Terwijl de infrastructuur van de metaverse nog vorm aan het krijgen is, springen bedrijven en merken deze nieuwe wereld binnen.
We hebben de afgelopen jaren veel veranderingen in onze samenleving gezien, maar niets heeft het potentieel voor verandering zoals de metaverse.
In 2021, toen Mark Zuckerburg het nieuwe moederbedrijf van Facebook, “Meta”, aankondigde, nam het gesprek over de toekomstige sociale implicaties van zo’n meeslepend sociaal platform de wereld stormenderhand over.
En met een goede reden.
Virtual reality (VR), augmented reality (AR), slimme brillen, sociale media en cryptocurrency bestonden tot nu toe als afzonderlijke maar gerelateerde ideeën.
De metaverse combineert deze bewegende delen om een krachtige tool te creëren voor zowel bedrijven als marketeers.
Normale fysieke grenzen beperken deze wereld niet; daarin ligt zijn aantrekkingskracht op diegenen die een meer mondiaal bereik zoeken.
Hoe is het concept van metaverse geëvolueerd en waar gaat het naartoe?
Dat zoeken we uit.
Hoe virtual reality begon met online gamen
Het concept van virtual reality en augmented reality is de afgelopen 20 jaar gestaag doorgesijpeld in de reguliere cultuur. De game-industrie was de eerste die hiervan profiteerde en het in verschillende platforms integreerde.
Games zoals Pokémon Go (2016) en Fortnite (2017) draaien om het gebruik van deze technologieën om mensen via hun applicaties met elkaar te verbinden.
Pokemon Go is een van de grootste en meest succesvolle augmented reality-games in de branche.
Toen zijn populariteit in 2016 explodeerde, luidde het een nieuw tijdperk in van de integratie van augmented reality in ons dagelijks leven. AR integreert de digitale en fysieke wereld tot één.
Fortnite, een virtual reality-game die avatars gebruikt om spelers te vertegenwoordigen, stelt mensen in staat om in realtime met elkaar te vechten en evenementen bij te wonen die in die specifieke metaverse worden gehouden.
Deze twee razend populaire spellen hielpen de samenleving kennis te laten maken met het concept van “extended reality” (XR).
Uitgebreide of gemengde realiteit verwijst naar alle gebeurtenissen die een element combineren van wat echt is met wat virtueel is. Denk hierbij aan vormen van augmented reality en virtual reality.
XR creëert een meer meeslepende ervaring voor gebruikers en vervaagt de scheidslijnen tussen de realiteit en wat technologie genereert.
Deze combinatie van realiteiten creëert eindeloze mogelijkheden voor het integreren van verschillende technologieën om een meer holistische en meeslepende gebruikerservaring te creëren.
Is de gemiddelde consument klaar voor de metaverse?
De metaverse zal marketing en het grootste deel van de samenleving naar diepere digitale innovatie en onderdompeling duwen.
Maar zijn consumenten er klaar voor? Early adopters zijn enthousiast om nieuwe technologieën te gebruiken, maar hoe zit het met gewone consumenten?
Volgens een onderzoek onder ongeveer 9.000 consumenten wereldwijd, uitgevoerd door Accenture tegen het einde van 2022, is meer dan 70% van de consumenten van plan om de metaverse te gebruiken in niet-gamingomgevingen in de komende twee tot vijf jaar.
Wat consumenten van de metaverse willen in gaming- en niet-gamingomgevingen, kan echter heel verschillend zijn. Volgens het onderzoek richten niet-gamende gebruikers zich minder op de technologieën en meer op wat ze eruit kunnen halen.
Met andere woorden, consumenten bereiken de metaverse wanneer ze waarde kunnen krijgen voor hun ‘echte’ leven, zoals hen helpen contact te leggen met vrienden en familie, winkelen en bepaalde taken in minder tijd af te ronden.
Gewone consumenten zien de metaverse als een nieuwe manier om hen te helpen doen wat ze altijd al wilden of moesten doen.
Accenture-afbeelding, maart 2023
De metaverse is dichterbij dan ooit; in feite is het er al
Volgens een rapport van McKinsey & Company zou de metaverse tegen 2030 $ 5 biljoen aan inkomsten voor bedrijven kunnen genereren.
Hoewel de metaverse nog in de kinderschoenen staat, zijn er vandaag veel kansen om van te profiteren.
Inheemse metaverse-bedrijven, zoals CryptoMotors, verdienen geld door digitale activa voor de metaverse te bouwen en te verkopen.
Traditionele bedrijven maken ook steeds meer gebruik van de metaverse om waarde toe te voegen aan hun klanten.
Vastgoedontwikkelaar ONE Sotheby’s heeft een project genaamd Meta Residence One, dat samen met zijn digitale replica een huis bouwt en zowel het digitale huis als het fysieke huis samen verkoopt.
De eigenaar van de tweelinghuizen zal gasten in zowel de echte wereld als de metaverse kunnen begroeten.
Zelfs als metaverse trading niet geschikt is voor uw bedrijf, zijn de mogelijkheden om de metaverse als advertentie- en marketingkanaal te gebruiken eindeloos.
Aangezien de gemiddelde consument op zoek is naar waarde en een verbeterde ervaring van de metaverse, is het belangrijk voor marketeers om verder te denken dan technologieën en zich in plaats daarvan te concentreren op hoe ze het beste kunnen voldoen aan de behoeften van klanten in deze virtuele wereld.
Hoe ChatGPT de metaverse zal beïnvloeden
Hoewel nieuws over de metaverse recentelijk is overschaduwd door generatieve kunstmatige intelligentie, met name OpenAI’s ChatGPT, gaat de ontwikkeling en acceptatie van de metaverse vooruit.
De opkomst van ChatGPT zal de metaverse zelfs nog levendiger maken.
Het is niet nieuw om niet-spelerpersonages of NPC’s in een digitale game te hebben.
Tot nu toe missen NPC’s echter de “intelligentie” om op een open, niet-gescripte manier met menselijke spelers om te gaan. AI-technologieën zoals GPT-4, die ChatGPT aandrijft, zullen dit veranderen.
Om te zien hoe deze interactie tussen menselijke personages en CGI eruit zal zien, ga je naar Character.ai, waar je virtuele personages met “persoonlijkheden” kunt maken of gewoon met ze kunt chatten, zowel individueel als in groepen. configuraties
Stel je deze personages nu voor als avatars in de metaverse, met gezichten en stemmen. Ze kunnen niet alleen praten, maar ze handelen en gedragen zich ook op een manier die hun unieke “persoonlijkheden” weerspiegelt.
Replika, een AI-companion-app, stelt mensen bijvoorbeeld al in staat om hun eigen chatbots te bouwen, ze aan te kleden in kleding en accessoires uit de Replika-winkel en te genieten van het gezelschap van hun chatbots in hun eigen kamers door de toegenomen realiteit
Wat te verwachten van de volgende metaverse
In de toekomst kunt u meer metaverse-ready hardware verwachten om de dagelijkse consument te bereiken. Apple heeft al geïnvesteerd in augmented reality en zijn virtual reality-headset, ook wel bekend als Apple Glasses, zou later dit jaar kunnen verschijnen.
Andere techreuzen, zoals Meta, Google en Amazon, werken ook aan producten om consumenten meer meeslepende ervaringen te bieden.
Aan de zakelijke kant adverteren en verkopen merken als Burberry en Gucci al virtuele producten met AR en VR. Restaurantketens zoals McDonald’s en Panera Breads hebben al handelsmerkaanvragen ingediend voor hun bedrijven in de metaverse.
We zullen zien dat meer bedrijven nieuwe ideeën in de metaverse uitproberen om hun klanten beter te betrekken en van dienst te zijn.
Een nieuwe trend die zal beginnen op te duiken, is de corporate metaverse, waarbij bedrijven de metaverse gebruiken om hun werknemers te trainen en te versterken, waardoor ze overal ter wereld effectiever met elkaar kunnen samenwerken.
Marketeers moeten speciale aandacht besteden aan de evolutie en progressie van de metaverse.
Degenen die sceptisch zijn, lopen mogelijk een aanzienlijke hoeveelheid digitale innovatie mis die bestemd is om de manier waarop de samenleving zaken doet en functioneert als geheel te veranderen.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: zwarte zalm/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!