fbpx

Bel nu: +32 468 11 25 93

Hoe Google Analytics 4 in te stellen met Google Tag Manager

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Google Analytics 4 introduceerde voor veel marketeers een nieuwe kijk op het go-to-analyseplatform. Vanaf de basis opnieuw ontworpen, met een nieuwe interface en aangepaste primaire statistieken, vereist GA4 ook een ander instellingsproces om trackingtags op hun plaats te krijgen.

Google Tag Manager (GTM) biedt een eenvoudige, sjablonenroute om GA4 op uw site te installeren en om aangepaste gebeurtenissen te maken. In dit artikel zal ik doornemen om GA4-tracking via GTM op zijn plaats te krijgen, evenals enkele basisaanpassingsopties.

Hoe de belangrijkste GA4-code in te stellen

De gtag.js-tag is de basistrackingcode die u op uw site moet plaatsen. Zodra u dit voor alle pagina's activeert, begint u met het opnemen van alle standaardgegevens die GA4 bijhoudt voor websitebezoekers.

GTM maakt het instellen van deze tag zo eenvoudig als een paar klikken en plakken in een account-ID.

Opmerking: als u al een Universal Analytics-tag (analytics.js) op uw site heeft geactiveerd, moet u deze op zijn plaats laten! U kunt GA4 naast Universal Analytics gebruiken en u moet alle voormalige Universal Analytics-property's actief houden om historische gegevens te behouden. GA4 neemt alleen gegevens op vanaf het moment waarop u het hebt ingesteld.

Stap 1: Om te beginnen met het instellen van uw GA4-tag, navigeert u naar uw gewenste account en container binnen GTM en selecteert u 'Een nieuwe tag toevoegen'.

Stap 2: Klik nu in "Tagconfiguratie" om de opties voor verschillende soorten tags te zien. Selecteer Google Analytics: GA4-configuratie .

Stap 3: U ziet een veld om uw meet-ID in te voeren. Zoek uw meet-ID in uw account en plak deze hier.

Stap 4: Klik in het vak "Triggeren" om te kiezen waar u de tag op uw site wilt activeren. In de meeste gevallen wilt u waarschijnlijk dat GA4 op alle pagina's wordt geactiveerd. Afhankelijk van uw instellingen, wilt u misschien bepaalde pagina's uitsluiten, zoals privéaanmeldingssecties.

Stap 5: Sla uw tag op en publiceer uw GTM-container om deze live te pushen. U zou nu GA4 op uw site moeten zien afvuren. Controleer het gedeelte Realtime van Google Analytics om te controleren of u daadwerkelijk sessies bijhoudt. Je zou je eigen bezoek hier moeten zien kort nadat je de site hebt bezocht.

Nu u de standaard gtag.js-tag op zijn plaats hebt, kunt u verdergaan om wat extra aanpassingen in te stellen, zoals het toevoegen van evenementen.

Gebeurtenistracking instellen voor GA4 in Google Tag Manager

Een van de belangrijkste verbeteringen die bij GA4 werden geleverd, was de ingebouwde gebeurtenisregistratie. Direct in de Google Analytics-interface kunt u Verbeterde meting inschakelen om gebeurtenissen te activeren voor acties waarvoor voorheen handmatig gemaakte gebeurtenissen nodig waren, zoals scrollactiviteit, uitgaande klikken, bestandsdownloads en videoweergaven.

Houd er echter rekening mee dat er nog steeds beperkingen zijn aan deze gebeurtenissen in vergelijking met meer geavanceerde trackingopties die u via GTM kunt instellen. De nu ingebouwde scroll-trackingoptie activeert bijvoorbeeld eenvoudig een "scroll" -gebeurtenis zodra de gebruiker de onderkant van de pagina bereikt (gemeten op het 90%-punt). U kunt standaard niet bijhouden wanneer de gebruiker naar eerdere punten op de pagina begint te scrollen.

Het mooie van GTM ligt in de mogelijkheid om eenvoudig gebeurtenissen te activeren voor een breed scala aan acties die gebruikers op de site kunnen ondernemen. We gebruiken scroll-tracking hier als voorbeeld van een gebeurtenisconfiguratie, maar houd er rekening mee dat u de GA4-gebeurtenistag kunt gebruiken om gebeurtenissen te maken voor alle triggers die beschikbaar zijn in GTM.

Stap 1: Maak om te beginnen een nieuwe tag met het tagtype 'Google Analytics: GA4-gebeurtenis'. Kies uw GA4-ID onder 'Configuratietag'.

Stap 2: Voer vervolgens de gebeurtenisnaam in die u wilt weergeven in de Google Analytics-interface. In dit geval gebruiken we 'scroll' om af te stemmen op de bestaande 'scroll'-gebeurtenis die GA4 bijhoudt.

Stap 3: Klik op het gedeelte Gebeurtenisparameters om het uit te vouwen. Hier kunnen we een aangepaste parameter toevoegen om meer details over de gebeurtenis naar Google Analytics te sturen. In dit geval sturen we procentuele waarden voor wanneer mensen naar specifieke punten op een pagina scrollen.

Stap 4: We gebruiken "scroll_depth" voor de parameternaam. Vervolgens is de waarde {{Scroll Depth Threshold}}, een variabele binnen GTM die de scrollpercentages binnenhaalt wanneer mensen interactie hebben met de pagina en gegevens worden teruggestuurd.

Stap 5: We moeten een trigger maken om de waarden te bepalen die we willen bijhouden. Klik in het onderste gedeelte Triggers om een nieuwe trigger te starten en selecteer Scroll Depth Trigger.

U kunt vervolgens verticale of horizontale scrolldiepte kiezen en kiezen tussen tracking op basis van percentages of pixeldiepte. Met de verscheidenheid aan schermformaten waar mensen van kunnen browsen, is de percentageoptie hier waarschijnlijk de beste keuze. Voeg de nummers toe voor de schuifpunten die u wilt volgen, gescheiden door komma's.

Stap 6: Sla ten slotte de trigger op, sla uw tag op en publiceer deze live. U zou nu meer gedetailleerde scrollgegevens moeten zien worden ingevuld wanneer u naar het gedeelte Gebeurtenissen in Analytics kijkt.

U kunt hetzelfde basismodel gebruiken als hierboven om extra gebeurtenissen in Google Analytics te activeren. Gebruik de gebeurtenisnaam die u in Google Analytics wilt invullen en gebruik parameters om aanvullende details in te vullen.

GA4 en GTM instellen is makkelijker dan je denkt

Als u nog geen GA4-property voor uw site heeft ingesteld, moet u er zo snel mogelijk een installeren om gegevens te verzamelen. GTM helpt om het installatieproces voor marketeers naadloos te maken. Ga je gang en maak je GA4-property, voeg de tag toe via GTM en begin te experimenteren met het instellen van evenementen!


De meningen in dit artikel zijn die van de gastauteur en niet noodzakelijkerwijs Search Engine Land. De auteurs van het personeel worden hier vermeld.


Nieuw op zoekmachineland

Over de auteur

Tim Jensen is campagnemanager bij Clix Marketing. Met meer dan 8 jaar ervaring in de digitale marketingindustrie, heeft Tim met zowel B2B- als B2C-accounts in een breed scala van industrieën gewerkt. Hoewel hij zich op zijn gemak voelt bij het beheren van advertenties op alle grote platforms, is hij vooral geïntrigeerd door de cross-over tussen analyse en PPC.

More To Explore