Social media is een alomtegenwoordig onderdeel van de moderne digitale ervaring.
Zelfs degenen die volhouden dat ze geen Facebook-, TikTok- of Twitter-account nodig hebben, worden er eindeloos aan onderworpen in de vorm van posts, artikelen en gelinkte referenties.
En de meeste organisaties weten hoe belangrijk het is om aanwezig te blijven op deze platforms.
Daarom bevatten zoveel webpagina’s, blogposts en e-mails bekende iconen zoals de blauwe vogel voor Twitter, de camera voor Instagram, “in” voor LinkedIn, enzovoort.
De meeste mensen weten dat als ze op deze direct herkenbare pictogrammen op een website of in een e-mail klikken, ze naar de bedrijfspagina op de bijbehorende sociale mediasite worden geleid.
En deze pictogrammen verschijnen zelfs in offline omgevingen: in buitenreclame, tv-advertenties of onderaan reclamemateriaal om kijkers aan te moedigen de adverteerder op digitale platforms te vinden en te volgen.
Maar voordat u de rode “p” van Pinterest en de “f” van Facebook op al uw naar buiten gerichte materialen plaatst, zijn er een paar dingen die u moet weten, het belangrijkste is dat deze pictogrammen auteursrechtelijk beschermd zijn en moeten worden gebruikt in overeenstemming met de sociale mediasite’s verplichte merkrichtlijnen.
Misbruik of vervorming kan leiden tot juridische gevolgen voor uw bedrijf.
Maak je geen zorgen, want dit stuk is bedoeld om je alle informatie te geven die je nodig hebt om aan deze richtlijnen te voldoen, evenals waar je logo’s kunt vinden voor 10 van de meest populaire socialemediaplatforms.
Alles wat je moet weten over het gebruik van social media iconen
Het goedgekeurde Facebook-pictogram kan worden gedownload van de Facebook Brand Resources-pagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het Facebook-logo is een kleine letter f in een cirkel. Het “f”-logo moet worden gebruikt om uw aanwezigheid op Facebook aan te geven; het kan uw pagina, profiel, groep of evenement zijn. Gebruik een duidelijke call-to-action, bijvoorbeeld ‘Volg ons op Facebook’. Het Facebook-pictogram moet dezelfde grootte hebben als andere pictogrammen in de buurt, met voldoende ruimte ertussen. Hun vorm en verhoudingen moeten behouden blijven. Het mag niet worden vervaardigd of geanimeerd over fysieke objecten. Het pictogram mag alleen worden gebruikt in blauw of wit, grijs of zwart van Facebook op websites of materiaal met beperkte kleuren. Voor het gebruik van merkactiva van Facebook op televisie, digitale advertenties of verpakkingen is toestemming vereist.
YouTube
YouTube biedt drie downloadbare pictogrammen (Full Light, Full Dark en Monochrome) van de Brand Resources-pagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het YouTube-logo is een driehoek in een afgerond vierkant. Voor het gebruik van het YouTube-logo is vrije ruimte vereist die gelijk is aan of groter is dan de grootte van de pictogramdriehoek. Het logo moet duidelijk en leesbaar zijn, ongeacht de grootte van het toestel. De minimale hoogte is 20 pixels voor digitale media en 0,125 inch voor drukwerk. Het logo mag op geen enkele manier worden gewijzigd. Het logopictogram kan worden gebruikt als call-to-action (CTA) of een kortere versie van het YouTube-logo. Het koppelen van logo’s en iconen moet verwijzen naar een YouTube-kanaal.
Hoe is het met je
WhatsApp-merkmiddelen, inclusief pictogrammen, kunnen worden gedownload van de pagina Merkoverzicht.
Richtlijnen voor gebruik
Het groen-witte WhatsApp-logo moet waar mogelijk worden gebruikt, met zwarte of witte versies wanneer de inhoud overwegend zwart of wit is. Het groene afgeronde vierkante logo moet worden gebruikt om naar de iOS-versie te verwijzen, niet als een pictogram voor sociale media of een deelknop. WhatsApp-pictogrammen mogen niet worden gewijzigd, inclusief het wijzigen van het ontwerp, het combineren met andere woorden of afbeeldingen of het wijzigen van de kleuren. WhatsApp-merkbronnen mogen nooit worden gebruikt op een manier die associatie, sponsoring of goedkeuring impliceert.
Instagram-pictogrammen kunnen worden gedownload van de pagina met merkpictogrammen.
Richtlijnen voor gebruik
De glyph (camerapictogram) moet worden gebruikt om uw aanwezigheid op Instagram aan te geven. Het app-pictogram wordt alleen gebruikt om mensen aan te moedigen de app te downloaden of wordt weergegeven op een apparaat naast andere apps. Er moet een CTA-knop naast de glyph staan, tenzij deze inline met andere social media-iconen wordt weergegeven. De minimale vrije ruimte tussen de glyph en andere visuele elementen is aan alle kanten half zo groot. Gebruik nooit een glyph die niet proportioneel, geroteerd of kleiner is dan 29×29 pixels. Je kunt de glyph in elke effen kleur gebruiken, hoewel Instagram zwart of wit aanbeveelt.
TikTok
TikTok en logo- en knoppakketten kunnen worden gedownload van de Design Guidelines-pagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het hoofdlogo van TikTok is een “notitie”-pictogram en een TikTok-woordmerk. De secundaire gebruikt alleen de notitie. Als de eerste twee niet geschikt zijn vanwege maat-, formaat- of ontwerpbeperkingen, kunt u het tertiaire gestapelde logo gebruiken, met de noot boven de markering. Iconen dienen altijd een marge te hebben van minimaal 5% van de formaathoogte. Er moet aan alle zijden een vrije ruimte zijn die gelijk is aan de volledige breedte van het logo. De minimale pictogramgrootte is 16 px voor digitale media en 3 mm voor print. Het logo mag bij geen enkel gebruik worden geschaald, opnieuw gekleurd, geroteerd of anderszins worden gewijzigd. Gebruik het niet op drukke achtergronden.
Snapchat
Download het officiële Snapchat-spooklogo van de pagina Merkrichtlijnen.
Richtlijnen voor gebruik
Het Snapchat-logo is een geest in zwart of wit, de enige kleuren waarin het moet worden weergegeven. U mag het logo op geen enkele manier wijzigen, roteren, wijzigen of blokkeren. Het Snapchat-logo moet dezelfde grootte hebben als elk ander logo dat ernaast wordt weergegeven. Het toepassingspictogram mag alleen worden gebruikt in de context van mobiele toepassingen of als pictogram op een mobiele telefoon. Snapcode-badges waarmee gebruikers uw profiel gemakkelijk kunnen vinden, kunnen worden gebruikt op internet, sociale media, verpakkingen en drukwerk.
Pinterest-pictogrammen kunnen worden gedownload van de pagina met merkrichtlijnen van de site.
Richtlijnen voor gebruik
Het Pinterest-pictogram is een script “P” in een rode, zwarte of witte cirkel. Gebruik gewoon de Pinterest-badge, niet het woordmerk. Elk gebruik moet vergezeld gaan van een CTA die evenredig is aan het pictogram. Waar mogelijk moet het rode pictogram worden gebruikt. Voeg geen omtrek, filter of effecten toe aan het logo. Als het contrast niet genoeg is, overweeg dan om een alternatieve kleur te gebruiken. De P mag niet uit de cirkel worden gehaald of in een andere vorm worden geplaatst.
Het Reddit-logo, woordmerk en pictogrammen voor delen kunnen worden gedownload van de Brand Resources-pagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het logo van Reddit is een wit glimlachend buitenaards wezen, ook wel bekend als de “Snoo”-kop, op een rood-oranje achtergrond. Het pictogram en het woordmerk moeten waar mogelijk samen worden gebruikt. Pictogrammen en woordmerken moeten worden omgeven door een vrije ruimte van ten minste 140% van de pictogramgrootte. Het Snoo-pictogram kan alleen zonder het woordmerk worden gebruikt als een deelpictogram of binnen Reddit zelf. Het pictogram mag op geen enkele manier opnieuw worden gekleurd, geschetst, vervormd, omgekeerd of gewijzigd.
LinkedIn-logo’s en -pictogrammen zijn beschikbaar op hun downloadpagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het LinkedIn-pictogram is een kleine “en” in een afgerond vak. De standaardkleur is blauw, maar een zwarte versie kan worden gebruikt in zwart-witte ontwerpen en een witte versie op een donkere achtergrond. De minimale vrije ruimte rondom het logo moet 200% van de breedte van de “i” zijn. De minimale vereiste grootte is 21 pixels in digitale media en 0,25 inch in print. De symbolen ® en ™ moeten duidelijk zichtbaar en leesbaar zijn. Ontwerpelementen en afmetingen mogen nooit worden gewijzigd.
Twitteren
Twitter-bronnen zijn beschikbaar op Brand Toolkit-pagina.
Richtlijnen voor gebruik
Het Twitter-pictogram is een vogel, blauw of wit, afhankelijk van de achtergrond. In tegenstelling tot andere sociale-mediasites geeft Twitter er de voorkeur aan dat het pictogram wordt gebruikt zoals het is, zonder het in een kader of cirkel te plaatsen, hoewel je het desgewenst in een cirkel, vierkant of afgerond vierkant kunt plaatsen. Het mag niet worden scheefgetrokken, geroteerd, geanimeerd of anderszins gewijzigd. Alleen de meest recente versie van het logo mag worden gebruikt. De minimale vereiste grootte is 32 pixels.
Gebruik van social media iconen
Zoals u kunt zien, zijn er enkele variaties in de manier waarop pictogrammen voor sociale media worden gebruikt, maar ze hebben allemaal een paar dingen gemeen, namelijk dat ze niet kunnen worden gewijzigd en dat ze moeten worden gebruikt om verbinding te maken met uw merkpagina. op het bijbehorende platform.
Als u meerdere pictogrammen gebruikt, zorg er dan voor dat ze consistent zijn in grootte en resolutie.
Dit betekent dat hoewel de minimale grootte van LinkedIn 21 px is, deze minimaal 32 px moet zijn wanneer deze naast de Twitter-vogel wordt geplaatst.
Over plaatsing gesproken, u moet bij het plaatsen een prominente locatie kiezen, maar pas op dat ze uw eigen merk niet overschaduwen.
Twee van de meest voorkomende locaties voor deze pictogrammen op webpagina’s zijn bovenaan en onderaan. Op deze plaatsen kunnen gebruikers ze gemakkelijk vinden, terwijl ze een naadloos onderdeel worden van het paginaontwerp.
U kunt ze niet alleen opnemen op webpagina’s, maar ook in uw e-mailhandtekening of e-mailnieuwsbrieven.
Ze kunnen ook worden gebruikt in niet-hyperlinkmarketing, zoals tv-advertenties, billboards en gedrukte advertenties. Houd er rekening mee dat dit gebruik alleen dient om te erkennen dat uw merk aanwezig is op deze platforms.
Pictogrammen voor sociale media zijn een geweldige manier om meer volgers te krijgen en mensen tegelijkertijd een manier te bieden om contact te maken met uw bedrijf. Houd er rekening mee dat er redelijk strikte richtlijnen zijn over hoe en wanneer ze kunnen worden gebruikt.
Meer middelen:
Uitgelichte afbeelding: branding66/Shutterstock

Hey, ik ben Brent, en ik speel al een lange tijd mee in de SEO scene. Ik ben vooral heel actief in de Amerikaanse markt, en hou dan ook wel van een uitdaging. Ik ben sinds kort aan het uitbreiden binnenin de Benelux, en besluit hier dan ook te oversharen!
Wil je meer leren, klik dan op lees meer!