Het lijdt geen twijfel dat mensen tegenwoordig de meeste van hun informatie online krijgen.
Maar wist u dat mensen net zo veel naar lokale bedrijven kijken als naar antwoorden op wat hen bezighoudt?
Uit een consumentenonderzoek van BrightLocal bleek dat 99% van de consumenten het afgelopen jaar internet gebruikte om naar een lokaal bedrijf te zoeken.
78% zoekt minstens één keer per week naar lokale bedrijven.
Screenshot van BrightLocal, september 2022
Wat zegt dat jou?
Het internet is het telefoonboek van de 21e eeuw. Weet je nog die grote, dikke deurstopper van een boek waarin alle nummers en adressen bij jou in de buurt stonden?
En als je niet in het telefoonboek staat, word je niet gevonden.
Het is niet nodig om te zeggen:
U wilt dat uw bedrijf online gevonden wordt.
Dit betekent dat u uw contactgegevens in een online directory moet krijgen, het internetequivalent van het telefoonboek.
Zelfs als je geen SEO-savvy bent, of linkbuilding niet in je stuurhut zit, maak je geen zorgen …
Hier is een webmap voor.
3 voordelen van het gebruik van online mappen
Online directory’s, ook wel bedrijvengidsen of bedrijfsvermeldingen genoemd, zijn een gemakkelijke manier voor bedrijven om links op te bouwen en verkeer naar hun site te leiden.
Hier zijn drie voordelen van het gebruik van een online directory:
1. Gericht en relevant bereik
Directory’s indexeren bedrijven doorgaans op niche, locatie of categorie en bevatten vaak recensies.
Wanneer een persoon een online directory gebruikt, willen ze een bedrijf vinden dat relevant is voor hun behoeften, voor wat ze op dat moment kopen.
Een directory maakt het voor de consument heel gemakkelijk om de (marketing)ruis te doorbreken.
Door uw bedrijf in een directory te hebben, vergroot u de zichtbaarheid van uw site, wat ook de kans op verkoop vergroot.
Screenshot van business.foursquare.com, september 2022
2. Links van vertrouwen
Het verhogen van de SEO en ranking van uw site is een mooi bijproduct van het vermelden van uw bedrijf in een online directory.
Als u in een populaire directory verschijnt die veel gebruikers vertrouwen bij het zoeken naar bedrijven, i uw vermelding is relevant voor de behoeften van gebruikers, directory’s kunnen uw SEO ten goede komen.
Dit kan zorgen voor een betere zichtbaarheid en bereik. Mogelijk ziet u zelfs enkele indirecte voordelen die uw SEO en siterangschikking ten goede komen.
Screenshot van bingplaces.com, september 2022
Schermafbeelding Bing zoeken, september 2022
3. Kosteneffectiviteit
Veel online directory’s, bijvoorbeeld Bing Places, Yelp en Foursquare, stellen bedrijven in staat om hun informatie gratis in hun index te plaatsen. Aan de andere kant rekenen sommige online-gidsen een listingfee aan.
Het kan de moeite waard zijn om uw bedrijfsinformatie toe te voegen aan een betaalde directory. Maar pas op.
Betalen voor links is in strijd met de richtlijnen van Google, dus betaal niet voor vermeldingen als u op zoek bent naar dofollow-links.
Zelfs als een betaalde vermelding een dofollow-link biedt, gooit u waarschijnlijk uw geld weg.
Screenshot van Yelp.com, september 2022
3 manieren om de juiste directory voor uw bedrijf te vinden
Er zijn veel soorten online mappen. U kunt bijvoorbeeld algemene directory’s, bedrijfsvermeldingen, lokale vermeldingen en niche-directories vinden.
Het kiezen van de map (of mappen) waarin je ze wilt laten verschijnen, is niet hetzelfde als spaghetti tegen de muur gooien en kijken wat blijft hangen.
Zoals met alle andere marketingtactieken, moet u een strategie hebben voor het bouwen van links naar webdirectories.
Hier zijn enkele dingen waarmee u rekening moet houden bij het ontwikkelen van uw strategie:
1. Relevantie:
Relevantie en het bereiken van uw doelgroep zijn cruciaal om het maximale uit een online directory te halen. Relevantie is ook een factor waarmee zoekmachines rekening houden bij het crawlen van sites.
Bent u een reisbureau in Texas dat gespecialiseerd is in roadtrips op het vasteland van de VS?
Voeg uw bedrijf dan niet toe aan een directory van internationale reissites.
Het is niet relevant, u bereikt uw doelgroep niet en zelfs als iemand op uw link klikt, zullen ze alleen maar gefrustreerd zijn om te ontdekken dat u geen internationale reisdiensten aanbiedt.
Als u geen internationale reisorganisatie bent, wilt u niet dat zoekmachines uw website associëren met internationale reizen. En ja, dit kan SEO schaden!
Kies een directory die relevant is voor uw niche en uw kansen om uw doelgroep te bereiken en uw SEO te verbeteren, zullen veel groter zijn.
2. Domeinautoriteit
Houd bij het kiezen tussen online directory’s rekening met domeinautoriteit.
Het kan nuttiger zijn om een inkomende link te krijgen van een site met een hoge domeinautoriteit (maar niet altijd; lees meer in The Truth About Domain Authority: What Every SEO Needs to Begrijpen).
U kunt controleren of u uw bedrijf vermeldt in een vertrouwde en gevestigde directory door de autoriteit te controleren met behulp van een tool zoals Ahrefs, Semrush of Moz. Ze hebben allemaal iets andere scores en scoringsmethoden.
Het is van cruciaal belang om te onthouden dat alle ‘autoriteit’-statistieken van derden zijn. Google heeft geen enkele officiële autoriteitsstatistiek voor domeinen. Signalen van hoge autoriteit betekenen meestal dat de tool die u gebruikt het domein in overweging neemt om alle juiste en “goede” signalen te tonen. Dit betekent niet noodzakelijk dat het domein een betere SEO-waarde voor u heeft dan andere.
Screenshot van Semrush, september 2022
3. De juiste eigenschappen
Sommige online directory’s zijn gedetailleerder dan andere, en het is aan jou om te beslissen of je een eenvoudige NAP+W-lijst wilt (naam, adres, telefoonnummer en web-URL) of een lijst met foto’s, recensies en beoordelingen.
Om uw doelgroep te bereiken, is het de extra moeite waard om te profiteren van de meer functierijke mappen.
Door uw bedrijf op te nemen in een directory met toegevoegde functies, moedigt u uw klanten aan om feedback en beoordelingen te geven, wat handig is voor het vergroten van de site-autoriteit en SEO.
Haal het meeste uit online directory’s – blijf consistent
Door gebruik te maken van meerdere bedrijvengidsen, blijft u consistent met uw informatie en updates voor al uw vermeldingen.
Zorg ervoor dat al uw informatie, tot in het kleinste detail, nauwkeurig, merkgebonden en actueel is.
Consistentie is noodzakelijk in uw aanwezigheid op het web, inclusief uw directoryvermeldingen, als u uw SEO wilt versterken en autoriteit wilt opbouwen.
Uw reputatie zullen het wordt beïnvloed als mensen die naar een bedrijf als het uwe zoeken, fouten en inconsistenties vinden in ogenschijnlijk kleine details zoals uw openingstijden, uw website-URL of uw e-mailadres.
bottom line: Wijs mensen niet af voordat ze de kans hebben gehad om met uw merk in contact te komen of uw fysieke winkel te bezoeken.
Als u het goed doet, is het vermelden van uw bedrijf in een relevante online directory een van de beste manieren om hoogwaardige links naar uw site op te bouwen, uw aanwezigheid te vergroten en meer klanten aan te trekken, zowel via uw virtuele deuren als in het echte leven.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!