fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe u uw PPC-systeem kunt verbeteren met kunstmatige intelligentie

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het is onmogelijk om over moderne marketing te praten zonder sterke trends als het gebruik van kunstmatige intelligentie te noemen. AI verandert betaalde advertenties en introduceert tegelijkertijd nieuwe kansen voor marketeers. Experts voorspellen dat AI en machine learning de komende drie jaar tot 2,6 biljoen dollar aan waarde zullen genereren door problemen in verband met verkoop en marketing op te lossen.

AI en PPC

Je hebt misschien gemerkt dat technologie zich in een snel tempo ontwikkelt, dus relatief nieuwe technologieën zijn vooral veelbelovend. Hoewel kunstmatige intelligentie nog niet zo lang geleden in een stroomversnelling is geraakt, heeft het zich al enorm bewezen op verschillende gebieden, waaronder marketing. Als je wilt slagen, moet je het ontwikkelingsproces bijhouden. Op deze manier kunt u uw marketinginspanningen zo effectief mogelijk houden.

AI, machine learning en big data zijn nog relatief jonge concepten, dus menselijke professionals zijn nog steeds actief betrokken bij veel processen. Het potentieel van data kan alleen worden benut als mensen weten wat ze doen en duidelijke doelstellingen hebben. Bovendien moeten bedrijven rekening houden met het belang van hoogwaardige personalisatie voor moderne consumenten en tegelijkertijd een zekere mate van transparantie behouden.

Een van de grootste voordelen van AI voor marketing is de mogelijkheid om veel processen te automatiseren die veel tijd in beslag nemen wanneer ze handmatig worden uitgevoerd. Dankzij AI-gestuurde oplossingen kunnen marketeers de efficiëntie van tal van processen verbeteren. Volgens onderzoek kan automatisering alleen al de wereldwijde productiviteit met 1,4% per jaar verhogen.

Hoe AI te gebruiken om uw PPC-advertenties te verbeteren

Hier zijn enkele van de beste voorbeelden van de mogelijkheden van AI:

Autonome aanpassing van PPC-biedingen

Wanneer AI uw advertenties beheert, kunt u uw campagnes aanpassen door kleine wijzigingen in de code aan te brengen om uw PPC-campagnes effectiever te maken . U kunt AI bijvoorbeeld gebruiken om PPC-biedingen autonoom aan te passen. Op deze manier biedt u niet te laag voor advertenties waarmee u kwalitatieve leads kunt verwerven en verbetert u ook uw ROI door overbieden te elimineren.

U kunt uw eigen AI-algoritme bouwen om uw biedingen te beheren, maar in dit geval moet u een ervaren softwareontwikkelingsbedrijf vinden en bereid zijn om veel geld in het ontwikkelingsproces te investeren. Gelukkig zijn er veel tools, waaronder Google Ads en oplossingen van Bing, die gratis gebruikt kunnen worden. Amazon heeft ook zijn biedalgoritme per uur, waarmee marketeers hun biedingen automatisch kunnen aanpassen aan de dynamiek van de markt.

Houd er bij het gebruik van automatisering rekening mee dat er verschillende niveaus zijn en dat automatisch bieden enkele nadelen kan hebben. Met Google Ads kunt u bijvoorbeeld kiezen tussen Verbeterde CPC en volledig geautomatiseerde strategieën zoals vCPM, doel-ROAS, klikken maximaliseren, doel-CPA en conversies maximaliseren.

Verbeterde CPC verschilt van de rest van de strategieën, omdat het algoritme in dit geval eenvoudig aanpassingen maakt aan zoekwoordbiedingen die handmatig worden ingesteld. Volledig geautomatiseerde strategieën vragen meer aandacht. U moet hun prestaties altijd controleren om ervoor te zorgen dat u binnen uw budget blijft en dat de ROI aan uw verwachtingen voldoet. Oplossingen die door Google als optimaal worden beschouwd, sluiten niet altijd aan bij uw bedrijfsdoelen.

Verbeterde retargeting

U kunt verschillende AI-aangedreven analyse- en call-trackingsoftware gebruiken om het verband te zien tussen de leads die worden gegenereerd door uw offline inspanningen en specifieke campagnes of zelfs zoekwoorden. Door de gegevens over uw offline conversies te analyseren, kunt u uw retargeting-inspanningen verbeteren.

Een goede targeting is cruciaal voor het succes van uw campagne. Ten eerste wil je klanten die al zaken met je willen doen niet afstoten door ze lastig te vallen met buitensporig marketingmateriaal. Ten tweede is het niet nodig om uw PPC-budget uit te geven aan klanten die al een aankoop hebben gedaan en waarschijnlijk niet snel weer bij u zullen kopen.

Het gedrag van consumenten voorspellen

Een van de meest veelbelovende disciplines met betrekking tot AI is machine learning. AI-algoritmen kunnen leren van historische gegevens, rekening houdend met de demografische gegevens van uw doelgroep, aankoopgewoonten, webactiviteit, apparaatgebruik, enz. Op deze manier kunnen algoritmen het verband tussen campagnes en zoekwoorden detecteren en daarom voorspellen welke zoekopdrachten hoogstwaarschijnlijk conversies zullen genereren. Bovendien kunnen machines dat veel sneller dan mensen.

Advertenties met slechte prestaties onderbreken

U wilt niet blijven bieden op advertenties die slechte prestaties vertonen en niet de gewenste ROI opleveren. Daarom moet u de prestaties van uw advertenties snel kunnen evalueren en ze kunnen onderbreken als ze niet goed genoeg presteren. Evenzo moet u uw strategie heroverwegen als uw biedingen niet in klikken worden omgezet. Een dergelijke situatie kan uw kwaliteitsscore schaden en u moet deze hoog houden om de kosten per conversie te minimaliseren.

Creatieve hulp

Hoewel AI heeft bewezen veel betere prestaties te leveren bij het omgaan met verschillende repetitieve taken, blijft creativiteit nog steeds een uitdaging voor algoritmen. Machines kunnen de mens nog steeds niet vervangen als het om creativiteit gaat, maar ze kunnen marketeers wel helpen. Responsive Search Ads (RSA's) van Google bewijzen bijvoorbeeld dat AI marketeers kan helpen een betere PPC-advertentiekopie te maken.

U kunt maximaal 15 koppen opgeven en Google toont RSA's die overeenkomen met de zoekopdrachten van de gebruikers. Google kan duizenden RSA's maken op basis van uw koppen, zodat u de resultaten van uw investeringen kunt maximaliseren. Naarmate AI-technologie zich ontwikkelt en evolueert, krijgen marketeers nog meer mogelijkheden om AI voor creatieve taken te gebruiken.

Veel bedrijven beginnen ook te experimenteren met AI-aangedreven chatbots om hun PPC-campagnes aantrekkelijker te maken. Dankzij AI-aangedreven tools kunt u het aantal conversies verhogen en uw bouncepercentages verlagen door hoogwaardige hulp te bieden. Daarnaast kun je chatbots gebruiken om meer informatie over je gebruikers uit hun gesprekken te halen.

Afsluiten

Het concept van AI verscheen nog niet zo lang geleden, maar het heeft zijn enorme potentieel op verschillende gebieden al bewezen, en marketing is geen uitzondering. Met verschillende AI-aangedreven tools kunt u de efficiëntie van uw marketinginspanningen verbeteren en de ROI maximaliseren. Dankzij AI kunnen marketeers biedingen automatiseren, targeting verbeteren en het gedrag van gebruikers voorspellen. Bovendien kunnen sommige AI-oplossingen marketeers al helpen met creatieve taken.

bereikt 59% van de wereldbevolking en is de derde meest bezochte website ter wereld. Als zodanig kan het zeker op een aantal manieren worden gebruikt voor merkgroei: betaalde advertenties zijn een van de meest lucratieve advertenties. Laten we eens kijken naar de 5 essentiële tips voor het optimaliseren van je Facebook-advertentiesets, voor een maximaal rendement op je investering en verbeterde conversies. 1- Installeer Facebook-pixel Allereerst moet je ervoor zorgen dat je Facebook Pixel op je website hebt geïnstalleerd. De pixel is een klein stukje code dat u aan uw website toevoegt en dat vervolgens bijhoudt hoe bezoekers omgaan met uw pagina's. Deze gegevens informeren Facebook over hun achtergrond, interesses en gedrag, en maken een betere advertentietargeting mogelijk op basis van echte gebruikersgegevens. Het configureren van Pixel is vrij eenvoudig en de gegevens die het verzamelt, zorgen ervoor dat uw advertenties altijd aan het juiste doelgroepsegment worden weergegeven, waardoor uw klikfrequenties toenemen en uw ROI verbetert. Om de beste resultaten te krijgen, moet u ervoor zorgen dat u ook optimaliseert voor gebruikers van iOS 14. Zorg ervoor dat uw domein is geverifieerd, configureer uw vooraf ingestelde instellingen opnieuw in Advertentiebeheer en selecteer één domein voor het bijhouden van conversies. Afbeeldingsbron 2- Maak doelgroeppersona's Het definiëren van je doelgroep is de tweede cruciale stap in de optimalisatie van advertentieset. U kunt vertrouwen op Facebook's eigen Lookalike Audiences of Audience Insights- functies, of u kunt ook uw eigen persona's maken op basis van gebruikersgegevens die u eerder hebt verzameld. Vertrouwen op uw eigen informatiebronnen (zoals Google Analytics en Search Console , of andere apps die u voor dit doel gebruikt) kan u die broodnodige voorsprong geven. Facebook begrijpt je publiek immers niet zo goed als jij. Begin altijd met de pijnpunten die uw merk kan oplossen. Waarom zou iemand zaken met u doen? Wat kunt u doen om hen te helpen een probleem op te lossen? Wat willen ze weten over jouw merk? Zodra je een antwoord op deze vragen hebt, begin je met het definiëren van verschillende doelgroepsegmenten op basis van demografie, interesses, gedrag, enz. Zorg ervoor dat je verschillende persona's hebt voor verschillende diensten of productcategorieën, pijnpunten en inkomensniveaus, leeftijdsgroepen en merkervaringen. Dit onderzoek zal u niet alleen helpen uw advertentie-ROI te verhogen, het is ook een geweldige manier om uw kosten per klik te verlagen. 3- A/B-test uw advertenties Bij betaalde advertenties zijn copywriting en design vaak net zo belangrijk als targeting en advertentietiming. Om ervoor te zorgen dat je advertentiesets hun best doen voor je merk, moet je ze zo vaak mogelijk A/B-testen. Ten eerste heeft Facebook mogelijk wijzigingen doorgevoerd waarvan u niet op de hoogte was, en het geeft u ook de kans om zelfs uw beste advertentiecampagnes verder te verbeteren. De advertentie-elementen die u moet A/B-testen (altijd één voor één!) omvatten: Advertentieontwerp Advertentievisuals Advertentietekst – specifiek gericht op de kop Advertentieplaatsing Oproep tot actie Biedmethode Doelgroep A/B-testen wordt eenvoudig gemaakt via Advertentiebeheer, dus u zou geen problemen moeten hebben om verschillende tests zo vaak als nodig te implementeren. Afbeeldingsbron 4- Gebruik intelligente (her)targeting Targeting en retargeting spelen een cruciale rol bij betaalde advertenties. Ten eerste wilt u glashelder zijn over het soort advertenties dat bepaalde doelgroepsegmenten willen zien. Als je bijvoorbeeld een product hebt dat specifiek in de smaak valt bij ouders, serveer het dan niet aan tieners. Blijf bij ons punt over "weet wat het pijnpunt is en los het op", zorg ervoor dat u de advertentie zo gedetailleerd mogelijk op de gebruiker afstemt. Dit kan in eerste instantie een moeilijkere cookie zijn om te kraken, maar hoe langer u uw advertenties laat lopen en hoe meer Facebook Pixel leert over uw publiek, hoe gemakkelijker het zal worden. Als het gaat om retargeting, zorg er dan voor dat u degenen die uw site al hebben bezocht, aan deze doelgroep toevoegt. U moet ook het juiste tijdsbestek kiezen: als uw producten als een impulsaankoop kunnen worden beschouwd, of als u een artikel verkoopt waarnaar vaak wordt gewinkeld, kunt u zich richten op doelgroepen van 30 dagen. Maar als klanten meer tijd nodig hebben om een beslissing te nemen, kunt u zich richten op doelgroepen van 60 dagen. Zorg er altijd voor dat doelgroepen die eerder hebben geconverteerd, een andere advertentie te zien krijgen dan potentiële klanten en leads die voor het eerst komen. Laat ze iets extra's zien, geef ze korting, doe een speciale aanbieding – ze zullen het waarderen. Afbeeldingsbron 5- Val op en wees trouw aan jezelf Ten slotte, om echt het meeste uit uw advertentie-uitgaven te halen, moet u uw uiterste best doen om u te onderscheiden van uw concurrentie. De meeste merken doen wat onderzoek naar concurrenten (via de Advertentiemanager of op een ander platform of zelfs via Google) voordat ze een advertentiecampagne uitvoeren. Ze zullen dan alleen de targetingpraktijken en advertentie-indelingen aanpassen die het beste werken in de niche. Hoewel deze praktijk volkomen legitiem is, loopt u het risico niet meer te worden dan gewoon een ander bedrijf in de menigte. Probeer in plaats daarvan een draai te geven aan de best practices. Als de meeste concurrenten afbeeldingen gebruiken, probeer dan video te maken. Als ze hun blogposts blijven promoten, maak die van jou dan informatiever en waardevoller. Door uw advertenties zo te structureren dat ze waarschijnlijk een hoge betrokkenheid genereren , ziet u meteen ook een verbeterde ROI. Laatste gedachten Uiteindelijk is de formule voor het maximaliseren van het rendement op de investering van uw Facebook-advertentiesets eenvoudig: u moet advertenties maken die aansluiten bij de behoeften en interesses van uw doelgroep en deze op het juiste moment publiceren. Met een beetje onderzoek, slimme copywriting en continu testen, kunt u uw advertenties optimaliseren voor betere conversies – en uw merk naar een hoger niveau tillen.Next

More To Explore