u berichten plaatst.
2. Houd het kort
Pas inhoud aan die geschikt is voor een korte aandachtsspanne.
Generatie Z houdt van platforms als Snapchat, TikTok en Instagram die de voorkeur geven aan korte video’s.
Vergeet ook niet om uw inhoud mobiel geoptimaliseerd te maken.
3. Gebruik video: veel
Dit punt volgt uit het vorige.
Deze eerste generatie mobiele telefoons verslindt video’s op hun smartphones.
Hoewel dit geen geheim is, is het enorm effectief om deze generatie te bereiken die is opgegroeid met YouTube en nu TikTok.
4. Bevorder authenticiteit
Het is van vitaal belang dat de toon, stem en persoonlijkheid van uw merk authenticiteit en geloofwaardigheid uitstralen.
Het laat de mensen en waarden achter het merk zien.
Investeer in het opbouwen van duurzame relaties.
Omdat? Generatie Z geeft de voorkeur aan authentieke merken. Ook leuk.
Gebruik bloopers, video’s achter de schermen, personeelsinterviews en al het andere dat een menselijke band kan bevorderen.
Bedenk hoe de meeste TikTok-video’s worden gefilmd op persoonlijke apparaten in plaats van op dure apparatuur of zorgvuldig geproduceerde video’s.
Zelfs als uw budget enorm is, moet u het nog steeds reëel houden.
5. Wees transparant en leg verantwoording af
Dit komt omdat de Zoomers achter de waarheid aan zitten, weet je nog?
Daarom is de geloofwaardigheid van uw merk erg belangrijk voor deze generatie consumenten.
Het goede nieuws is dat als je een fout maakt, ze open armen hebben als je verantwoordelijkheid neemt, transparant zijn en verantwoordelijk zijn voor verandering.
6. Ga naar de influencer
ik weet dat je het weet
Maar ik wil een iets andere aanpak voorstellen.
In plaats van de influencer alleen te betalen als distributeur van uw producten, positioneert u ze als het middelpunt van een strategie op zich.
In deze generatie heerst nog steeds de influencer.
Uit een recent rapport blijkt dat 24% van de Gen Z-vrouwen en 16% van de mannen zich laat leiden door influencers als het gaat om aankoopbeslissingen.
Dit gebeurt commercieel met groot succes met direct shopping, vooral in China.
Influencers zijn een must in je marketingbudget. Ze brengen de gemeenschap die u wilt bereiken.
Geen scripts, gewoon echt, transparant en leuk.
7. Nodig Gen Z uit om deel te nemen aan uw marketing
Roman, toch? Stuur gewoon je PR-team niet om het te vragen.
Zolang het authentiek, echt en grappig is, kun je vragen of ze voor de camera worden geïnterviewd.
U kunt vragen of u hun tweets of opmerkingen over uw product mag delen.
Vraag uw beste Gen-Z-klanten of Gen-Z-medewerkers om hierover contact met hen op te nemen.
Of het nu goed of slecht is, dit soort transparantie creëert echte en duurzame banden.
8. Laat iedereen geloven
Profiteer van platforms zoals TikTok die het creëren van inhoud, betrokkenheid en interactie stimuleren.
Als je een hashtag, trend of uitdaging kunt starten, zoals de Coca-Cola-uitdaging, krijg je ongelooflijke bekendheid.
Of sluit je aan bij een bestaande hashtag en berijd de golven.
9. Wees leuk en avontuurlijk
Maak het leuk.
Ik weet dat Zoomers veel voeling hebben met sociaal-economische en ecologische uitdagingen, maar het escapisme dat sociale platforms bieden, zorgt ervoor dat ze zich aangetrokken voelen tot de leuke inhoud.
Schroom niet om avontuurlijke en leuke content te creëren.
10. Profiteer van door gebruikers gegenereerde inhoud
Gezien hun zoektocht naar waarheid, vind ik dat door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) vaak het beste presteert bij een doelgroep van Gen Z.
Hoe ziet dit eruit in uw campagne?
Gebruik afbeeldingen van echte mensen en echte klanten in plaats van een gephotoshopte stockfoto.
Waarom is het goed voor het bedrijfsleven? Welnu, uit een recent onderzoek blijkt dat bijna 80% van de mensen UGC als reden noemt om te winkelen.
Op de vraag om te kiezen tussen een door een gebruiker gegenereerde reisfoto en een stock-reisfoto, zegt 70% van Gen Z dat ze eerder geneigd zijn een bedrijf te vertrouwen wanneer het echte klantfoto’s in hun advertenties gebruikt
11. Geef omnichannelmarketing niet op
Ja, we weten dat Gen Z dol is op hun telefoons.
Ze houden echter ook van fysieke winkels.
Sterker nog, drie keer zoveel Gen Z’ers zeggen dat ze in een fysieke winkel winkelen in vergelijking met online.
Zoomers moet je dus bereiken in al hun waterpunten: social media, YouTube, e-mail, streaming, etc.
Meer bewijs nodig?
Volgens een rapport van Pitney Bowes en de CMO Council geeft 88% van de Zoomers de voorkeur aan een combinatie van digitale en fysieke marketing.
Laatste gedachten
De belangrijkste conclusie uit al deze gegevens is dat Generatie Z geen geheime entiteit is. Er is een schat aan gegevens die laat zien waar ze de voorkeur aan geven als het gaat om marketing en uitgaven.
De beste manier om daar te komen, is door platforms en tools verstandig, doordacht en met een duidelijke bedoeling te gebruiken
Hoe u het ook doet, u moet nadenken over uw marketingstrategie voor Gen Z-consumenten.
Hun aantal, invloed en koopkracht groeien elke dag.
Leden van Generatie Z zijn loyaal en willen relaties opbouwen met authentieke merken die ergens voor staan.
Hier leest u hoe u Gen Z met succes op de markt kunt brengen wanneer u de inzichten gebruikt die tot uw beschikking staan om uw strategieën te sturen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: Nadia Snopek/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!