fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe u uw PPC-systeem kunt verbeteren met kunstmatige intelligentie

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het is onmogelijk om over moderne marketing te praten zonder sterke trends als het gebruik van kunstmatige intelligentie te noemen. AI verandert betaalde advertenties en introduceert tegelijkertijd nieuwe kansen voor marketeers. Experts voorspellen dat AI en machine learning de komende drie jaar tot 2,6 biljoen dollar aan waarde zullen genereren door problemen in verband met verkoop en marketing op te lossen.

AI en PPC

Je hebt misschien gemerkt dat technologie zich in een snel tempo ontwikkelt, dus relatief nieuwe technologieën zijn vooral veelbelovend. Hoewel kunstmatige intelligentie nog niet zo lang geleden in een stroomversnelling is geraakt, heeft het zich al enorm bewezen op verschillende gebieden, waaronder marketing. Als je wilt slagen, moet je het ontwikkelingsproces bijhouden. Op deze manier kunt u uw marketinginspanningen zo effectief mogelijk houden.

AI, machine learning en big data zijn nog relatief jonge concepten, dus menselijke professionals zijn nog steeds actief betrokken bij veel processen. Het potentieel van data kan alleen worden benut als mensen weten wat ze doen en duidelijke doelstellingen hebben. Bovendien moeten bedrijven rekening houden met het belang van hoogwaardige personalisatie voor moderne consumenten en tegelijkertijd een zekere mate van transparantie behouden.

Een van de grootste voordelen van AI voor marketing is de mogelijkheid om veel processen te automatiseren die veel tijd in beslag nemen wanneer ze handmatig worden uitgevoerd. Dankzij AI-gestuurde oplossingen kunnen marketeers de efficiëntie van tal van processen verbeteren. Volgens onderzoek kan automatisering alleen al de wereldwijde productiviteit met 1,4% per jaar verhogen.

Hoe AI te gebruiken om uw PPC-advertenties te verbeteren

Hier zijn enkele van de beste voorbeelden van de mogelijkheden van AI:

Autonome aanpassing van PPC-biedingen

Wanneer AI uw advertenties beheert, kunt u uw campagnes aanpassen door kleine wijzigingen in de code aan te brengen om uw PPC-campagnes effectiever te maken . U kunt AI bijvoorbeeld gebruiken om PPC-biedingen autonoom aan te passen. Op deze manier biedt u niet te laag voor advertenties waarmee u kwalitatieve leads kunt verwerven en verbetert u ook uw ROI door overbieden te elimineren.

U kunt uw eigen AI-algoritme bouwen om uw biedingen te beheren, maar in dit geval moet u een ervaren softwareontwikkelingsbedrijf vinden en bereid zijn om veel geld in het ontwikkelingsproces te investeren. Gelukkig zijn er veel tools, waaronder Google Ads en oplossingen van Bing, die gratis gebruikt kunnen worden. Amazon heeft ook zijn biedalgoritme per uur, waarmee marketeers hun biedingen automatisch kunnen aanpassen aan de dynamiek van de markt.

Houd er bij het gebruik van automatisering rekening mee dat er verschillende niveaus zijn en dat automatisch bieden enkele nadelen kan hebben. Met Google Ads kunt u bijvoorbeeld kiezen tussen Verbeterde CPC en volledig geautomatiseerde strategieën zoals vCPM, doel-ROAS, klikken maximaliseren, doel-CPA en conversies maximaliseren.

Verbeterde CPC verschilt van de rest van de strategieën, omdat het algoritme in dit geval eenvoudig aanpassingen maakt aan zoekwoordbiedingen die handmatig worden ingesteld. Volledig geautomatiseerde strategieën vragen meer aandacht. U moet hun prestaties altijd controleren om ervoor te zorgen dat u binnen uw budget blijft en dat de ROI aan uw verwachtingen voldoet. Oplossingen die door Google als optimaal worden beschouwd, sluiten niet altijd aan bij uw bedrijfsdoelen.

Verbeterde retargeting

U kunt verschillende AI-aangedreven analyse- en call-trackingsoftware gebruiken om het verband te zien tussen de leads die worden gegenereerd door uw offline inspanningen en specifieke campagnes of zelfs zoekwoorden. Door de gegevens over uw offline conversies te analyseren, kunt u uw retargeting-inspanningen verbeteren.

Een goede targeting is cruciaal voor het succes van uw campagne. Ten eerste wil je klanten die al zaken met je willen doen niet afstoten door ze lastig te vallen met buitensporig marketingmateriaal. Ten tweede is het niet nodig om uw PPC-budget uit te geven aan klanten die al een aankoop hebben gedaan en waarschijnlijk niet snel weer bij u zullen kopen.

Het gedrag van consumenten voorspellen

Een van de meest veelbelovende disciplines met betrekking tot AI is machine learning. AI-algoritmen kunnen leren van historische gegevens, rekening houdend met de demografische gegevens van uw doelgroep, aankoopgewoonten, webactiviteit, apparaatgebruik, enz. Op deze manier kunnen algoritmen het verband tussen campagnes en zoekwoorden detecteren en daarom voorspellen welke zoekopdrachten hoogstwaarschijnlijk conversies zullen genereren. Bovendien kunnen machines dat veel sneller dan mensen.

Advertenties met slechte prestaties onderbreken

U wilt niet blijven bieden op advertenties die slechte prestaties vertonen en niet de gewenste ROI opleveren. Daarom moet u de prestaties van uw advertenties snel kunnen evalueren en ze kunnen onderbreken als ze niet goed genoeg presteren. Evenzo moet u uw strategie heroverwegen als uw biedingen niet in klikken worden omgezet. Een dergelijke situatie kan uw kwaliteitsscore schaden en u moet deze hoog houden om de kosten per conversie te minimaliseren.

Creatieve hulp

Hoewel AI heeft bewezen veel betere prestaties te leveren bij het omgaan met verschillende repetitieve taken, blijft creativiteit nog steeds een uitdaging voor algoritmen. Machines kunnen de mens nog steeds niet vervangen als het om creativiteit gaat, maar ze kunnen marketeers wel helpen. Responsive Search Ads (RSA's) van Google bewijzen bijvoorbeeld dat AI marketeers kan helpen een betere PPC-advertentiekopie te maken.

U kunt maximaal 15 koppen opgeven en Google toont RSA's die overeenkomen met de zoekopdrachten van de gebruikers. Google kan duizenden RSA's maken op basis van uw koppen, zodat u de resultaten van uw investeringen kunt maximaliseren. Naarmate AI-technologie zich ontwikkelt en evolueert, krijgen marketeers nog meer mogelijkheden om AI voor creatieve taken te gebruiken.

Veel bedrijven beginnen ook te experimenteren met AI-aangedreven chatbots om hun PPC-campagnes aantrekkelijker te maken. Dankzij AI-aangedreven tools kunt u het aantal conversies verhogen en uw bouncepercentages verlagen door hoogwaardige hulp te bieden. Daarnaast kun je chatbots gebruiken om meer informatie over je gebruikers uit hun gesprekken te halen.

Afsluiten

Het concept van AI verscheen nog niet zo lang geleden, maar het heeft zijn enorme potentieel op verschillende gebieden al bewezen, en marketing is geen uitzondering. Met verschillende AI-aangedreven tools kunt u de efficiëntie van uw marketinginspanningen verbeteren en de ROI maximaliseren. Dankzij AI kunnen marketeers biedingen automatiseren, targeting verbeteren en het gedrag van gebruikers voorspellen. Bovendien kunnen sommige AI-oplossingen marketeers al helpen met creatieve taken.

More To Explore