fbpx

Hoe zoekwoorden met weinig concurrentie te vinden

Hoe zoekwoorden met weinig concurrentie te vinden

Share This Post


Bij zoekmarketing zijn er altijd nieuwe mogelijkheden om zoekwoorden te ontdekken en te targeten die een verscheidenheid aan intenties, concurrentie en moeilijkheidsgraden omvatten.

In dit artikel ligt de focus op die zoekwoorden met minder concurrentie, maar die nog steeds een waardevol onderdeel zijn van marketingcampagnes.

De gedeelde tools en benaderingen weerspiegelen degene die ik normaal gesproken zou gebruiken, maar zoals altijd zijn er veel manieren om dit soort taken effectief aan te pakken door met gerelateerde tools en technologie te werken.

Mijn belangrijkste focus ligt op het ontdekken van zoekwoorden voor SEO; deze benaderingen zouden echter ook perfect werken voor andere marketingkanalen en -doeleinden.

Gebruik gratis tools om zoekwoordideeën te vinden

Er zijn talloze tools die kunnen worden gebruikt voor zoekwoordonderzoek, en het is belangrijk om de gratis tools effectief te kunnen gebruiken.

Deze omvatten Google Search Console, Zoekwoordplanner, Trends en SERP Directe analyse.

Andere opties zijn interactie met gratis versies van tools en technologieën zoals ChatGPT, Semrush en ScreamingFrog.

Dit kan meer handmatig zijn dan kiezen voor andere betaalde technologie en software. Toch kan deze aanpak een nuttig inzicht zijn in de bredere datasets die voor u beschikbaar zijn en een manier om uw unieke processen en procedures voor het voltooien van zoekwoordonderzoek te verfijnen.

Gratis stap-voor-stap tool

Hier volgt een stapsgewijs proces dat tal van mogelijkheden voor laaghangend fruit kan opleveren, te beginnen met een kijkje op de websites van uw belangrijkste concurrenten.

Eerste stap: identificatie van het onderwerp

Bekijk om te beginnen de categorieën op het hoogste niveau van de drie belangrijkste websites van concurrenten in uw digitale ruimte.

U kunt dit handmatig doen of de sites crawlen met de gratis versie van ScreamingFrog (de top 500 pagina’s) als u een vollediger beeld van de inhoud van de website wilt.

Noteer alle gelijktijdige categorieën en inhoudsonderwerpen op het hoogste niveau die aanwezig zijn op een of meer van deze externe sites die ontbreken in uw eigen inhoud.

Als dit niet meteen duidelijk is, kunt u tools zoals Ahrefs en Semrush gebruiken om inhoudsvergelijkingen op trefwoord- en inhoudsniveau te voltooien. Beide hebben kleine gratis proefversies beschikbaar.

Stap twee: Maak een compleet beeld van de huidige verkoopkans

Als u eenmaal meerdere startonderwerpen heeft die leeg zijn, wilt u een uitgebreid plan maken om de dekking van gebruikers- en zoekinhoud aan te pakken.

Een nuttige volgende stap is het begrijpen van de verschillende wensen, behoeften en pijnpunten van de mensen (de doelgroep waarop u zich richt met uw inhoud) rond uw onderwerpgebied.

Om dit te doen, kunt u uw belangrijkste onderwerp-/product-/servicevoorwaarden toevoegen aan een gratis tool zoals AnswerThePublic.

Hier is een voorbeeld hiervan in actie (met behulp van de gratis versie) op basis van de invoerzin “SEO-bureau”.

U kunt hieronder een fragment zien van de bredere informatie in de weergave “gegevens”, en u kunt de uitvoer ook configureren in een meer visuele mindmap.

Reageer op het openbare voorbeeldscreenshotScreenshot van Answerthepublic, mei 2023

Exporteer alle vragen, voorzetsels, vergelijkingen en gerelateerde gegevens voor een vollediger begrip van typische vragen die uw nieuwe inhoud volledig zal behandelen.

Zoals je zou verwachten, hebben individuele termen en vragen weinig concurrentie en lagere zoekvolumes.

Het bredere onderwerp zal echter honderden semantisch relevante termen dienen en een grotere kans bieden op op statistieken gebaseerde inkomsten.

Terwijl u uw gegevens groepeert in onderwerpen en subonderwerpen, begint u een inhoudskaart te maken van wat er momenteel ontbreekt – laaghangend fruitpotentieel en weinig concurrentierelevante zoekwoorden – op uw site ten opzichte van de concurrentie.

Stap drie: Sanity Check met kunstmatige intelligentie (AI)

Als ik dit bericht een paar maanden eerder had geschreven, was het onwaarschijnlijk dat AI erin zou zijn opgenomen.

De snelheid waarmee AI wordt toegepast, met name in marketing, maakt het echter moeilijk om niet te suggereren dat het een rol te spelen heeft.

In dit geval zou ik willen voorstellen dat u het vertrouwen van het kerninhoudsframework controleert met ChatGPT en ervoor zorgt dat u niets mist.

Het zal ook nuttig zijn om de volgende fase van het proces te informeren.

Ga hiervoor naar https://chatgpt.org/ en klik op “Chat openen”.

Typ vervolgens uw verzoek en begin het gesprek.

Hier is een uittreksel uit een reactie van ChatGPT, die hetzelfde onderwerp van contentcreatie (targeting op zoekwoorden met weinig concurrentie) blijft gebruiken over het onderwerp “SEO Agency”:

belangrijkste subonderwerpen voor de webpaginaScreenshot van ChatGPT, mei 2023

Op dit punt heeft u het grootste deel van uw lijst met doelzoekwoorden gevormd, samen met uw inhoudskader om ze te targeten.

Om dit met vertrouwen te controleren en uw onderwerpdekking verder te vergroten, raad ik u aan een aantal standaard Google-zoekopdrachten rechtstreeks in de SERP’s in te vullen om erachter te komen hoeveel pagina’s (of totale hiaten in de inhoud) er zijn in de inhoudspositie voor elk zoekwoord of specifiek thematisch gebied.

U kunt dit bereiken door naar de Google-zoekmachine te gaan en zoekoperators in te typen om alleen specifieke inhoud op uw website op te zoeken.

Als voorbeeld, site:YourWebsiteName “YourTopicTerm” geeft u elke rangschikkingspagina op uw domein geïndexeerd met die term aanwezig.

Ter herinnering: u kunt hetzelfde doen op elke site van een concurrent als een andere manier om gerelateerde inhoud over elk onderwerp te vinden en ook om de zoekwoorden met de laagste concurrentie te bekijken die relevant zijn voor het onderwerp dat u wilt targeten. Wijzig eenvoudig het domein in site:YourCompetitorWebsiteName “YourTopicTerm”.

U kunt dit specifieker maken voor zoekwoorden die alleen in URL’s worden gebruikt.

Dit kan handig zijn om het aantal resultaten te beperken tot pagina’s die directer relevant zijn voor het hele onderwerp dan dat er terloops naar wordt verwezen.

Wijzig gewoon de zoekoperator in site:YourWebsiteName inurl:YourTopicTerm. En nogmaals, u kunt dit ook herhalen voor sites van externe concurrenten.

Als u naar een uitgebreide zoekopdracht kijkt, kunt u de zoekoperator “allinurl” gebruiken.

opmerking: U kunt deze zoekoperatoren ook gebruiken zonder een domein als voorvoegsel in te stellen. Dit geeft u alle gerelateerde inhoud (niet alleen wat er op uw site of een bepaalde externe site staat) die gerangschikt is en specifiek is voor de gebruikte inhoudsterm/trefwoord.

Bijvoorbeeld “allinurl:KeywordTopic” en met het domein toegevoegd, zou dit site:YourCompetitorWebsiteName “allinurl:YourTopicTerm” zijn.

Er zijn veel meer zoekoperators die u kunt gebruiken, maar het bovenstaande is een handig startpunt.

Stap vier: Overlay metrische gegevens om prioriteit te geven aan de belangrijkste focustermen

U kunt dit bereiken door simpelweg uw belangrijkste termen te kopiëren/plakken in de Google Zoekwoordplanner.

Dit geeft u informatie over gerelateerde statistieken zoals kosten per klik, concurrentie, zoekvolume, enz.

U kunt deze gegevens exporteren zodat elk onderwerpgebied alle gegevens bevat die u nodig hebt om uw doeltermen te prioriteren in korte-, middellange- en langetermijndoelen.

Dit wordt gebaseerd op een combinatie van gegevens, waaronder het concurrentievermogen van de termgroep voor het gegeven onderwerp, de gemiddelde kosten per klik voor dat onderwerp, evenals hoe groot de kans is versus hoe uitdagend het is om te presteren.

In dit stadium beschikt u over gegevens om nieuwe inhoud te maken die u kunt maken op basis van wat uw belangrijkste concurrenten al hebben, wat er op uw site ontbreekt, evenals meer algemeen geclassificeerde inhoud over specifieke termen, onderwerpen en subonderwerpen.

Je beschikt ook over alle statistieken die je nodig hebt om prioriteiten te stellen en de relevante inhoud te maken om die onderwerpen te targeten.

Signaleren van opkomende trends voor laaghangend fruit

Het doorbreken van trends is een geweldige manier om nieuwe zoekvragen te targeten voordat ze steeds concurrerender worden.

We hebben er een beetje naar gekeken in het bovenstaande voorbeeld. Het is echter handig om met Google Trends naar deze tactiek te kijken.

Google Trends is een handige manier om snel veranderingen in interesseniveaus en nieuwe en opkomende trends te identificeren.

Lagere huidige trendniveaus correleren vaak met minder concurrentie.

Door alle troeven op hun plaats te zetten en content te optimaliseren en lagere trendtijden aan te houden, kunt u zich dus perfect positioneren wanneer de vraag en de concurrentie toenemen.

Hetzelfde geldt voor nieuwe en zich ontwikkelende trends.

Hieronder zie je de dipjes in de zoekinteresse die voorafgaan aan periodes van hoge interesse. Dit is gebaseerd op het zoekonderwerp “Google Updates”.

Door winsten te maximaliseren tijdens lagere rentetarieven, kunt u profiteren wanneer seizoens- of branchetrends aantrekken.

Google Trends daalt en verhoogt de zoekinteresse in de loop van de tijdScreenshot van Google Trends, maart 2023

Vanuit hetzelfde onderwerp en dezelfde tool kunt u nieuwe trends zien waarop u zich kunt richten, bijvoorbeeld Google-algoritme-updates, tfl-updates en meer.

U kunt ook de procentuele groei zien en vervolgens andere tools zoals Google Keyword Planner bekijken om het hoge volume van die termen te zien, evenals gerelateerde termen met een bredere overeenkomst.

Google Trends: groeiende trendsScreenshot van Google Trends, maart 2023

Denk meer in gesprek

Spraak- en conversatiezoekopdrachten groeien al meer dan vier jaar in zoekimpact, kansen en commerciële bedrijfswaarde.

Mensen zijn op zoek naar de offline ervaring online en gebruiken dagelijks spraakgestuurde apparaten (denk aan home-speakers, gesproken zoekopdrachten op mobiele apparaten, enz.).

Het mooie van spraak- en conversatiezoekopdrachten is dat de overgrote meerderheid van de termen reeksen van 5-10 woorden zijn en waarschijnlijk minder concurrentie opleveren.

De meeste van uw bestaande website-inhoud is perfect voor het opnemen van conversatie-updates en het creëren in een meer natuurlijke taal.

U kunt dit vaak bereiken door FAQ-segmenten aan uw inhoud toe te voegen, inclusief meer termvariaties, en door uw inhoud in het algemeen meer mensgericht te maken.

Om deze kansen te identificeren, kunt u handmatige zoekopdrachten op Google voltooien en voorspellend zoeken, uitgebreide resultaten zoals Google Answers en gerelateerde zoekopdrachten bekijken, allemaal onder het onderwerp ‘Google Nuttige inhoudsupdate’.

Gerelateerde zoekvoorbeelden van subonderwerpen om te verkennen:

Google gerelateerd zoekenGoogle-screenshot, maart 2023

Voorspellend zoekvoorbeeld voor zoekintentie gerelateerd aan targeting:

Voorbeeld van Google Predictive SearchScreenshot van de zoektocht naar [google helpful content]Google, maart 2023Als volgende stap kunt u deze onderwerpen en termen toevoegen aan Google Zoekwoordplanner en vervolgens gegevens verzamelen over CPC, concurrentie en meer om alleen die termen te targeten die zijn gegroepeerd in lagere concurrentieniveaus.

Samenvatting

In dit bericht hebben we onderzocht hoe u op verschillende manieren zoekwoorden met weinig concurrentie kunt vinden.

Ten eerste door hiaten in de inhoud te identificeren in vergelijking met de belangrijkste concurrentie met behulp van gratis tools en technologie, zodat je nieuwe manieren kunt ontdekken om het laaghangende fruit op herhaalbare manieren aan te pakken.

Vervolgens hebben we gekeken naar het proces voor het gebruik van trendgegevens om nieuwe en opkomende trends te ontdekken, en om te profiteren van lagere interessedalingen om aanwezig te zijn wanneer de vraag weer aantrekt.

Uiteindelijk verschoof de focus naar een meer gemoedelijke benadering van uw inhoud en marketing.

Door dat menselijke element toe te voegen, kunt u slagen in gebieden met minder concurrentie op zoekwoorden en kunt u tegemoet komen aan de behoefte die mensen hebben om de reis van offline naar online te vergemakkelijken.

Meer middelen:

Uitgelichte afbeelding: TippaPatt/Shutterstock



Source link

More To Explore

WACHT! VOORDAT JE GAAT...

Geef me jouw E-mail Address, en dan stuur ik je een GRATIS kopie van mijn boek, waarin ik je laat zien hoe je jouw inkomen kan verdubbelen in 90 dagen!