fbpx

Hoe verschillen doelen van KPI’s?

Hoe verschillen doelen van KPI's?

Share This Post


De Do an SEO-vraag van vandaag komt van Sharon (naar aanleiding van een recent webinar uit december 2022), die vraagt:

Hoe verschillen doelen van KPI’s?

De nomenclatuur van digitale marketing kan verwarrend zijn.

Zelfs ervaren marketeers kunnen in de war raken door het nieuwste modewoord of de nieuwste technische definitie.

En laat me niet beginnen over hoe de grote zoekmachines hun vlaggenschipproducten regelmatig willen hernoemen.

Het zal voor mij altijd Webmaster Tools blijven.

Google Search Console heeft niet dezelfde ring.

Voordat we kijken naar het verschil tussen doelen en KPI’s, moeten we begrijpen wat een doel is en wat een KPI is.

Het probleem hier is dat beide termen verschillende betekenissen kunnen hebben, afhankelijk van de context van de discussie.

Laten we eens kijken naar de verschillende definities en scenario’s waarin doelen en KPI’s worden gebruikt.

Wat zijn de doelstellingen?

De meeste mensen hebben een kant-en-klare definitie van ‘doelen’ in hun hoofd.

En die definitie heeft meestal iets te maken met het uitvoeren van een vooraf bepaalde taak om tot een gewenst resultaat te komen.

Deze definitie is nuttig om uw doelen voor uw website te begrijpen.

Een doel begint met het einde voor ogen.

Een doel is de voltooiing van een gewenste actie door een websitebezoeker.

We willen doelen creëren die de naald bewegen.

Doelen moeten items zijn die een meetbare impact hebben op uw bedrijf.

Het doel waar de meeste mensen het eerst aan denken, is een simpele verkoop.

Dit is een perfect en zeer voor de hand liggend doel.

Maar als je verder gaat dan de verkoop, kunnen doelen ingewikkeld zijn.

Ik heb mensen doelen zien stellen wanneer een bezoeker naar een pagina op de website keek.

Dit is geen goed doel.

Als u een doel als dit heeft, verwatert het uw statistieken en maakt het uw analysedashboards onoverzichtelijk.

En eerlijk gezegd, weten dat mensen uw website hebben bezocht, is geen doel dat de naald beweegt.

Een geschikter target is wanneer een bezoeker een whitepaper downloadt, een formulier invult of een afspraak maakt.

Doelstellingen moeten meetbaar zijn.

Doelen moeten acties zijn die een reële impact hebben op de resultaten.

Doelen kunnen complex zijn en ze kunnen eenvoudig zijn.

Maar uiteindelijk zouden ze u een momentopname moeten geven van hoe uw algehele digitale marketinginspanningen verlopen.

Als u niet weet of uw programma werkt of niet, is de eerste plaats om te controleren uw doelen.

Als je de juiste doelen hebt en ze correct instelt in je analyseprogramma, weet je of je digitale marketing werkt of niet.

Wat zijn KPI’s?

KPI staat voor Key Performance Indicator.

Het is gemakkelijk om KPI’s te verwarren met doelen.

KPI’s kunnen doelstellingen zijn en doelstellingen kunnen KPI’s zijn.

Maar er zijn belangrijke verschillen tussen KPI’s en doelstellingen.

Doelen, zoals hierboven vermeld, zijn de voltooide acties van websitebezoekers die een vooraf ingesteld pad volgen om die actie te voltooien.

KPI’s daarentegen zijn items die de prestaties (goed of slecht) van uw digitale marketingprogramma’s aangeven.

KPI’s zijn meestal breder dan doelen en er hoeft geen volledige actie aan gekoppeld te zijn.

Een KPI kan bijvoorbeeld een hoge positie zijn voor een specifiek zoekwoord in de SERP’s (pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines).

Deze specifieke KPI is nee een doel omdat er geen actie is voltooid door de eindgebruiker.

Maar hoog scoren voor een gewenst zoekwoord is zeker een indicatie dat uw SEO de goede kant op gaat.

Maar een KPI die geen doel is, moet regelmatig worden geëvalueerd.

Laten we eens kijken naar het voorbeeld van een hooggeplaatst zoekwoord als KPI.

Als het het juiste zoekwoord is, zullen de meeste sites hun verkopen of leads zien toenemen.

Maar als dat niet gebeurt, is het woord waarop u scoort mogelijk niet de juiste KPI.

Omdat KPI’s niet noodzakelijkerwijs voltooide acties zijn, zijn ze niet geschikt om het eindresultaat van uw programma te beoordelen.

Tenzij je KPI’s natuurlijk daadwerkelijke verkopen zijn, wat heel goed een KPI zou kunnen zijn.

Zie je, KPI’s kunnen breder zijn dan doelen.

Het zijn slechts signalen dat degenen die verantwoordelijk zijn voor de resultaten van een digitale marketingcampagne het erover eens zijn dat ze zullen dienen als een kaart van waar uw digitale marketing naartoe moet.

En daarom is het belangrijk dat KPI’s vaak worden herzien.

Dingen veranderen snel in ons bedrijf en de KPI die u vorig jaar gebruikte, is mogelijk niet meer geschikt.

Ten slotte

Woorden betekenen dingen.

Het is belangrijk om te begrijpen wat de woorden in ons bedrijf betekenen.

Maar soms hebben we verschillende achtergronden waar woorden verschillende dingen kunnen betekenen voor verschillende mensen.

De sleutel tot succes is ervoor te zorgen dat iedereen in uw team dezelfde taal spreekt en weet wat KPI of doel betekent wanneer u het zegt.

Als iemand buiten uw organisatie uw taal niet spreekt, is dat niet erg.

Zorg er wel voor dat wanneer je mensen bij elkaar brengt, ze weten waar ze het over hebben.

Heeft u een vraag over SEO? Dien het in via dit formulier.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: Bennian/Shutterstock



Source link

More To Explore

Uitdagingen en kansen voor verkopers
Marketing Nieuwtjes

Uitdagingen en kansen voor verkopers

Het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., rapporteerde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal een dalende winst. Het boekte de afgelopen drie maanden een omzet van $

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!