Vraagt u zich af waarom u het niet zo goed lijkt te doen voor de zoekwoorden die u zeker target?
Weten wat kannibalisering van content u kan kosten en hoe u dit effectief kunt tegengaan?
Op 28 juni heb ik een webinar gemodereerd met zoekexperts Jon Earnshaw, Chief Product Evangelist, en Sophie Moule, Head of Product and Marketing bij Pi Datametrics.
Earnshaw en Moule lieten verschillende soorten inhoudsconflicten zien en hoe u deze kunt oplossen om uw website te optimaliseren voor betere posities in zoekmachines.
Hier is een samenvatting van het webinar. Vul het formulier in om toegang te krijgen tot de volledige presentatie.
Wat is zoekwoordkannibalisatie?
Kannibalisatie van zoekwoorden is wanneer verschillende webpagina’s proberen te rangschikken voor dezelfde zoekwoorden. Dit kan het voor Google moeilijk maken om te beslissen welke pagina in de zoekresultaten moet worden weergegeven.
Dit kan leiden tot kannibalisatie als Google niet kan onderscheiden welke inhoud prioriteit moet krijgen.
Dit probleem gaat over zoekwoorden, geen URL’s. Het betekent dat de ene pagina mogelijk concurreert met een andere voor dezelfde zoekwoorden op uw site.
[See what cannibalization looks like] Direct toegang tot het on-demand webinar →
Belangrijkste soorten kannibalisatie
Er zijn verschillende soorten kannibalisatie:
Intern internationaal subdomein
Maar vandaag zullen we ons concentreren interne kannibalisatie.
99% van de tijd komt het kannibaliseren van uw pagina’s neer op een van deze vier gevallen:
Overlappend onderwerp Autoriteit injectie. Slechte interne link. Niet-contextuele optimalisatie.
[Discover what it looks for each case] Direct toegang tot het on-demand webinar →
Hoe de verschillende soorten kannibalisatie te identificeren
Hier leest u hoe u de voorkomende vormen van kannibalisatie:
Verdachte stroom – Interne link is niet opgelost, caps.
Evolutie van de inhoud – Conflicterende pagina’s vanwege inhoud zoals geruchten, mededelingen en recensieartikelen.
Online-conflict – Conflicterende pagina’s op basis van zoektermen.
[Get examples] Direct toegang tot het on-demand webinar →
Zodra je het type kannibalisatie hebt geïdentificeerd, kun je het oplossen.
Hoe kannibalisatie op te lossen
U kunt kannibalisatie op verschillende manieren aanpakken:
Verlaag het onderwerp door de titel te wijzigen en vervolgens te verhogen met links. Combineer 301 pagina’s of voeg twee pagina’s samen tot één. 301 oudere inhoud op gekozen gateway. Link naar de pagina waar je de deur wilt hebben. Geen index/archiefinhoud die concurreert. Hubpagina’s maken.
[See these tactics action] Direct toegang tot het on-demand webinar →
Afbeelding gemaakt door Pi Datametrics, juni 2023
Hoe kannibalisatie te beheersen
Zodra u het probleem heeft opgelost, is het van cruciaal belang om de kannibalisatie van zoekwoorden dagelijks te controleren door middel van effectieve tracking:
Alle URL’s. Top 100. Alle rivalen. Het verleden.
[Discover the tools to track] Direct toegang tot het on-demand webinar →
belangrijkste punten
Je zult kannibalisatie hebben. Het werkt op zoekwoordniveau. Jij moet de beslissing nemen. Het kan voorkomen worden.
[Slides] Geef uw SEO een boost: hoe kannibalisatie van zoekwoorden worden geïdentificeerd en geëlimineerd
Hier is de presentatie:
Doe mee met ons volgende webinar!
KPI’s, statistieken en benchmarks die ertoe doen voor SEO-succes in 2023
Sluit u op 26 juli aan bij de SEO- en contentmarketingexperts van Conductor terwijl zij u begeleiden bij hun onderzoek naar de nieuwste SEO-benchmarks en statistieken per branche voor 2023. Ontdek hoe u deze gemiddelde KPI’s het beste kunt gebruiken voor uw organische strategieën.
Afbeeldingscredits:
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!