De Google Ads Keyword Planner is een handig hulpmiddel; er is geen twijfel over mogelijk.
Of u nu uw eerste Google Ads-campagne start of uw honderdste, een plan of prognose is essentieel.
Maar heeft u er ooit aan gedacht om de Zoekwoordplanner te gebruiken als een manier om toekomstige trends te voorspellen?
Door voorop te blijven lopen door de vraag te voorspellen, kunt u zich onderscheiden in elke concurrerende markt.
In dit bericht leg ik uit hoe u de Keyword Planner-tool gebruikt en hoe u deze kunt gebruiken zodat uw PPC- en SEO-inspanningen kunnen samenwerken.
Wat is het hulpprogramma voor zoekwoordprognoses van Google Ads?
Het is één ding om te weten wat trending is nu.
Dit is een waardevolle aanwinst voor elke digitale marketeer.
Maar hoe zit het met wat zal trend? morgen of verder in de toekomst? Hoe voorspel je het?
De Google Ads Keyword Forecasting Tool doet precies dat.
Het is een geweldige optie voor iedereen die zijn SEM- en SEO-spel wil verbeteren door het toekomstige potentieel van elk zoekwoord of een groep zoekwoorden te verkleinen.
Volgens Google werkt het zijn voorspellingen dagelijks bij met gegevens van maximaal 10 dagen geleden.
Deze gegevens omvatten marktveranderingen die zich in deze periode hebben voorgedaan.
Het houdt ook rekening met seizoensinvloeden, zodat u niet in de war raakt door natuurlijke marktschommelingen.
Kortom, Google Ads Keyword Forecast is een zeer interessante tool.
Hoe (en waarom) de prognosetool gebruiken
De forecasting tool is een veelzijdig onderdeel van Google Ads en laat alleen het nut van het Ads platform als geheel zien.
Het gaat veel verder dan de huidige data en geeft inzichten voor de nabije toekomst.
Het kan zelfs helpen bij het informeren van andere toekomstige inspanningen of initiatieven, en ook voor andere kanalen zoals SEO.
Dus wat zegt deze voorspelling u?
De prognosetool helpt u erachter te komen hoe uw zoekwoorden presteren met optimale instellingen.
Jij kan:
Wijzig uw maximale kosten per klik (CPC) of biedstrategie op basis van uw budget. Bekijk een grafiek van uw geschatte prestaties. Bekijk individuele of gegroepeerde zoekwoordprojecties. Bekijk hoe deze schattingen veranderen wanneer u uw maximum CPC of biedstrategie aanpast.
Uw prognose heeft een datumbereik en u kunt dit wijzigen om te zien hoe dit uw prognose beïnvloedt.
Er zijn twee manieren om prognoses in Google Ads te bekijken, dus laten we de Google Ads Keyword Forecast-tool stap voor stap uitsplitsen.
Hoe het te gebruiken voor prognoses?
In de Google Ads Zoekwoordplanner vindt u iets dat een prognose wordt genoemd.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Klik in plaats van op Nieuwe zoekwoorden ontdekken te klikken op Zoekvolume en prognoses ophalen.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Zodra u hier bent, kunt u een afzonderlijk trefwoord of een groep trefwoorden invoeren, gescheiden door komma’s of regeleinden.
U kunt ook een spreadsheetbestand uploaden om trefwoorden snel naar de prognosetool te transporteren (zoals elke SEO- of SEM-professional zou moeten weten, is er niets mis met een goede snelkoppeling!).
Nadat u uw zoekwoorden heeft ingevoerd en op Start heeft geklikt, vindt u aan de linkerkant van Google Ads een pagina met een paar tabbladen.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
De drie tabbladen zijn Prognoses, Opgeslagen zoekwoorden en Uitsluitingszoekwoorden.
Als het gaat om het voorspellen van dingen, wil je natuurlijk bij het eerste tabblad blijven.
U ziet een selectie van prognosegegevens op basis van de zoekwoorden die u heeft ingevoerd.
Google Ads maakt automatisch een standaard maandelijkse prognose:
Klikken als het zoekwoord uw advertentie activeert. impressies Kosten of verwachte gemiddelde uitgaven. Klikfrequentie (CTR). Gemiddelde CPC, oftewel het gemiddelde bedrag dat u kunt betalen voor een klik op uw advertentie. Conversies. Gemiddelde kosten per acquisitie (CPA).
Hier is een voorbeeld van hoe de geaggregeerde prognose eruitziet op basis van uw invoer:
Google Ads-screenshot, augustus 2022
U kunt de datuminstellingen bijwerken als u op zoek bent naar een kortere of langere periode.
Uiteindelijk houdt u een behoorlijk handige grafiek en gegevensgrafiek over die toekomstige voorspellingen (of prognoses) voor uw geselecteerde zoekwoorden laat zien.
Dit helpt u bij het bepalen van het beste actieplan voor toekomstige campagnes en laat u zelfs weten of u bestaande campagnes moet aanpassen op basis van vragen en gedrag van consumenten.
Houd er rekening mee dat de cijfers die aan elke statistiek zijn gekoppeld, waarschijnlijk zijn voor uw zoekwoorden of groep zoekwoorden op basis van uw advertentie-uitgaven.
Deze cijfers zullen veranderen als uw budget verandert, wat laat zien hoe holistisch de benadering van Google werkelijk is.
Google laat echter duidelijk zien dat meer uitgeven niet noodzakelijk gelijk staat aan betere conversies.
Als u klaar bent, voert u een of meer van deze stappen uit:
Download uw prognose. Selecteer hiervoor de downloadknop op de pagina. Deel uw zoekwoordplan met teamleden. Dit doe je door op de drie puntjes naast je abonnement te klikken en je instellingen voor delen te bewerken (onder Bewerken Delen). Bedenk hoe dit past in je roadmap voor contentmarketing, SEO en betaalde media.
Is dit de enige manier om prognoses in Google Ads te bekijken?
Kort antwoord: Nee dat is het niet!
Lang antwoord: Er is een andere manier, en u kunt deze vinden door op Nieuwe trefwoorden ontdekken te klikken in plaats van eerst zoekvolume en prognoses ophalen.
Wanneer u Nieuwe zoekwoorden ontdekken gebruikt, kunt u:
Ontdek nieuwe zoekwoordideeën. Bewerk een bestaande lijst met zoekwoorden op basis van wat de gegevens laten zien.
Maar daarnaast kunt u ook een prestatieprognose zien zodra de zoekwoorden in uw plan zijn opgenomen.
Als optionele maatregel kunt u een nieuwe campagne maken op basis van positieve voorspellingen.
Of u kunt ze gebruiken om uw bestaande campagnes te versterken.
Als u zoekwoorden aan uw plan wilt toevoegen vanuit Nieuwe zoekwoorden ontdekken, zodat u hun prestaties kunt voorspellen, kunt u een paar eenvoudige stappen volgen:
Vink het vakje aan naast elk zoekwoord dat u wilt toevoegen. Klik vervolgens op de vervolgkeuzelijst Toevoegen aan abonnement. Kies Toevoegen aan plan of Toevoegen aan bestaande campagne. Klik op de vervolgkeuzelijst Toevoegen aan [name of ad group]. Selecteer een zoektype met behulp van de vervolgkeuzelijst Breed zoeken. Selecteer Trefwoorden toevoegen en voila!
Zoekwoordtrends bekijken in Google Ads
De beste manier om zoekwoordtrends in Google Ads te bekijken, is in het gedeelte ‘Opgeslagen zoekwoorden’ van de linkernavigatie.
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Klik op het tabblad Opgeslagen zoekwoorden om het volgende te zien:
Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Drie maanden verandering. YoY verandering Competentie (laag, gemiddeld of hoog). Vertoningspercentage advertentie. Bod voor bovenaan de pagina (laag en hoog bereik).
Hier is een voorbeeld van hoe dit eruit zou zien in Google Ads:
Google Ads-screenshot, augustus 2022
Combineer deze historische gegevens met geprojecteerde projecties van uw Google Ads-account, en u heeft een compleet beeld van zoekwoorden voor uw branche.
Opmerking: Hoewel de Google Ads-tool voor zoekwoordprognoses rekening houdt met zaken als bod, budget en seizoensinvloeden, doen historische gegevens dat niet. Houd dat in gedachten tijdens vergelijkingen.
Hoe de Google Ads-zoekwoordvoorspeller past bij de wereldwijde mix van betaalde media
Betaalmedia worden het best holistisch bediend. PPC mag niet in een silo draaien.
Hoewel het hulpprogramma voor het voorspellen van zoekwoorden van Google Ads een veelgebruikt onderdeel van uw marketingrepertoire zou moeten zijn, is het niet uw enige vriend.
Door al deze tools samen te gebruiken, kunt u een holistische en goed geplande marketingstrategie bedenken.
Het identificeren van belangrijke trefwoorden en trends kan helpen bij het informeren van marketinggebieden zoals:
PPC-strategie en realistisch budget. Contentcreatie en kopiëren. SEO op de pagina.
Combineer de Google Ads-prognosetool met andere tools, waaronder:
Google trends
Zoek verkeer voor een bepaalde term of bedrijf.
U kunt termen en entiteiten vergelijken en gegevens bekijken op locatie, gerelateerde onderwerpen en uitsplitsingsvoorwaarden.
Gebruik Google Trends om de vraag te beantwoorden: Wat zijn enkele recente veranderingen in het landschap?
Screenshot van Google Trends, augustus 2022
Google-verwijzingsrapport
Dit rapport bevindt zich in Google Analytics.
Het benchmarkrapport analyseert uw individuele verkeer en vergelijkt het met de branchebenchmark.
Onthoud dat deze benchmark afkomstig is van de branche als geheel, niet noodzakelijkerwijs van een bepaalde niche binnen die branche.
Je zult zien hoe je het doet tegen nationale spelers in het spel.
Het nuttigste onderdeel van dit rapport is het vergelijken van uw historische en huidige gegevens, zodat u kunt zien hoe ver u bent gekomen.
Geautomatiseerde Google Ads-statistieken
Dit is een recente ontwikkeling van Google.
Gebruik de kracht van Google Trends en importeer relevante gegevens in uw Google Ads-account.
Met deze gegevens in de hand kunt u de uitbraakvoorwaarden en hun verwachte groei zien.
Dit is een superkrachtige toevoeging die uw bedrijfs- en marketingplanning mogelijk met een aardverschuiving kan verbeteren.
Als er ooit een manier was om voor de wedstrijd naar een nieuwe categorie te schuiven, dan is dit het wel.
Gegevens van Semrush
Ontdek uw huidige zoekvolume voor zoekwoorden en vergelijk het maandelijks over de afgelopen zes maanden.
U weet hoe het zoekvolume was en gebruikt die gegevens om te bepalen op welke zoekwoorden u zich nu en in de toekomst moet concentreren.
Hun trefwoordplanner biedt ook prognoses, dus dit is een ander hulpmiddel dat u aan uw gereedschapskist kunt toevoegen.
Google Intelligence-gebeurtenissen
Met behulp van kunstmatige intelligentie vertelt Google Intelligence Events u of er een duidelijke verandering (omhoog of omlaag) is in het verkeer van uw site.
U kunt zelfs uw eigen evenementen selecteren om aangepaste informatie te automatiseren.
Een samenhangende mix van tools zal u helpen uw bedrijf te leiden zoals de professional die u bent.
Houd er rekening mee dat dit slechts een handvol hulpmiddelen is – u zult er onderweg nog veel meer vinden om u te ondersteunen.
conclusie
De prognosetool van Google Ads Keyword Planner heeft een schat aan informatie.
Of u nu nieuwe zoekwoorden aan uw campagnemix wilt toevoegen of toekomstige trends in uw bestaande campagnes wilt begrijpen, deze tool heeft het allemaal.
Niet alleen is het voorspellen van trends belangrijk, maar nog belangrijker is hoe u de gegevens gebruikt.
Trendvoorspelling helpt meer dan alleen concurrentie en potentieel budget te identificeren; in combinatie met andere tools helpt het je om een krachtig en holistisch marketingplan op te stellen.
Gebruik deze tools om u te helpen de concurrentie voor te blijven en gelijke tred te houden met uw concurrenten.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: fizkes/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!