Je hebt waarschijnlijk gehoord dat pagina’s met statistieken een geweldige manier zijn om links te genereren.
Je hebt waarschijnlijk ook gemerkt dat sommige statistiekenpagina’s veel succesvoller zijn in het verdienen van links dan andere.
Dus ik wilde weten wat de meest succesvolle statistiekenpagina’s onderscheidt van degenen die falen.
Na onderzoek en experimenten met mijn eigen inhoud, heb ik vijf belangrijke dingen gevonden die de linkaantrekking van een Insights-bericht aanzienlijk lijken te verbeteren.
Hieronder zal ik elke tactiek in detail bespreken en stapsgewijze instructies geven, zodat u uw resultaten kunt dupliceren.
Het bevat journalistieke trefwoorden
Ik heb de omgekeerde onthullingstruc geleerd van Brian Dean, en het is nu mijn favoriete strategie om in elke statistiekenpagina op te nemen.
In de casestudy die hij schreef, kreeg zijn inhoud via deze methode organisch meer dan 5.000 links.
Het idee is dat in plaats van contact op te nemen met journalisten en contentmarketeers en hen te vragen naar uw inhoud te linken, ze uw inhoud zullen vinden wanneer ze op zoek zijn naar gegevens om hun argument te ondersteunen en natuurlijk naar u te linken.
Begin dus met het vinden van long-tail zoekwoorden die duidelijk op zoek zijn naar gegevens; Brian Dean noemt ze ‘journalistieke trefwoorden’.
Om deze zoekwoorden te vinden, kunt u een aantal verschillende tactieken gebruiken:
Vind long tail-zoekwoorden op pagina’s met statistieken van concurrenten. Beantwoord de vragen in “Mensen vragen zich ook af”.
Long tail zoekwoorden vinden is vrij eenvoudig. U kunt uw belangrijkste zoekwoord Googlen (bijv. “SEO-statistieken” of “trainingsstatistieken”), de URL op het hoogste niveau pakken en deze in uw favoriete hulpprogramma voor zoekwoorden plaatsen. U kunt dan alle long tail-zoekwoorden en -vragen bekijken waarop de pagina rankt.
Hier is een voorbeeld hiervan in actie:
Screenshot van Ahrefs, september 2022
De andere optie is om te kijken naar het vak Mensen hebben ook een vraag gesteld voor uw hoofdzoekwoord:
Fastfood-statistieken zoeken screenshot, Google, september 2022
Een professionele tip is om op elke vraag te klikken, omdat deze nog meer vragen zal genereren:
Fastfood-statistieken zoeken screenshot, Google, september 2022
Terwijl u statistische antwoorden op elke vraag in uw bericht opneemt, optimaliseert u deze voor aanbevolen fragmenten door de zinsnede People also Asked als een vraag in te stellen en deze vervolgens als een volledige zin te beantwoorden.
Hier is een voorbeeld:
Hoeveel mensen eten dagelijks fastfood?
Ongeveer 85 miljoen Amerikanen eten elke dag fastfood.
Populaire statistieken zoeken en bijwerken
Ahrefs deed een populaire linkbuilding-studie die liet zien hoe het 36 (gratis) backlinks naar een statistiekenpagina bouwde door websites met verouderde statistieken te e-mailen en recentere statistieken aan te bieden die op hun nieuwe statistiekenpagina werden gepubliceerd.
Als gevolg hiervan werd zijn functie al snel de eerste positie voor de term “SEO-statistieken”. Twee jaar later staat het nog steeds op de tweede plaats.
Screenshot van SEO Statistics Search, Google, september 2022
Stap 1: Neem de URL op het hoogste niveau van uw hoofdzoekwoord (bijv. “SEO-statistieken”) en plaats deze in uw favoriete hulpprogramma voor zoekwoorden.
Stap 2: Bekijk hun backlinkprofiel en bekijk de meest populaire statistieken. U kunt dit doen door door het backlinkprofiel van de pagina te scrollen en vervolgens een ankertekstzoekopdracht uit te voeren voor de nummers die u herhaaldelijk ziet.
Deze statistiek (“een derde van de Amerikanen eet elke dag fastfood”) lijkt bijvoorbeeld populair:
Screenshot van Ahrefs, september 2022
Stap 3: Controleer of de statistiek verouderd is (minstens 2-3 jaar).
Als dat zo is, probeer dan een meer up-to-date statistiek te vinden om deze te vervangen. Als u geen recentere statistiek kunt vinden, overweeg dan om een nieuwe te maken.
Ik maakte bijvoorbeeld een statistiekenpagina voor chatbots en vond wat gedateerde statistieken over hoeveel mensen chatbots per land gebruiken.
Dus ik gebruikte Clearbit en een andere dataminingsite om meer actuele statistieken te krijgen en vergeleek de nieuwe gegevens met de gedateerde statistieken:
Screenshot van Chatfuel.com, september 2022
Stap 4: Toegang tot websites met gedateerde statistieken en bijgewerkte statistieken.
De meeste mensen reageren niet op de traditionele “link naar mijn statistiekenpagina omdat deze beter is dan de oude pagina”.
De meeste mensen houden echter van bijgewerkte inhoud en zijn daarom misschien bereid hun oude statistieken in te ruilen voor nieuwere die u op een presenteerblaadje aanbiedt.
Als u een stap verder wilt gaan, kunt u zelfs aanbieden om de hele pagina te vernieuwen.
Zoals hierboven vermeld, hielp dit proces Ahrefs om in slechts een paar weken 36 links te verzamelen en hun pagina naar de top van de zoekresultaten te katapulteren.
Gebruik een concentratie- en straal/wolkenkrabbermodeltechniek
Ik heb gemerkt dat veel van de meest succesvolle statistiekenpagina’s zijn georganiseerd in een hub- en radio-/wolkenkrabberstijl.
De pagina Marketing Insights van HubSpot is een uitstekend voorbeeld van een goed georganiseerde pagina met inzichten in wolkenkrabberstijl.
Het omvat met name de volgende secties:
Contentmarketing statistieken. Statistieken over sociale mediamarketing. Statistieken over videomarketing. E-mailmarketingstatistieken. Statistieken voor leadgeneratie. Advertentie statistieken. Statistieken over marketingtechnologie. Verkoop statistieken.
Deze pagina scoort zelfs goed voor veel van deze “praat”-statistieken trefwoorden. De algemene pagina staat bijvoorbeeld nog steeds op nummer 2 voor de term ‘contentmarketingstatistieken’.
Screenshot van SEO Statistics Search, Google, september 2022
Dus de volgende keer dat u een statistiekenpagina maakt, verdeel deze dan in verschillende categorieën en werk deze voortdurend bij en bouw voort op die categorieën.
Bevat de originele gegevens
Aangezien de kern van uw statistiekenpagina’s de gegevens zijn, is het maken van originele gegevens een andere geweldige manier om links aan te trekken.
De meeste mensen gaan er echter van uit dat het maken van nieuwe gegevens tijdrovend en duur is.
Hoewel dit waar is als u van plan bent een groot “state of the industry”-onderzoek te doen, zijn er tal van manieren om originele gegevens gratis (of goedkoop) te creëren of te ontginnen.
Vervolgens zal ik u door enkele van mijn querymethoden leiden.
Openbare gegevens scannen
Er zijn veel gegevens die de meeste mensen gewoon niet willen ordenen.
Ik maakte voor het eerst kennis met deze methode door Andy Crestodina. Hij vertelde me dat hij de gemiddelde levensduur van een website wilde weten, maar die statistiek bestond niet.
Dus hij maakte een lijst van de 200 beste marketingwebsites (volgens Alexa) en huurde een VA in om de Wayback Machine in te gaan en de laatste keer dat de website een grote revisie had, vast te leggen.
Het antwoord was twee jaar en zeven maanden.
Vandaag heeft deze enkele stat dit bericht meer dan 1.000 backlinks gekregen van websites zoals HubSpot, Forbes, Wikipedia, het Content Marketing Institute en andere websites waar je nooit een link van zou kunnen kopen:
Screenshot van Ahrefs, september 2022
Maak gebruik van interne gegevens
Een andere geweldige manier om nieuwe inzichten te creëren, is door interne gegevens op te halen.
Ahrefs heeft hier een aantal mooie voorbeelden van:
Ik wil erop wijzen dat Ahrefs altijd een afzonderlijk bericht over elk van deze statistieken maakt en de statistieken vervolgens toevoegt aan hun andere speciale statistiekenpagina’s.
Ik heb ontdekt dat dit een slimme manier is om de links die je kunt krijgen voor een enkele stat te maximaliseren.
Het eerste bericht dat ik noemde (90,63% van de inhoud krijgt geen verkeer van Google) heeft bijvoorbeeld meer dan 8.000 backlinks (meer dan 3.000 verwijzende domeinen).
Zonder een speciale post had deze statistiek gemakkelijk verloren kunnen gaan in een enorme statistiekenpagina.
Overweeg dus om uw meest waardevolle statistieken te gebruiken en een speciale post te maken om die statistieken te promoten en links te maximaliseren.
Enquêtes naar klanten verzenden
Als u een grote e-maillijst heeft, is een andere optie om uw klanten of publiek te onderzoeken. Andy Crestodina doet bijvoorbeeld jaarlijks een enquête onder bloggers, die altijd veel aandacht krijgt.
Er staat dat het meer dan 100 uur duurt om het in elkaar te zetten, maar je kunt zien dat het de moeite waard is, aangezien het organisch meer dan 13.000 backlinks heeft aangetrokken (meer dan 3.000 verwijzende domeinen).
Screenshot van Ahrefs, september 2022
Als u geen lijst heeft, kunt u ook een marktonderzoekstool zoals SurveyMonkey of Pollfish gebruiken, hoewel dit duurder kan zijn.
Grafieken maken
Contentmarketeers hebben gegevens nodig om hun beweringen te staven, maar ze hebben ook afbeeldingen en afbeeldingen nodig om hun beweringen te staven. Daarom raad ik u ten zeerste aan om ook grafieken voor uw gegevens te maken.
In de Google Lens-zoekopdracht in de onderstaande grafiek kun je bijvoorbeeld zien dat veel verschillende websites het hebben gedeeld.
Schermafbeelding Google Lens zoeken, september 2022
Het beste van grafieken is dat u bestaande statistieken kunt gebruiken en grafieken kunt maken met uw merk (zorg er wel voor dat u de originele bron vermeldt).
Oberlo heeft hier veel voorbeelden van:
Screenshot van Oberlo, september 2022
Als u geen ontwerper in dienst heeft, kunt u iemand op Upwork of Dribbble inhuren om afbeeldingen voor u te maken.
Begin nu met het bijwerken van uw statistiekenpagina’s
Het maken van een geweldige statistiekenpagina is veel meer dan het maken van de langste lijst met statistieken die er is.
Het gaat om het creëren van een bron die journalisten en andere contentmarketeers nuttig zullen vinden en kunnen gebruiken om hun beweringen te staven.
Probeer enkele van deze tips en laat het ons weten als ze je helpen meer links te genereren!
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: SEVENNINE_79/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!