fbpx

Hoe SEO te promoten voor bedrijfsgroei

Hoe SEO te promoten voor bedrijfsgroei

Share This Post


Om SEO echt effectief te laten zijn, moet het een impact hebben op het bereik van een bedrijf.

Van product tot ontwerp tot engineering tot klantenservice, SEO kan en moet worden opgenomen in processen die veel verder gaan dan digitale marketing.

Maar hoe kun je de mentaliteit van een organisatie veranderen van SEO als marketingkanaal naar SEO als basis voor succes?

Met behulp van inzichten uit mijn lezing bij BrightonSEO, zullen we manieren identificeren om uw bedrijf te heroriënteren met een SEO-eerste mentaliteit.

Wat is SEO-eerst denken?

Veel bedrijven beweren “SEO first” te zijn, omdat ze het belang ervan op het gebied van marketing, producten en ontwikkeling begrijpen. Helaas stoppen ze daar.

Als het gaat om besluitvorming, krijgt het SEO-team een ​​testimonial-publiek of gewoon een waarschuwing om te controleren of een project eenmaal is voltooid.

De eerste gedachte van SEO is niet dat de mening van het SEO-team zwaarder weegt dan die van andere afdelingen. Het gaat ook niet om het ontwerpen van de website van een bedrijf om in de eerste plaats aan de SEO-behoeften te voldoen.

Het stimuleren van SEO-denken in een bedrijf is het vergroten van het belang en de voordelen voor alle belanghebbenden.

Het gaat om het veranderen van de cultuur, dus vragen over elk nieuw initiatief of nieuwe functie beginnen met “Wat kan de SEO-impact zijn?”

Waarom is het zo belangrijk om SEO-First te denken?

Dit klinkt allemaal een beetje arrogant. In elke organisatie zijn er veel afdelingen die opkomen voor wat goed is voor hun kanaal of specialiteit. Wat maakt SEO zo bijzonder?

Fouten zijn kostbaar

Het belangrijkste punt van het argument om SEO op de eerste plaats te zetten, is simpelweg dit: als er iets gebeurt dat een negatieve invloed heeft op SEO, kan het geruime tijd duren voordat het is verholpen.

SEO is, zeker voor een online organisatie, erg belangrijk voor reputatiemanagement, leads, naamsbekendheid en uiteindelijk omzet.

Daarin staat hij niet alleen.

Maar het is vrij uniek omdat niet veel andere afdelingen die hierop van invloed zijn zo gemakkelijk kunnen worden beschadigd en het zo lang duurt om te repareren.

Een coderingsfout kan een website op de knieën krijgen, maar kan vaak dezelfde dag nog worden teruggedraaid.

Het schrijven van een productbeschrijving op een manier die conversie vermindert, kan net zo snel worden verholpen als nodig is om een ​​pagina in een contentmanagementsysteem (CMS) te bewerken.

Een PPC-campagne is per ongeluk uitgeschakeld; het hoeft alleen maar opnieuw te worden geactiveerd om effectief te zijn.

SEO-problemen daarentegen zijn niet altijd even snel te herkennen. Het kan enige tijd duren voordat onze tools ons waarschuwen voor een crawlblokkade; een daling van de ranglijst of het verkeer kan de eerste indicator zijn dat er iets mis is gegaan.

Dan kan het maanden duren voordat de rankings en het verkeer weer op het oude niveau zijn.

In sommige extreme gevallen doen ze dat gewoon nooit.

De beloningen kunnen enorm zijn

Ongetwijfeld heeft geen enkele andere vorm van marketing dezelfde breedte en duur van impact als SEO.

Stop met betalen voor PPC-campagnes en uw advertenties worden niet meer weergegeven.

Stuur geen e-mailmarketingcampagnes meer; bestaande worden begraven in inboxen.

Zorg voor de juiste SEO en u kunt jarenlang een continue bron van hoogconverterend verkeer hebben zonder extra kosten.

SEO neemt een dorp

Er zijn veel bewegende delen voor succesvolle organische zoekmachinemarketing.

Er is weinig dat een SEO-team alleen kan bereiken.

We moeten vaak nauw samenwerken met ontwikkelaars, contentschrijvers en projectmanagers.

We hebben goedkeuring nodig van producteigenaren, klanten en leiderschap voordat we verder kunnen gaan met een idee.

Het bevorderen van een SEO-first-mentaliteit kan deze belanghebbenden helpen om SEO-aanbevelingen te kopen.

Hoe kun je SEO-first thinking stimuleren?

Als je eenmaal begrijpt dat het oké is om het belang van SEO voor je bedrijf te vergroten (en dat is het echt), hoe pak je dat dan aan?

Identificeer de belangrijkste belanghebbenden

Een belangrijke stap bij het inbedden van SEO-denken in een organisatie is het identificeren van de belangrijkste stakeholders. Dit zijn mensen binnen en buiten het bedrijf wiens werk invloed kan hebben op of beïnvloed kan worden door SEO.

Identificeer afdelingen en teams

U wilt in de hele organisatie zoeken naar alle afdelingen die uw werk als SEO kunnen helpen of belemmeren. Dit zijn afdelingen waarvan het werk veranderingen kan veroorzaken in hoe de website werkt, zoals de engineering- en contentteams.

Dat geldt ook voor elk team dat de online reputatie kan beïnvloeden, zoals branding- en klantenserviceteams.

Een van de belangrijkste SEO-stakeholders in elke organisatie is het senior managementteam.

Als u voor een bureau of als externe consultant werkt, kan dit enige tijd duren om te controleren. Als je kunt, kijk dan eens naar de bedrijfsstructuur van je klant. Het kan beschikbaar zijn op hun website onder een “wie is wie”-pagina, of u moet uw contactpersoon vragen om het voor u te doen.

Vergeet niet dat ze andere externe partners kunnen hebben, zoals ontwikkelingsbureaus waarmee u rekening moet houden, of zelfs andere teams van uw eigen bureau die ook aan de website van de klant werken.

Prioriteer teams op basis van SEO-impact

Maak een matrix zoals hieronder die u zal helpen het risiconiveau en de kans te identificeren die elk team vertegenwoordigt. Plot de afdeling of het bureau in de matrix op basis van de impact van hun werk op de SEO-resultaten van de organisatie.

Het financiële team heeft bijvoorbeeld weinig kans om SEO positief of negatief te beïnvloeden, behalve dan het ondertekenen van het budget voor de nieuwste tool. Dit team zou waarschijnlijk een laag risico en een lage beloning hebben.

Het technische team kan helpen bij het implementeren van codewijzigingen, het verbeteren van de laadsnelheid en het toevoegen van overzichtsmarkeringen aan een pagina. Uw afdeling kan grote vruchten plukken voor SEO.

Integendeel, ze kunnen de website offline halen, de zoekbots blokkeren en de website niet te gemakkelijk indexeren. Daarom zijn ze ook een hoog risico.

Risico- en beloningsmatrixAfbeelding gemaakt door de auteur, april 2023

Identificeer SEO-kampioenen voor elk team

Zoek vervolgens een of twee mensen in elk team met “gemiddeld” of “hoog” risico en beloning. Deze mensen zullen degenen zijn die u gebruikt om de veranderingen in het proces te helpen verspreiden en om na te denken over SEO. Zij zijn jouw kampioenen.

Het helpt als het mensen zijn die al nieuwsgierig zijn naar SEO en binnen uw team in een positie verkeren om anderen te helpen leiden en ontwikkelen.

Zorg dat je regelmatig contact hebt met deze kampioenen. Vertel ze over relevante SEO-ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op hun team. Bied ze training en advies aan.

Dit alles zal helpen om de inzet te krijgen van de teams die ze vertegenwoordigen.

Motiveer vanuit de top van het team

Een goede manier om ervoor te zorgen dat uw collega’s om SEO geven, is vaak om hun management en leiders te laten geven.

Als het afdelingshoofd de risico’s en beloningen begrijpt die SEO voor zijn team met zich meebrengt, is hij waarschijnlijk gemotiveerd om u te helpen uw SEO-doelen te bereiken.

Informeer ze over het belang van SEO

De sleutel hiervoor is om hen te helpen het belang van SEO te begrijpen.

Kijk naar de afdelingsspecifieke effecten die SEO kan hebben.

Praat met uw merkmanager over het belang van reputatiemanagement en hoe SEO kan helpen bij het bevorderen van een positief sentiment online. Bespreek de voordelen van zoekwoordonderzoek en kopieeroptimalisatie voor zoekintentie en conversies in uw hoofd van de inhoud.

Maak voor elke belanghebbende duidelijk waarom ze om SEO moeten geven.

Koppel SEO aan uw succes

Help leiderschap en hun teams aan boord te komen met SEO-werk door de impact die ze hebben op de belangrijkste resultaten te delen.

Door het technische team te laten zien dat hun werk om de laadsnelheid te verlagen een directe en meetbare impact had op Core Web Vitals, kunnen ze het verband zien tussen hun werk en organisch verkeer en leads.

Laat het klantensuccesteam zien dat de enquête die ze hebben ingevuld met de meest gestelde vragen van klanten is omgezet in een veelgestelde vraag. Leg uit hoe dit heeft geleid tot een toename van organisch verkeer.

Hoe meer u het werk van teams kunt koppelen aan SEO-succes, hoe ontvankelijker ze in de toekomst zullen zijn voor uw ideeën.

Integreer SEO in uw processen

Zorg er samen met training en buy-in voor uw of klantteams voor dat ze SEO integreren in hun eigen processen.

Dit kan lijken op het toevoegen van SEO-overwegingen aan uw sjablonen, zoals samenvattingen van kopieën of productaanvragen. Leden van het SEO-team kunnen als belanghebbenden worden toegevoegd aan technische tickets.

Probeer ervoor te zorgen dat u zich bezighoudt met kwaliteitscontrole en goedkeuringen voor het soort activiteit dat een risico kan vormen voor het succes van uw SEO-werk.

conclusie

Om ervoor te zorgen dat SEO de groei van een organisatie echt bevordert, moeten we silo’s afbreken, training aanmoedigen en SEO op de voorgrond houden.

Dit betekent het identificeren van kennislacunes in belangrijke afdelingen en zorgen voor continue verbetering op deze gebieden.

SEO moet centraal staan ​​in de bedrijfscommunicatie.

Vind de beste manier om dit in uw bedrijf te doen, of het nu gaat om een ​​maandelijks rapport en e-mailbriefing aan de belangrijkste belanghebbenden of een bedrijfsbrede boodschap in uw interne chat.

Het is heel goed mogelijk dat een bedrijf eerst nadenkt over SEO, maar het kost tijd en sterke relaties met belanghebbenden om het te laten werken.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Creativa Images/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!