fbpx

Hoe u SEO-klanten en -inkomsten kunt volgen in uw CRM –

Hoe u SEO-klanten en -inkomsten kunt volgen in uw CRM -

Share This Post


Als SEO-professional heeft u waarschijnlijk moeite gehad om aan te tonen hoe uw inspanningen van invloed zijn op bedrijfsstatistieken zoals klanten en inkomsten.

Het is eenvoudig om Google Analytics te installeren en te zien hoeveel bezoekers u krijgt via organisch zoeken, en als u het bijhouden van doelen instelt voor het indienen van formulieren, kunt u zelfs het aantal leads meten.

Maar het is historisch veel moeilijker geweest om dezelfde attributiegegevens in uw CRM op te nemen en te rapporteren over statistieken zoals hoeveel nieuwe leads zijn gegenereerd door SEO, hoeveel trechters, hoeveel nieuwe klanten, enz.

Gelukkig kunnen wij een oplossing bieden.

Lees verder om te leren hoe u leads en klanten kunt toewijzen aan SEO in de CRM van uw bedrijf en hoe u rapporten kunt genereren om de waarde van uw SEO-inspanningen aan te tonen (en hopelijk een beetje meer budget veilig te stellen).

Waarom u uw SEO-inspanningen zou moeten volgen met een CRM

Stel je voor dat je SEO doet voor een softwarebedrijf voor projectmanagement.

Om leads te genereren, SEO te doen en betaalde advertenties te gebruiken via Google, Facebook en vergelijkbare platforms.

Als u Google Analytics alleen gebruikt om bezoekers en doelen te meten, zien uw analytische gegevens er ongeveer zo uit:

SEO Facebook-advertenties Google-advertenties

Besteed $ 5.000 $ 5.000 $ 5.000
Bezoekers 200 500 400
Doelen in Google Analytics (Leads) 30 40 40

Als dit uw enige bron van informatie zou zijn (websitebezoekers en potentiële klanten), zouden uw Facebook-advertenties en Google-advertenties beter presteren dan uw SEO-inspanningen.

Met deze gegevens besteedt u mogelijk het grootste deel van uw marketingbudget aan betaalde kanalen.

Maar wat als u het volledige beeld van het aantal klanten en gegenereerde inkomsten zou kunnen zien? Uw gegevens kunnen er zo uitzien:

SEO Facebook-advertenties Google-advertenties

Besteed $ 5.000 $ 5.000 $ 5.000
Bezoekers 200 500 400
Klanten 30> 40 40
Klanten 25 7 12
Inkomen $ 45.000 $ 8.000 $ 18.000

Als u naar de bovenstaande cijfers kijkt, kunt u zien dat uw SEO-inspanningen veel beter presteren dan uw betaalde advertenties, omdat:

Je hebt meer SEO-klanten geworven (25) dan Google Ads en Facebook Ads samen (19). Het conversiepercentage van lead naar klant is hoger voor SEO (83%) dan voor Google Ads en Facebook Ads samen (17,5% voor Facebook Ads en 30% voor Google Ads). De gemiddelde klantwaarde is hoger voor SEO met $ 1.800 per klant dan Google Ads ($ 1.500) en Facebook Ads ($ 1.142). De kosten voor klantacquisitie zijn lager voor SEO met $ 200 dan voor Google Ads ($ 416) en Facebook Ads ($ 714).

Wanneer u de prestaties van uw marketingcampagnes bijhoudt op basis van het aantal geworven klanten en gegenereerde inkomsten, krijgt u een volledig beeld van de prestaties en kunt u uw middelen dienovereenkomstig toewijzen.

In dit geval zou u een geweldige businesscase kunnen maken voor het belang van SEO voor het bedrijf en mogelijk meer budget en middelen winnen om u te helpen groeien.

Hoe u SEO-klanten en -inkomsten kunt volgen met een CRM

Nu u begrijpt hoe belangrijk het is om SEO-klanten en -inkomsten bij te houden, gaan we kijken hoe u dit kunt doen.

Het komt neer op twee stappen: ervoor zorgen dat je de nodige gegevens in je CRM hebt en de juiste rapporten uitvoeren.

1. Controleer de gegevens

Zorg ervoor dat u attributiegegevens heeft voor elk van uw leads en klanten in uw CRM (dwz bronkanaal, campagne, advertentiegroep, enz.).

De meeste CRM-systemen hebben aangepaste velden die contact- en leadinformatie opslaan, maar houden ze ook bij hoe klanten uw bedrijf in de eerste plaats hebben ontdekt?

De eenvoudigste manier om dit te doen, is door verborgen velden toe te voegen aan de leadgeneratieformulieren van uw website en vervolgens de attributie-informatie in die velden te typen.

Op deze manier worden de gegevens samen met de naam, het e-mailadres, het telefoonnummer, enz. van de klant vastgelegd en kunnen ze rechtstreeks naar uw CRM worden verzonden.

De meeste populaire formulierbouwers hebben de mogelijkheid om verborgen velden aan formulieren toe te voegen en ze gemakkelijk te slepen en neer te zetten.

CRM-systeemScreenshot door de auteur, december 2022

Nadat u de verborgen velden aan uw formulieren heeft toegevoegd, kunt u tools zoals Attributer.io (Openbaarmaking: ik ben de oprichter van Attributer) gebruiken om erachter te komen waar elke lead vandaan komt en typt u de gegevens in de verborgen velden waar het zal zijn. het wordt bij elke indiening van een formulier naar uw CRM verzonden.

2. Voer rapporten uit met behulp van CRM of analysetools

Nu je de juiste attributie-informatie voor elke klant in je CRM hebt, kun je deze gebruiken om rapporten te genereren.

De snelste en gemakkelijkste manier om dit te doen, is door de rapportagetools te gebruiken die in uw CRM zijn ingebouwd.

Afhankelijk van hoe geavanceerd ze zijn, zou u moeten kunnen rapporteren over statistieken zoals het aantal SEO-leads, het aantal verkoopkansen, het aantal klanten, de hoeveelheid gegenereerde inkomsten, enz.

SEO-dashboardScreenshot door de auteur, december 2022

Als u op zoek bent naar meer geavanceerde analyses, kunt u uw gegevens exporteren naar een spreadsheet of uw CRM verbinden met analysetools van derden, zoals Microsoft Power BI, Tableau of Looker Studio (voorheen Google Data Studio).

Hierdoor kunt u geavanceerdere rapporten uitvoeren die vragen kunnen beantwoorden zoals:

Hoeveel leads krijgen we van onze SEO-inspanningen op onze productpagina’s? Welke zoekmachines genereren de meeste klanten? Welke individuele blogposts genereren de meeste leads? Hoeveel klanten krijgen we van onze content hub-pagina’s?

Vijf statistieken die SEO-professionals moeten volgen

Nu u begrijpt hoe u attributiegegevens in uw CRM kunt krijgen en rapporten kunt uitvoeren, volgen hier enkele rapportage-ideeën die u zou moeten bekijken om de waarde van uw SEO-inspanningen aan te tonen.

Het aantal SEO-leads vs. Andere kanalen

Stuurprogramma's per kanaalScreenshot door de auteur, december 2022

De voorbeeldgrafiek hierboven laat zien hoeveel leads zijn gegenereerd via de verschillende marketingkanalen.

Zoals u kunt zien, toont dit rapport de waarde aan die SEO biedt, aangezien het meer leads voor uw bedrijf genereert dan betaalde kanalen zoals Google Ads en Facebook Ads.

Aantal SEO-klanten vs. Andere kanalen

Klant per kanaalScreenshot door de auteur, december 2022

De voorbeeldgrafiek hierboven laat zien hoeveel leads er zijn gegenereerd via de verschillende marketingkanalen.

Dit laat niet alleen zien dat SEO de meeste klanten voor het bedrijf genereert, maar het kan ook nuttig zijn bij het berekenen van uw leadconversieratio.

Het komt vrij vaak voor dat organische zoekleads veel beter converteren in de trechter dan uit bronnen zoals Facebook-advertenties, omdat deze leads vaak het probleem hebben dat uw product/dienst oplost en actief op zoek zijn om te kopen.

SEO-inkomsten per bestemmingspaginagroep

SEO-inkomsten per bestemmingspaginaScreenshot door de auteur, december 2022

De voorbeeldgrafiek hierboven toont de hoeveelheid door klanten gegenereerde inkomsten die afkomstig zijn van uw SEO-inspanningen, uitgesplitst per bestemmingspaginagroep (dat wil zeggen, de groepering van pagina’s op basis van de submap van de URL.

Dit rapport laat u zien welke soorten inhoud zoekmachineleads en inkomsten genereren, en kan u helpen te identificeren waarvan u meer moet maken.

Evenzo, als u een verandering ziet in het aantal klanten en inkomsten afkomstig van SEO, kan dit rapport u helpen te identificeren wat er is gebeurd. Heeft de startpagina een stijging in de ranglijst gezien?

Of beginnen de blogposts en webinars die je ijverig hebt gemaakt, een vlucht te nemen?

Gemiddelde SEO-aanbiedingsgrootte versus. Andere kanalen

Gemiddeld aanbod per zenderScreenshot door de auteur, december 2022

De voorbeeldgrafiek toont de gemiddelde dealgrootte van klanten die via SEO kwamen in vergelijking met die via andere kanalen.

Dit, in combinatie met het aantal klanten dat afkomstig is van SEO en conversieratio’s, kan nuttig zijn bij het modelleren van potentiële budgetverhogingen.

U kunt een spreadsheetmodel maken dat de toename van het aantal bezoekers laat zien dat u zou krijgen met meer budget, en vervolgens, met behulp van uw conversieratio’s en gemiddelde biedingsgrootte, dit via uw trechterconversie modelleren om de verwachte toename in inkomsten weer te geven. deze veranderingen.

Het is veel aantrekkelijker om de verwachte omzetgroei te laten zien dan de verwachte verandering in bezoekers, vooral voor financiële controllers die denken in dollars en centen in plaats van vertoningen, klikken en bezoekers.

Het is tijd om de SEO vs. Andere kanalen

Sluitingsdagen per kanaalScreenshot door de auteur, december 2022

De voorbeeldgrafiek toont de gemiddelde tijd om klanten te sluiten die via SEO zijn binnengekomen in vergelijking met klanten van andere kanalen.

Dit kan op verschillende manieren nuttig zijn.

Ten eerste is het vrij gebruikelijk dat SEO-verkoopkansen sneller sluiten dan die van kanalen zoals Facebook-advertenties, omdat SEO-leads zich meestal in de koopmodus bevinden.

Dit kan een goed datapunt zijn om het management te overtuigen van de waarde van SEO.

Evenzo, als u modelleert hoe potentiële verhogingen van het SEO-budget van invloed zullen zijn op bottom-line cijfers zoals klanten en inkomsten, kunt u deze tijd gebruiken om statistieken af ​​te sluiten om te begrijpen wanneer de veranderingen waarvoor u pleit een impact zullen hebben op de inkomsten.

Dit kan helpen ervoor te zorgen dat uw model niet te snel inkomstenstijgingen laat zien en kan helpen voorkomen dat financiële teams het budget terugschroeven als de cijfers niet worden gehaald.

Wrap

Als u in het verleden waarschijnlijk moeite heeft gehad om te rapporteren hoe uw SEO-inspanningen van invloed zijn op belangrijke bedrijfsstatistieken zoals klanten en inkomsten, heeft u waarschijnlijk de pijn gevoeld dat u de echte waarde van SEO niet kunt laten zien.

Als u echter kunt gaan bijhouden waar elk van uw leads vandaan komt in het CRM van uw organisatie, kunt u niet alleen precies laten zien hoeveel klanten en hoeveel inkomsten SEO genereert, maar kunt u het ook nauwkeurig doen. modelleer hoe budgetverhogingen of strategieveranderingen de bottom-line groei zullen stimuleren.

En als u kunt laten zien hoeveel inkomsten u denkt dat die wijzigingen zullen opleveren, is de kans veel groter dat u dat extra budget goedkeurt.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: 3rdtimeluckystudio/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!