fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe de trechter te stimuleren door middel van contentmarketing en linkbuilding

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bedrijven wenden zich tot contentmarketing omdat het een effectieve methode kan zijn om merkbekendheid op te bouwen en klanten door hun verkooptrechter te leiden. Toch zijn velen niet in staat geweest om te profiteren van hun contentmarketinginitiatieven omdat ze niet alle aspecten van het klanttraject hebben behandeld, hun activa niet bijhielden en middelen verspilden aan dubbele inhoud, er niet in slaagden om unieke inhoud te creëren of simpelweg niet succesvol waren met hun outreach-inspanningen.

In haar sessie bij SMX Convert deelde Eve Sangenito, directeur bij Perficient, haar uitgebreide contentstrategie om potentiële klanten op elk punt van hun reis te betrekken en backlinks te genereren voor een grotere vindbaarheid en hogere rankings.

De klant begrijpen en hun reis in kaart brengen

Uw inhoud moet bestaan om uw merk te dienen door uw publiek te bedienen – dat moet altijd centraal staan in uw planning en uitvoering. “Het gaat niet zozeer om wat je je publiek wilt vertellen; het is wat je begrijpt dat ze willen leren en wat voor hen nuttig zal zijn om meer te weten te komen over jouw oplossingen en/of over je branche als geheel,” zei Sangenito, eraan toevoegend “Gewoon weten waar ze vandaan komen is een van de belangrijke elementen waarop u zich moet concentreren.”

Door de reis die een klant doorgaans doormaakt in kaart te brengen, kunt u ook de persona's van uw publiek opbouwen en kansen identificeren om veelvoorkomende vragen in elke fase van de reis te beantwoorden.

"Vanuit het standpunt van uw bedrijf wilt u nadenken over hoe de levenscyclus van de klant in de verkooptrechter speelt, omdat u relaties probeert op te bouwen met doelgroepen en beoogde kopers," zei Sangenito.

Waar doelgroepen doorgaans naar zoeken in elke fase van de trechter. "We hebben de neiging om informatieve vragen te zien wanneer iemand zich in de bewustzijnsfase bevindt", zei ze, en gaf de volgende voorbeelden van vragen die een consument bovenaan de trechter zou kunnen stellen: "Wat zijn de opties die voor mij beschikbaar zijn? Wat zeggen mensen over die opties? Hoe denken andere mensen in de markt over de informatie die door deze organisatie naar voren wordt gebracht?”

In de volgende fase van de trechter proberen consumenten zichzelf te onderwijzen via how-to-artikelen, onderzoeken en influencers. Wanneer een potentiële klant in de overwegings- en evaluatiefase komt, beperken ze hun opties, lezen ze recensies of casestudy's en vergelijken ze prijzen.

De levenscyclus van de klant gaat ook door na de aankoop. Door uw klanten te leren hoe ze het meeste uit uw producten of diensten kunnen halen, kunt u hun ervaring verrijken en door toegankelijke ondersteuning te bieden via bijvoorbeeld veelgestelde vragen of video's, vergroot u ook uw kansen om van een nieuwe koper een loyale klant te maken.

Een voorbeeld van de overwegingen die een huizenkoper van het begin tot het einde van zijn reis kan hebben.

Zodra je de reis voor een bepaalde persona in kaart hebt gebracht, moet je die kaart gebruiken om pijlers en ondersteunende inhoudsonderwerpen te ontwikkelen. Dit 'universum over inhoudsonderwerpen' (daarover hieronder meer), helpt je om irrelevante onderwerpen te vermijden die je publiek uiteindelijk met meer vragen kunnen achterlaten, in plaats van ze verder in de trechter te leiden.

Uw content-onderwerp-universum ontwikkelen

De persona's die je hebt gemaakt, kunnen fungeren als de locus van het universum van contentonderwerpen, waardoor je kunt brainstormen over thema's die specifiek zijn voor dat type klant.

"Wat zijn enkele van de veelvoorkomende vragen op basis van waar ze zich in hun levensfase bevinden?", vroeg Sangenito, waarbij hij potentiële huizenkopers als voorbeeld gebruikte: "Koopt ze een huis voor hun pensioen? Kopen ze voor het eerst een huis?” Marketeers kunnen variaties op die onderwerpen creëren voor verschillende persona's en zich uitbreiden om vervolgvragen te beantwoorden die klanten waarschijnlijk zullen stellen.

Verminder verspilde middelen door uw activa te beheren. Door een inventarisatie van uw bestaande inhoud te maken en bij te houden, krijgt u inzicht in welke middelen u al tot uw beschikking heeft. Dit kan de verspilling van resources aan dubbele inhoud minimaliseren, bijvoorbeeld door u te helpen onderscheiden welke activa kunnen worden bijgewerkt en welke helemaal opnieuw moeten worden gemaakt. "Als je weet wat je hebt, kun je de hiaten zien en waar je redactionele kalender in de toekomst naartoe kan gaan", zei Sangenito.

Uw merk en doelen in de inhoud injecteren. Merk- en marktinzichten kunnen u informeren over hoe u de inhoud daadwerkelijk maakt en daardoor helpen vorm te geven aan wat die inhoud voor uw bedrijf doet: hier kunt u de richtlijnen van uw merk invoegen om te zorgen voor een consistente toon in uw inhoudsmarketing. U kunt ook actuele problemen in uw branche aanpakken, uw aanbod differentiëren of uw inhoud aanpassen voor een specifiek doel (zoals sociaal delen), bijvoorbeeld.

Unieke, geoptimaliseerde inhoud creëren

Valideer je onderwerp. Voordat u begint met het schrijven of maken van de inhoud, moet u eerst bevestigen dat het onderwerp relevant en interessant is voor uw publiek. U kunt uw onderwerp valideren terwijl u zoekwoordenonderzoek uitvoert door te kijken naar het zoekvolume dat is gekoppeld aan de zoekwoorden die u wilt targeten.

Sluit aan bij de zoekintentie. Het begrijpen van de intentie voor uw doelzoekwoorden is ook een cruciale stap: "U kunt naar de SERP kijken en u kunt beginnen te begrijpen welke soorten inhoud worden opgedoken voor iemand die naar dit onderwerp zoekt en u kunt zien of dat wel of niet past bij wat je probeert te bereiken,' zei Sangenito. Dit is ook een kans om wat onderzoek te doen naar de concurrentie en hoe ze presteren in de zoekresultaten: "[If] what's featured [in the search results] is allemaal afkomstig van een enkele set organisaties, er kan een mogelijkheid om te diversifiëren door uw organisatie inhoud over dat [onderwerp] te laten produceren, "voegde ze eraan toe.

Onderscheid uw inhoud. Het emuleren van het best presterende zoekresultaat is een valkuil die u wilt vermijden. Uw concurrentieanalyse moet manieren onthullen om verder te gaan dan wat er al is, zodat u uw inhoud en uw merk kunt onderscheiden. Offertes krijgen van experts, schrijvers inhuren die gespecialiseerd zijn in het onderwerp of zelfs opmaak (een infographic kan uw publiek bijvoorbeeld meer aanspreken dan een lijst) kunnen zinvolle manieren zijn om te differentiëren.

Nadat u uw inhoudsopgave hebt samengesteld (op basis van uw persona's, reiskaart, trefwoordonderzoek en concurrentieanalyse), is het tijd om deze door te geven aan uw inhoudschrijver of -maker. "Zorg ervoor dat je auteurs de kennis en expertise hebben om over die onderwerpen te schrijven, want de nuances van hoe ze erover schrijven versus de generalist die alleen onderzoek doet, kan echt doorkomen en de inhoud beïnvloeden," zei Sangenito.

Optimaliseren en bewerken. Zodra u uw concept heeft, kunnen SEO-best practices , zoals interne links, optimalisatie van titeltags en gestructureerde gegevens, worden toegepast, zodat uw publiek meer informatie over uw inhoud kan vinden en verder kan gaan met het klanttraject. Het is ook belangrijk om een redactionele beoordeling uit te voeren voordat u publiceert om ervoor te zorgen dat uw inhoud professionaliteit uitstraalt, past bij uw merktoon en uw bedrijf en uw lezers dient zoals het hoort.

Links bouwen voor meer verkeer en betere rankings

Bepaal wat link-waardig is. Wanneer u backlinks bouwt, kunt u zich het beste concentreren op het promoten van de meest relevante inhoud van de hoogste kwaliteit voor het publiek dat u probeert aan te boren.

Sangenito raadt marketeers aan zichzelf de vragen te stellen die de mensen die ze bereiken waarschijnlijk stellen: “Wat is de reikwijdte en schaal? Hoe relevant is deze inhoud die u wilt dat ik link? Op hoeveel mensen heeft het potentieel invloed of hoe betrokken is de basis van de mensen die het zal beïnvloeden en hoeveel zullen ze het willen lezen? Wat is dat impactpotentieel?”

Content die het publiek op emotioneel niveau kan boeien, kan ook een belangrijke factor zijn bij het al dan niet verdienen van de backlink.

Timing kan ook van invloed zijn op het aantal backlinks dat u kunt aantrekken. "Het is relevant om te linken naar zowel groenblijvende inhoud als seizoensinhoud, maar daarover nadenken in termen van wanneer je inhoud publiceert om organische links te genereren, of ervoor te zorgen, is iets dat je in gedachten moet houden," ze toegevoegd.

Linkbuilding strategieën. Linkbuilding kan u helpen uw vindbaarheid te vergroten, verkeer naar de meest waardevolle activa op uw site te leiden en een gevoel van betrouwbaarheid voor uw merk te creëren als u backlinks kunt verdienen met gezaghebbende publicaties. Er zijn talloze manieren om linkbuilding te benaderen — Sangenito heeft een aantal strategieën uitgelicht, zoals hieronder weergegeven.

"Je kunt tactische elementen doen, zoals begrijpen of je inkomende links hebt verbroken en kijken of je de sites die naar je linken kunt bereiken om te zien of ze deze kunnen bijwerken", zei Sangenito, eraan toevoegend dat PR-dekking een andere kans kan zijn om een merkvermelding om te zetten in een link als dat nog niet het geval is. Als u de backlinks van uw concurrent bekijkt, kunnen sites worden onthuld die mogelijk ook openstaan voor links naar uw merk.

Op bronnen gebaseerde linkbuilding , waarbij een bestaand stuk inhoud wordt gepromoot dat waarde kan toevoegen voor gebruikers van andere sites, kan ook een effectieve aanpak zijn, afhankelijk van de kwaliteit van uw inhoud en uw bereikvaardigheden.

Contentmarketing is geen "eenmalige" tactiek

Zodra de inhoud is gemaakt en de backlinks zijn verdiend, wilt u uw vaart erin houden door periodiek uw inhoudsinventaris te controleren en activa indien nodig bij te werken. Dit zal helpen om de inhoud waar je zo hard aan hebt gewerkt te maken en backlinks te verdienen up-to-date te houden. Op die manier blijft de inhoud uw publiek bedienen en kunt u blijven presteren voor dat specifieke item, waardoor de reputatie van uw merk verder wordt versterkt, wat ook meer conversies voor uw bedrijf zou moeten betekenen.

Wil je de hele sessie zien? Meld u aan om het volledige SMX Convert leertraject on-demand te bekijken.


Over de auteur

George Nguyen is een redacteur voor Search Engine Land, die zich bezighoudt met organisch zoeken, podcasting en e-commerce. Zijn achtergrond is journalistiek en contentmarketing. Voordat hij de industrie betrad, werkte hij als radio-persoonlijkheid, schrijver, podcast-host en leraar op een openbare school.

More To Explore